Online werk aan je winkel

Altijd Overal - 2016-10-17

Even snel googelen naar dat fijne restaurant. Of smartphones vergelijken voor de deur van de winkel. Steeds vaker oriënteren we ons online voordat we een aankoop doen.

Online retail groeit, steeds meer fysieke winkels verdwijnen. Maar dat betekent niet het einde van 'offline' winkelen. Wel is er werk aan de winkel: technologie en innovatie bieden kansen. Tijd voor een actieplan.

De retailsector staat voor grote uitdagingen. Winkelketens als Mc Gregor, Dixons en Schoenenreus laten met hun faillissement zien dat de behoefte van de consument verandert. Terwijl de offline omzet van retailers tussen januari 2008 en december 2014 met 7% daalde, steeg de online omzet met 134% in diezelfde periode. En dat houdt voorlopig nog aan. In 2015 deden Nederlandse consumenten ruim 142 miljoen online aankopen, ter waarde van € 16,07 miljard. Dat is een groei van 16,1% ten opzichte van 2014.

Online én offline winkelen

Toch betekent dat niet het einde voor fysieke winkels. Sterker nog: de offline en online winkelervaring komen steeds dichter bij elkaar. Onderzoek van ABN Amro toont aan dat de consument het liefst online én offline koopt. Niet voor niets zijn grote spelers als Coolblue en Fonq ook fysieke winkels gestart. De fysieke winkel is dan vooral de etalage waarbij de focus ligt op winkelbeleving.

Appen tijdens het shoppen

De offline en online winkelervaring komen steeds dichter bij elkaar. Zo blijkt dat bijna de helft (46%) van de Nederlanders zijn of haar mobiel gebruikt tijdens het winkelen. Ongeveer 20% gebruikt een smartphone om kledingadvies in te winnen door bijvoorbeeld Whatsapp, 50% gebruikt hem om de laatste socialmediastatus 'te checken' en 46% bekijkt zijn e-mail.

Gratis wifi in je shop

Dus u moet gratis wifi aanbieden in uw shop? Dat is niet direct een must. Slechts 13% procent vindt gratis wifi tijdens het shoppen belangrijk, blijkt uit onderzoek van Gfk. 6% daarvan maakt er altijd gebruik van. Volgens trendwatchers gaat dit wel veranderen. Vooral mensen onder de 29 jaar vinden gratis wifi belangrijk, dus het is een kwestie van tijd tot deze behoefte gaat groeien.

Ziggo klanten kunnen bovendien overal gratis internetten door gebruik te maken van WifiSpots. Honderdduizenden modems van Ziggo klanten zijn omgebouwd, zodat passanten op straat de mogelijkheid hebben om met dat modem een internetconnectie te maken. In stadscentra zijn 'witte vlekken' gedicht zodat Ziggo klanten volledige dekking hebben.

Heeft u al een beacon?

Er zijn steeds meer digitale initiatieven in winkels, zoals bestelzuilen, touchscreens waarop de collectie wordt getoond en 3D-spiegels waarmee u de collectie digitaal past. Het maakt de winkelbeleving aantrekkelijker.

Ook beacons helpen uw winkel. Beacons zijn kleine apparaten die signalen uitzenden naar smartphones van klanten in een winkel. Klanten worden tot op gangpadniveau getarget. In ruil voor hun toestemming ontvangen klanten kortingen, productinformatie en andere notificaties op hun mobiele telefoon. Dankzij deze technologie bouwt u een een-op-eenrelatie op met klanten en brengt u de online winkelbeleving naar de offline wereld.

Digitale drukte in de winkel

Deze innovaties zijn wellicht toekomstmuziek, maar maken op termijn uw wifi-netwerk overvol. U moet namelijk ook nog uw kassasysteem, voorraadbeheer, financiële administratie, pinapparaten en cameraregistratiesystemen op een fatsoenlijke manier laten draaien. Wat betekent dit voor uw winkel? Hoe moet u dat allemaal zó stroomlijnen dat alles goed werkt?

Het is afhankelijk van de omvang van de winkel. Heeft u twee verdiepingen? Dan zijn wellicht meerdere wifi-punten nodig om een goed wifi-signaal te ontvangen. Vaak komt vanuit de meterkast het signaal binnen en worden vanuit een verdeelkast diverse routers en apparaten van een netwerksignaal voorzien. Is het niet mogelijk om een internetkabel te krijgen op de plek in het pand waar goede wifi nodig is? Dan zijn er wifi-punten in te richten via een stopcontact.

'Ja, die broek hebben wij nog in uw maat'

Telefonische bereikbaarheid is voor de retail een niet te onderschatten service. Want hoeveel mensen willen niet even navragen of een product er nog is, of een product überhaupt nog in uw winkelassortiment zit of dat het nog te bestellen is? Bent u niet te bereiken, dan is de concurrent gauw gebeld. Een tweede vaste telefoonlijn vergroot uw bereikbaarheid.

Betalingsverkeer móet bedraad

Uw klant onnodig laten wachten omdat uw kassasysteem traag is of zelfs vastloopt. Dat wilt u toch voorkomen. Om tijdens het koopproces altijd een optimale verbinding te hebben, is een vaste netwerkverbinding de beste optie. Zou u bijvoorbeeld uw kassasysteem met uw wifi-signaal verbinden, dan is de kans dat uw systeem vastloopt groter. Een wifi-verbinding is te instabiel omdat het afhankelijk is van veel factoren, zoals andere apparatuur die gebruikmaakt van hetzelfde signaal en buren die op hetzelfde signaal zitten. Qua bandbreedte heeft een kassasysteem overigens niet eens heel veel nodig. Aan 0,5 Mb heeft een gangbaar kassasysteem voldoende.

Veiligheid bij betalen

Een netwerkstoring in uw strandtent op een zonnige zondag; dat wil u niet. Ook voor pinapparaten geldt dat een vaste aansluiting wordt geadviseerd. Mobiele apparaten zijn handig, maar hebben in tegenstelling tot een vaste verbinding een beperkt of wisselend bereik.

Het is aan te raden uw pinzaken bij één partij te regelen. En laat het betalingsverkeer via een gesloten netwerk verlopen met de beveiligde computersystemen van Equens en CCV, de voornaamste verwerkers van pin- en creditcardtransacties in Nederland. Betalingen die over een publiek netwerk naar de betalingsverwerker gaan, zijn minder betrouwbaar en niet van begin tot eind door de internetaanbieder te beheren. Bovendien is de beschikbaarheid van het pinnetwerk beter gewaarborgd met een door betaalverenigingen gecertificeerd netwerk.

Met 3,2 miljoen pinbetalingen per jaar, goed voor € 92,5 miljard omzet, is een  stabiele netwerkverbinding dus noodzakelijk. Want ook u wilt door, toch?