Hoe Parkmobile het callcenter thuis parkeerde

Oscar Bogaers is Manager IT Projects & Business Applications bij Parkmobile. Een bedrijf dat de afgelopen weken in recordtempo overstapte naar Microsoft Teams in combinatie met telefonie. ‘We zijn best een vooruitstrevend bedrijf, maar merken nu toch hoe afhankelijk we waren van ons kantoor.’    

 

Optimaal bereikbaar vanuit huis 

Er wordt misschien minder geparkeerd tijdens de coronacrisis, maar toch blijft communicatie met klanten cruciaal voor Parkmobile. ‘Gemeentes voeren nog steeds tariefwijzigingen door’, zegt Oscar. ‘Zij komen nog steeds met zone-aanpassingen. En gebruikers hebben nog steeds vragen over de app of hun factuur. Dat verandert niet. En dus is het belangrijk dat we telefonisch en digitaal optimaal bereikbaar zijn. Vanuit huis dan.’
 

Heel callcenter verplaatsen

Parkmobile werkte al samen met Vodafone Business. ‘Zo gebruikte ons customer care team het Storm-platform om klantcontacten af te handelen. Mede doordat ons kantoor in Nederland te klein werd, waren wij al voorzichtig bezig met thuiswerken. Dat gebeurde al, maar zonder telefonie. Door de coronacrisis moesten we plots ons hele callcenter naar huis verplaatsen. Daarvoor hebben we de hulp van Vodafone ingeschakeld. 

 

Binnen twee weken geregeld 

Parkmobile besloot gebruik te maken van Microsoft Teams (Office 365) in combinatie met telefonie: Calling in office 365. ‘Alles kwam in een stroomversnelling zodra we deze keuze hadden gemaakt’, blikt Oscar terug. Vodafone beloofde ons binnen twee weken alles te regelen. En dat deden ze ook. Merlijn Gellman van Vodafone Business Partner INTO speelde hierin een belangrijke rol. Het was een zware dobber, maar ik ben trots op het resultaat en de flexibiliteit van alle betrokkenen.’ 

 

Tip voor succesvolle overstap

Hoewel Vodafone veel werk uit handen nam, hadden Oscar en zijn collega’s ook nog genoeg te doen om de migratie tot een succes te maken. ‘Vooral administratief. We moesten bijvoorbeeld overal informatie opvragen van bestaande applicaties en contracten. We bleken een wirwar aan nummers en telefonie-oplossingen te hebben. Dat is dan ook mijn tip aan andere bedrijven die willen overstappen: maak zo snel mogelijk de papierwinkel op orde.’

 

Nieuwe mogelijkheden

Wordt Microsoft Teams in combinatie met telefonie een permanente oplossing voor Parkmobile? Oscar: ‘In de toekomst komen we vast en zeker weer naar kantoor. Ik weet dat sommige collega’s zich eenzaam voelen en in calls spreek je elkaar puur functioneel. Toch zie ik het wel als permanente oplossing. Zeker voor onze collega’s die internationaal werken of veel op de weg zitten, zoals accountmanagers, is deze oplossing perfect. De grote, ouderwetse telefoons kunnen van de bureaus. En voor de mensen die thuis wíllen werken, zijn de voorzieningen er straks. De coronacrisis heeft voor ons veel mogelijkheden onderstreept.’