Verras je klant op onverwachte momenten

Nieuws - 2016-10-17

Gastvrijheid is in de horeca belangrijker dan ooit. En bedrijven kunnen daar iets van leren. Gastvrijheidstrainer Bas Schampers geeft tips. Zie je klant als gast. Verras hem op onverwachte momenten.

Bas Schampers van Baspitality geeft trainingen in gastvrijheid. "Ik heb de 'Brouwerij van Gastvrijheid' ontwikkeld. Horecaondernemers kunnen in overleg met mij diverse gastvrijheidsingrediënten kiezen, om tot het beste resultaat te komen. Ik maak dan een jaarafspraak en biedt in de loop van het jaar workshops & trainingen op maat aan. Denk aan een bierbelevingsworkshop, een gastvrijheidstraining en mystery visits. Uiteraard kunnen klanten me het hele jaar om advies vragen."

Beleving net zo belangrijk als het perfecte stukje vlees

"De horeca van nu is een andere dan die van pakweg vijftien, twintig jaar geleden. Vroeger kwamen de gasten voor het perfecte stukje vis of vlees, een mooi glas wijn en andere culinaire hoogstandjes die ze thuis niet konden krijgen. Tegenwoordig bestel je via internet de lekkerste dingen, en het aantal mensen dat als hobbykok een smakelijk menu op tafel tovert is ook toegenomen. In de horeca van nu gaat het dus niet alleen meer om een perfect product, maar ook om de beleving, het verhaal eromheen."

Maak het verschil door te luisteren, inspireren, adviseren

"Die ontwikkeling zie je in steeds meer sectoren. Als bedrijf moet je niet zomaar een product leveren. Een klant kan via internet prima uitzoeken waar hij een product of dienst voor de beste prijs kan krijgen. Maar wil een klant altijd de beste prijs? Hij gaat liever samenwerken met een partij waar hij de beste band mee heeft. Dus: het bedrijf dat hem ontzorgt, die net die stap meer doet dan hij verwacht. Daar kun je het verschil maken. Meedenken met je klant, luisteren, inspireren, adviseren."

Gastvrijheid zit in kleine dingen; wees attent

"Je moet op verrassende momenten laten weten dat je er bent. Ik bied gedurende een jaar een bepaald pakket aan trainingen aan, maar daar houdt het voor mij niet op. Als ik bijvoorbeeld een bier tegenkom waarvan ik denk: dat is iets voor die klant als maandaanbieding, dan neem ik even contact op. Denk vanuit je gast. Als ik afspraken maak via een gedeelde elektronische agenda, neem ik altijd de moeite om die afspraak er goed in te zetten. Niet: koffie met Pietje, maar een heldere omschrijving zodat mijn klant niet hoeft na te denken waar het ook alweer om ging. Gastvrijheid zit in kleine dingen."