‘De klant vindt ons beter dan Microsoft’

Peter Hoekstra, CEO 20Face

Peter Hoekstra (45) weet met 20Face een gezicht te herkennen op basis van één glimp, zelfs in het voorbijgaan of als het gezicht vermomd of bedekt is. Een innovatie die het jonge bedrijf een kickstart geeft.

Belangrijke lessen van Peter

  • Probeer je ultiem in te leven in het probleem van de klant in plaats van jouw probleem op de klant te projecteren.
  • Doe niet alles zelf, maar durf activiteiten die niet tot jouw ‘core business’ behoren, uit te besteden.
  • Durf geld uit te geven. Als startup heb je het niet breed, maar je wilt wel een goed product neerzetten dat snel is en er ook goed uitziet. Dan moet je niet alles goedkoop willen maken.

Hoe heeft Peter Hoekstra 20Face op de markt gebracht? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

20Face werkt al vanaf het begin samen met voetbalclub Heracles en het Forensisch Instituut. In 2017 werd 20Face genomineerd voor de Young Technology Award 2017. Ook ontving het een TOP-regeling van €40.000, een fonds voor innovatieve startups in Twente.

Wat kost het?

Er zijn verschillende combinaties mogelijk. Over het algemeen werken we met abonnementen en staffels per API transactie (klik). Per 1.000 kliks betaal je bijvoorbeeld € 0,50.

Waar blink je in uit?

‘We hebben een bijzonder systeem in de markt gezet, waar écht interesse naar is. Met onze gezichtsherkenning kan al op basis van een glimp een gezicht worden herkend. Daarnaast heeft het systeem geen moeite met eeneiige tweelingen, het gezicht van de zijkant en vermommingen. Én de gebruiker bepaalt helemaal zelf waar de data voor gebruikt mogen worden. Onze software kan ook gekoppeld worden aan bestaande systemen, zoals een kassa- of ticketsysteem. Hierdoor hoef je geen pincode meer in te voeren. Wij willen als eerste een wereldwijde gezichtsidentificatie als cloud service ontwikkelen. Je kunt dan als gebruiker een account aanmaken en je gezicht vastleggen. Als je dan een website wilt bezoeken of een betaling wilt doen, dan herkent de software je en krijg je toegang.’

"We proberen ons altijd ultiem in te leven in het probleem van de klant, waar ons product het verschil kan maken en tekenen dat helemaal uit."

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

‘Het idee is ontstaan op de Universiteit Twente, aan de biometrische faculteit die al twintig jaar onderzoek doet naar gezichtsherkenning. Gezichtsherkenning bestaat dus al een tijdje, maar is nog niet accuraat. Op de universiteit onderzoeken ze allerlei manieren om gezichtsherkenning preciezer te maken, bijvoorbeeld met algoritmes. Tauseef Ali, de oprichter van 20Face, bedacht een systeem met algoritmes en promoveerde hierop. Hij concentreerde zich op het verbeteren van de snelheid en nauwkeurigheid van gezichtsherkenning. Met het unieke algoritme voor gezichtsherkenning dat niet alleen accuraat maar ook heel snel is, onderscheidt onze software zich van de concurrentie.’

Hoe kom je aan klanten?

‘Wij willen voor iedereen beschikbaar zijn. Daarom rekenen we af op gebruik. Elke keer dat er een gezicht wordt herkend met ons systeem, bijvoorbeeld doordat er een transactie wordt gedaan dat gekoppeld is aan ons systeem, wordt dat geteld. Verder is ons systeem vrij simpel en aan alle hardware te koppelen. Dat dat gewaardeerd wordt, merken we wel aan de reacties van klanten. Onze concurrentie is van grotere partijen, zoals het gezichtsverificatiesysteem van Microsoft. Het grootste compliment was dan ook dat een klant zei dat hij ons beter vindt dan Microsoft!’

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.