Online werk aan je winkel

Richt je winkel in voor de consument van nu

Altijd Overal - 16-05-2018

Even snel een restaurant googelen. Smartphones vergelijken voor de winkeldeur. Voor klanten van nu moet het zowel online als offline goed toeven zijn in je zaak. Hoe richt je dat in?

Online retail groeit, steeds meer fysieke winkels verdwijnen. Maar dat betekent niet het einde van 'offline' winkelen. Wel is er werk aan de winkel: technologie en innovatie bieden kansen. Tijd voor een actieplan.

De retailsector staat voor grote uitdagingen. Winkelketens als Mc Gregor, Dixons en Schoenenreus laten met hun faillissement zien dat de behoefte van de consument verandert. Terwijl de offline omzet van retailers tussen januari 2008 en december 2014 met 7% daalde, steeg de online omzet met 134% in diezelfde periode. En dat houdt voorlopig nog aan. In 2015 deden Nederlandse consumenten ruim 142 miljoen online aankopen, ter waarde van € 16,07 miljard. Dat is een groei van 16,1% ten opzichte van 2014. 

De fysieke winkel is alive and kicking

Heb je een fysieke winkel? Laat deze cijfers je dan niet afschrikken. Het betekent zeker niet het einde voor fysieke winkels. Onderzoek van ABN Amro toont aan dat de consument het liefst online én offline koopt. Niet voor niets zijn grote spelers als Coolblue en Fonq ook fysieke winkels gestart. 

De offline en online winkelervaring komen steeds dichter bij elkaar. Zo blijkt dat:

  • Bijna de helft (46%) van de Nederlanders zijn mobiel gebruikt tijdens het winkelen.
  • Ongeveer 20% een smartphone gebruikt om live kledingadvies in te winnen via bijvoorbeeld Whatsapp.
  • 50% de smartphone gebruikt tijdens het shoppen om de laatste socialmediastatus te checken.
  • 46% zijn e-mail bekijkt.

Ook tijdens het winkelen zijn we niet meer los te koppelen van onze smartphone dus. Sterker nog: het apparaat helpt ons erbij. Hoe bedien je als winkelier die multitaskende klant? Met onderstaande opties moet dat lukken.

Gratis wifi in je shop

Gratis wifi in je winkel lijkt nog niet direct een must. Slechts 13% procent van de winkelaars vindt gratis wifi tijdens het shoppen belangrijk, blijkt uit onderzoek van Gfk. 6% daarvan maakt er altijd gebruik van. Maar volgens trendwatchers gaat dit wel veranderen. Vooral mensen onder de 29 jaar vinden gratis wifi belangrijk, dus het is een kwestie van tijd tot deze behoefte gaat groeien. Gratis wifi in je winkel is dus zeker het overwegen waard. Wie weet trek je er een nieuwe (jonge) doelgroep mee aan.

Nog geen gratis wifi in de winkel? Geen paniek. Ziggo klanten kunnen overal gratis internetten via Wifispots. Honderdduizenden modems zijn omgebouwd, zodat mensen op straat met dat modem een internetconnectie kunnen maken. In stadscentra zijn 'witte vlekken' gedicht zodat Ziggo klanten volledige dekking hebben. Altijd wifi in de buurt dus.

Klanten gericht targeten via een beacon

Ooit een beacon overwogen? Geen slecht idee. Beacons zijn kleine apparaten die signalen uitzenden naar smartphones van klanten in een winkel. Klanten worden tot op gangpadniveau getarget. In ruil voor hun toestemming ontvangen ze korting, productinformatie en andere notificaties op hun mobiele telefoon. Met deze technologie bouw je simpel een mooie een-op-eenrelatie op met je klanten. En breng je de online winkelbeleving naar de offline wereld.

Overal wifi via wifi-punten

Misschien dat je winkel nu nog niet draait met al die innovaties. Maar op termijn maken ze je wifi-netwerk overvol. Want je moet ook nog je kassasysteem, voorraadbeheer, financiële administratie, pinapparaten en cameraregistratiesystemen fatsoenlijk laten draaien. Wat betekent dit voor je winkel? Hoe moet je dat zó stroomlijnen dat alles goed werkt?

Hoe je je winkel online inricht hangt af van hoe groot je zaak is. Heb je twee verdiepingen? Dan zijn misschien meerdere wifi-punten nodig om een goed wifi-signaal te ontvangen. Vaak komt vanuit de meterkast het signaal binnen en worden vanuit een verdeelkast diverse routers en apparaten van een netwerksignaal voorzien. Kun je geen internetkabel krijgen op de plek in het pand waar goede wifi nodig is? Dan kun je wifi-punten inrichten via een stopcontact.

Houd een vaste telefoonlijn

Fijn als je winkel online goed is ingericht. Maar in de retail moet je ook telefonisch goed bereikbaar zijn. Want hoeveel mensen willen niet even navragen of een product nog te bestellen is? Ben je niet te bereiken, dan gaan ze net zo makkelijk naar de concurrent. Een tweede vaste telefoonlijn vergroot je bereikbaarheid. 

Regel betalingsverkeer via vaste verbinding

Je wilt je klanten niet onnodig laten wachten omdat je kassasysteem traag is of zelfs vastloopt. Voor een optimaal koopproces is een vaste netwerkverbinding de beste optie. Met een wifi-signaal is de kans dat het systeem vastloopt groter. Een wifi-verbinding is te instabiel omdat het afhankelijk is van veel factoren. Bijvoorbeeld andere apparatuur dat hetzelfde signaal gebruikt en buren die op hetzelfde signaal zitten. Qua bandbreedte heeft een kassasysteem overigens niet veel nodig. Aan 0,5 Mb heeft een gangbaar kassasysteem voldoende. 

Veilig pinnen? Bied een vaste aansluiting en een gesloten netwerk

Een netwerkstoring in je strandtent op een zonnige zondag; dat wil je niet. Ook voor pinapparaten geldt dat een vaste aansluiting de beste optie is. Mobiele apparaten zijn handig, maar hebben beperkt of wisselend bereik.

Regel je pinzaken bij voorkeur bij één partij. En laat het betalingsverkeer via een gesloten netwerk verlopen met de beveiligde computersystemen van Equens en CCV. Dit zijn de voornaamste verwerkers van pin- en creditcardtransacties in Nederland. Betalingen die over een publiek netwerk naar de betalingsverwerker gaan, zijn minder betrouwbaar en niet van begin tot eind door de internetaanbieder te beheren. Ook is de beschikbaarheid van het pinnetwerk beter gewaarborgd met een netwerk dat door betaalverenigingen gecertificeerd is.

Met 3,2 miljoen pinbetalingen per jaar, goed voor € 92,5 miljard omzet, is een stabiele netwerkverbinding dus noodzakelijk. 

Kies voor snel en stabiel Zakelijk Internet