Succes op bestelling

Hoe New York Pizza een miljoenenbedrijf bouwt

New York Pizza - 04-07-2017

Philippe Vorst uit Amsterdam richt in 1993 New York Pizza op. Italiaanse pizzeria’s zijn er genoeg, maar pizza-slices nog niet! Het loopt al snel storm en the story continues. Hoe werd hij een Uitblinker in Zaken?

Gat in de markt

Phillippe studeert bedrijfskunde wanneer hij met broer Max en vriend Richard Abram op een idee komt: pizza-slices verkopen op A-locaties in Nederland. Al snel staan de fans rijen dik voor de deur. Het businessplan kan de prullenbak in, want de aannames blijken veel te voorzichtig. Na die eerste winkel volgen in recordtempo nog een stuk of acht winkels. De eerste vijf zijn superwinstgevend.

100 miljoen

In 2017 nadert de omzet de € 100 miljoen. Dat geld wordt verdiend met 143 franchisevestigingen die samen goed zijn voor € 71 miljoen consumentenomzet. Daarnaast draaien de eigen fabriek – voor deegbollen – en groothandel (Euro Pizza Products) € 28,5 miljoen omzet.

600 pizza’s per dag

2017 wordt een belangrijk jaar voor Philippe en zijn team. Want Philippe is ambitieus: hij wil dit jaar 30 nieuwe vestigingen openen. Een van zijn nieuwste aanwinsten staat op een bijzondere plek: in de haven van Volendam. Franchisenemers Stefan en Franklin gaan ervoor en de resultaten zijn boven verwachting. 600 pizza’s per dag is voorlopig het hoogtepunt. Tegen een gemiddelde prijs van € 10 zou dat een dagomzet € 6.000 betekenen. Toch ziet Philippe altijd ruimte voor verbetering, zo blijkt uit de documentaire.

Franchisenemers dragen 6,5% van de omzet af aan het hoofdkantoor. Daarnaast is 3,5% van de omzet een bijdrage aan de landelijke marketingkosten.

Geen free ride

Uiteindelijk draait het in deze formule om de franchisenemer. Om een NYP-zaak te runnen moet hij € 10.000 entreegeld betalen en een jaarlijkse franchisevergoeding van 6,5% van de omzet afdragen. Plus 3,5% bijdrage aan de marketingkosten. De totale investering bedraagt zo’n € 180.000 waarvan circa een kwart door de franchisenemer als eigen vermogen moet worden ingebracht. ‘Als je geen eigen geld inbrengt, dan is het een free ride. Je moet risico nemen als ondernemer', zegt Philippe.

De vent in de tent

Een gemiddelde NYP-vestiging draait € 500.000 omzet. Helemaal niks mis mee! Maar die omzet komt niet vanzelf. ’De vent in de tent’ moet het verschil maken, weet Philippe uit ervaring. ‘We hebben een hele goede formule, maar in handen van een “slapert” gebeurt er niet veel.’ Philippe gaat in de documentaire langs bij één van zijn topfranchisenemers: Hesam. ‘Als we allemaal Hesams hadden, was het leven heel gemakkelijk.

 
 

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. We volgden ook Studio 100Corendon en Oger. In deze serie volgen we New York Pizza CEO Philippe Vorst.