‘Leg je lat iets hoger. Zo blijf je je ontwikkelen’

Social media-expert Corinne Keijzer

Uitblinkers - 03-04-2017

Shownieuws en Margriet maar ook Volkswagen en het Rijksmuseum: ze willen allemaal leren van social media-expert Corinne Keijzer (45). Hoe ze dat voor elkaar kreeg? ‘Gewoon, doen wat ik mijn klanten ook adviseer: vindbaar en zichtbaar zijn. En zoveel mogelijk kansen grijpen.’

Wapenfeiten

Werkte voor onder andere Toyota, Volkswagen, Dr. Oetker, het Rijksmuseum en Ordina. Wordt vanwege haar expertise benaderd door kranten, bladen en televisie.

Wat kost je?

Mijn uurtarief varieert van 90 tot 125 euro per uur. Voor een workshop, inspiratiesessie of spreekbeurt reken ik tussen de 1000 en 2000 euro.

Belangrijkste lessen

  • Doe geen anderen na, maar volg je eigen pad. Natuurlijk kun je je laten inspireren, maar het is belangrijk om het je echt eigen te maken.
  • Probeer kansen te zien en leg de lat altijd net een beetje hoger dan je eigenlijk wilt. Het zorgt ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen.
  • Wees open en deel je kennis. Natuurlijk maak je je concurrenten daarmee wijzer, maar opdrachtgevers zien ook wat jij te bieden hebt.

Hoe word je social media-expert?

‘In 2009 was ik op zoek naar een baan. Om mijn kansen te vergroten, ging ik aan de slag met mijn LinkedIn-profiel en ik profileerde me via social media. Dat werkte goed: al snel had ik mijn eerste opdracht binnen. Eigenlijk zocht ik een vaste baan, maar dit bleek ook erg leuk. Ik was al veel bezig met computers en internet én sociaal, dus social media vond ik erg interessant. Door kansen te zien en te grijpen heb ik mijn eigen werk gecreëerd. Het was echt learning by doing. In principe zeg ik altijd “ja” als ik een vraag krijg, ook als ik niet precies weet hoe iets moet. Dat zoek ik dan later wel uit. Ik ben niet bang dat het misgaat. Als je het niet probeert, weet je ook niet of je het kunt!’

Als je zoekt op ‘social media deskundige’ kom je mij direct tegen.

Hoe kom jij aan je klanten?

‘Door te doen wat ik mijn klanten adviseer: me op een goede manier profileren, zowel on- als offline. Vindbaarheid en zichtbaarheid, daar draait het om. Als je zoekt op ‘social media deskundige’ kom je mij direct tegen. Via mijn blogs en gratis whitepapers laat ik zien welke kennis ik in huis heb. Verder vraag ik regelmatig aan klanten of zij een referentie willen schrijven voor me. Heel on-Nederlands, maar het werkt wel. Het komt veel sterker over als een ander mooie dingen over mij zegt, dan wanneer ik dat zelf doe.’

Wat is je grootste uitdaging?

‘Steeds bijblijven, want de ontwikkelingen gaan razendsnel. Facebook heeft bijna iedere dag iets nieuws en ook LinkedIn blijft vernieuwen. Ik had mijn boek net af toen ze met een compleet nieuwe lay-out kwamen. Gelukkig werd ik door iemand van LinkedIn op tijd gewaarschuwd, maar ik moest wel heel veel aanpassen. Het gevolg van al die online ontwikkelingen is dat ik nooit klaar ben. Wel denk ik dat de kanalen die we nu gebruiken redelijk gevestigd zijn en dus niet één-twee-drie ingeruild worden voor iets anders. Als je bijvoorbeeld al een flink netwerk hebt opgebouwd via LinkedIn stap je niet zomaar over op iets nieuws. Maar zeg nooit nooit. Uiteraard houd ik alle nieuwe initiatieven wel nauwlettend in de gaten.’

Hoe houd je het leuk?

‘Door af en toe een goede vakantie te nemen. Zo heb ik twee maanden door Australië gereisd. Dat leverde zoveel energie op, dat ik er weer heel lang tegenaan kan. Om ervoor te zorgen dat ik na die twee maanden snel weer aan het werk kon, heb ik een assistent in de arm genomen. Zij hield mijn mailbox bij en plande afspraken in voor na mijn reis. Natuurlijk zijn er potentiële klanten die zeggen: daar kan ik niet op wachten. Maar dat vind ik niet erg. Werk gaat altijd door, daarom is het juist goed om er soms even helemaal los van te komen. Verder werk ik, om mezelf scherp te houden, met een business coach. Daarmee bespreek ik bijvoorbeeld wat mij energie kost en oplevert, zodat ik die balans in evenwicht kan houden. En we doen training on the job, bijvoorbeeld met behulp van video-opnames tijdens de workshops die ik geef. Als je lang hetzelfde doet, bestaat de kans dat je een bepaald kunstje blijft herhalen en dat wil ik voorkomen. Natuurlijk, een coach kost geld. Maar ik vind dat je jezelf dat moet gunnen. Als het financieel uit kan, uiteraard.’

Wat zijn je toekomstplannen?

‘Ik leef bij de dag. Zolang ik mijn werk met plezier doe, blijf ik het doen. Maar het kan best zijn dat ik in de toekomst andere keuzes maak. De tijd zal het leren!’

 
 

Succesvolle ZZP'ers. Uitblinkers in het vak. Hoe doen ze het? Wat is hun geheim? Om de vrijdag weer een verse ZZP Uitblinker aan het woord.

Ben jij ook een ZZP Uitblinker? Meld je dan aan! We leren graag van je.