Overslaan en ga naar inhoud

In drie dagen digitaal

Hoe ging het onderwijs om met het fysiek sluiten van scholen en universiteiten? Ubel Zetstra van ROC Noorderpoort vertelt over hoe zij, in nog geen drie dagen tijd, de lessen van 14.000 studenten online hebben kunnen opvangen met behulp van Skype for Business.

Kok, laborant, haarstylist, lasser, game developer – slechts een handjevol voorbeelden van alle beroepen die je bij Noorderpoort onder de knie kunt krijgen. Op dit grotendeels Groningse ROC werken maar liefst 14.000 studenten aan hun toekomst – en die van ons. …En toen kwam corona. 'Om onze lesroosters overeind te houden, was het alle hens aan dek', vertelt Ubel Zetstra van Noorderpoort.  

In drie dagen aan de slag met Skype


De noodverordening uit Den Haag kwam als een schok, maar niet als een verrassing. Ubel: 'Een week eerder beraadden wij ons al op het scenario 'deuren dicht'. Welke vakken konden we digitaal voortzetten? Lassen, verplegen of meubels maken, dat gaat niet vanuit je woonkamer. Maar theoretische vakken die elke opleiding met zich meebrengt, díe moesten doorgaan, vonden we. Net als, voor zover de situatie het toelaat, de examens.'  
 

Plannen 

'Ons ROC is groot, maar kiest voor kleinschaligheid. We bestaan uit tientallen kleinere gebouwen. Om de communicatie daartussen te verenigen, gebruiken we Skype for Business. 1500 medewerkers zijn ermee verbonden, en dat werkt perfect. Maar wat zou er gebeuren als we er 14.000 studenten aan toevoegen? Best een spannende vraag. Daarom bracht ik Vodafone Business op de hoogte van onze plannen. Drie dagen vooraf.' 
 

Dipje

Donderdag 10 maart was het moment suprême – de eerste lesdag, waarop 14.000 leerlingen voor het eerst online gingen. Ubel: 'Een dip in de capaciteit zorgde meteen voor haperende verbindingen – en sputterende leerlingen. Ging het dan toch niet lukken? Vodafone Business, die onze livegang de volle aandacht gaf, verdeelde de capaciteit snel over meerdere servers, en dat wierp meteen zijn vruchten af. Sindsdien draait het systeem heel stabiel.' 
 

Orde

In de dagen voor de livegang moest er natuurlijk nog veel meer gebeuren. Ubel: 'Iedereen moest digitaal kúnnen werken, vooral onze docenten! In drie dagen leerden we 1200 leraren om hun vak uit te oefenen via Skype en It's Learning. Niet alleen de technische kant, maar ook hoe je orde houdt in een digitale lesruimte. Door te controleren wie er vanuit de lobby je klas inkomt, iemands microfoon even dicht te draaien, of een student juist even in the picture te zetten. En ook privacy is belangrijk.'  


Succes

De livegang is een groot succes, weet Ubel. En niet alleen omdat alle techniek als een zonnetje loopt. 'Ook het opzetten van een studentendesk was een goede zet. Hier kunnen studenten met al hun problemen terecht, bijvoorbeeld als ze niet kunnen inloggen. 'Daarnaast verzamelen we via enquêtes zoveel mogelijk informatie', vertelt Ubel. Overzichtelijke infographics tonen dat Noorderpoort nu 99% van haar leerlingen online bereikt. Meer dan 100.000 logins in twee weken, en 5761 lessen. Voor de kwaliteit van de trainingen scoren ze een 7,7.  

Bij de vraag of hij trots is, houdt Ubel even stil. 'Het past niet helemaal bij de Groningse inborst misschien, maar ja, ik ben absoluut ontzettend trots. Dit hebben we met z'n allen fantastisch gedaan.'