'ZZP’ers moeten zakelijker kijken naar hun uurtarief'

Nieuws - 2016-10-17

De economie trekt aan, maar de uurtarieven van ZZP’ers blijven achter. "Je ziet dat mensen in loondienst meer verdienen dan ZZP’ers en dat verschil is alleen maar groter geworden", zegt Peter Hein van Mulligen van het CBS in ZZP Café.

"De inkomens van ZZP’ers zijn door de crisis achteruitgegaan en die van werknemers niet. Als je het vergelijkt met 1990, liggen de ZZP’ers nu zo’n 30 procent achter op werknemers.” Dat blijkt uit onderzoek. Als het goed gaat met de economie profiteren ZZP’ers daarvan maar als het slecht gaat, gaat hun inkomen ook hard achteruit, zegt Van Mulligen.

Concurrentie

Werkgevers hebben ZZP’ers nu nog voor het uitkiezen. "De vraag naar hun diensten trekt nog niet echt aan. Tegelijkertijd neemt het aanbod van ZZP’ers alleen maar toe. Dus er is ook meer concurrentie. Voor opdrachtgevers is er nog niet echt een reden om extra diep in de buidel te tasten om die ZZP’er te betalen."

Femke Hogema coacht ZZP’ers in financieel bewust ondernemerschap en ziet dat de mindset van veel ondernemers verkeerd is. "Te veel ZZP’ers ondernemen vanuit hun passie. Daardoor vinden ze het lastig om te bepalen hoeveel ze moeten vragen. Ze vragen wat er in de markt wordt gevraagd of vragen een vergelijkbaar bedrag met wat ze vroeger in loondienst verdienden. Dan ga je nat."

Tarief

Hogema vindt dat ZZP’ers zakelijker moeten denken. "Ze denken: als ik doe waar ik goed in ben, volgt het geld vanzelf. Dat is een optimistische gedachte, uitgaan van je eigen kracht, maar we zijn niet aan het hobbyen als ZZP’ers. We zijn aan het ondernemen en dat betekent ook dat je zakelijk kijkt naar je tarief, naar wat je de klant gaat vragen. Dat doen ondernemers veel te weinig. Ze vinden het lastig om te zien dat hun werk de klant geld oplevert en om dat ook te vertellen aan de klant."