'Het is goed om risico's te nemen'

Filmmaker Sebastiaan Kes

Uitblinkers - 2016-10-17

Als filmmaker is Sebastiaan Kes (42) pas een jaar zelfstandig. Maar wie denkt dat hij flink moet acquireren vergist zich: de opdrachten komen op hém af. Hoe krijgt hij dat voor elkaar?

Beroep

Film- en videomaker

Wapenfeiten

Begon in mei 2015 voor zichtzelf. Maakte onder meer de documentaire 'One Kingdom, One Love' die inmiddels in zeven landen in première is gegaan.

Lieg je wel eens?

'Iedereen liegt weleens. Als je maar eerlijk bent over écht belangrijke dingen.'

Grootste stommiteit?

'Dat ik niet zelfstandig werd. Ik zag beren op de weg die in werkelijkheid een stuk kleiner zijn. Als je ze überhaupt al tegenkomt.'

Hoeveel ben je waard per uur?

‘Uurtarieven zijn niet meer helemaal van deze tijd. Klanten willen liever een fixed price voor een hele klus. Bij mij krijgen ze altijd waar voor hun geld.’

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

‘Het is vooral belangrijk dat de juiste mensen me kennen. Ik heb het afgelopen jaar hard gewerkt aan het opbouwen van een relevant netwerk.’

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

‘Partijen die willen investeren in mijn nieuwe documentaire. Ik wil graag een vervolg maken op 'One Kingdom', om een nog grotere groep mensen te helpen met hun emancipatie.'

Goed in?

‘Het vertalen van de wensen van een opdrachtgever naar een filmconcept dat hout snijdt.’

Belangrijkste les?

‘Durf risico’s te nemen en leer vertrouwen op je intuïtie. Als iets goed voelt, is het vaak ook goed.’

Wat maakt jou de beste?

‘Ik heb een grote meerwaarde op veel concurrenten, omdat ik een breed pakket competenties meebreng. Dat komt door mijn ervaring. Ik heb websites ontwikkeld, magazines uitgegeven, communities gebouwd en grote evenementen georganiseerd. En dus films gemaakt. Ik heb een marketingachtergrond, waardoor ik goed met opdrachtgevers kan meedenken over strategie. De echte kunst is om die strategie te vertalen naar video.’

Hoe ben je in dit vak terechtgekomen?

‘Ik ben bij de Volkskrant begonnen. Ik heb daar tien jaar gewerkt in diverse marketing- en commerciële functies. Mijn laatste project was het opzetten van Volkskrant TV. Dat heeft iets in mij wakker gemaakt: ik wilde zelf inhoudelijk video’s en films gaan maken. In mei 2015 ben ik als zzp’er begonnen. Het heeft zeven jaar geduurd voordat ik die stap durfde te zetten. Ik wilde eerst meer ervaring opdoen.’

'Ben je ergens niet goed in? Meteen uitbesteden!'

Wat heb je geleerd het afgelopen jaar?

‘Ik heb geleerd dat risico’s nemen goed en verstandig is. Van nature ben ik redelijk voorzichtig. Ik heb met voor mezelf een drempel genomen. Je geeft toch zekerheden op en je weet niet of je überhaupt werk hebt. Het voordeel is dat ik een netwerk heb opgebouwd waar ik een beroep op kan doen. Dat was voor mij de zekerheid die ik nodig had. Misschien ben ik een vreemde eend in de bijt, maar het afgelopen jaar zijn opdrachten vooral op mij af gekomen in plaats van dat ik ernaar op zoek moet.’

Hoe heb je je tarieven bepaald?

‘In mijn werk voor bureaus heb ik vaak aan de andere kant van de tafel gezeten en veel met freelancers te maken gehad. Dus ik kende al wel gangbare tarieven. Daarnaast heb ik een benchmark gedaan bij bekenden.’

Zou je nog in loondienst kunnen werken?

‘Nee. Ik heb als zzp’er toch meer vrijheid. Ik hoef niet meer van 9 tot 5 ergens aanwezig te zijn en ik heb ook de vrijheid om opdrachten te kunnen kiezen. Ik vind het leuk om commerciële opdrachten af te wisselen met projecten die ik zelf kan ontwikkelen, zoals de film One Kingdom, One Love, waarin acceptatie van homoseksualiteit in de Nederlandse Cariben centraal staat.’

Maar wat vind je leuker?

‘De film is een mijlpaal geweest voor mij, omdat het echt iets anders is dan dat ik tot dusverre heb gemaakt. De documentaire helpt een groep mensen verder. Dat voelt anders dan een video maken voor een bedrijf. Maar de film had ik niet kunnen maken zonder commerciële projecten. Zo’n film maken zorgt niet voor een financiële klapper.’