Uitblinkers in Zaken: Omoda
Omoda is een van de bekendste schoenenketens van Nederland. Het Zeeuwse familiebedrijf heeft een goed lopende webshop en maar liefst 22 fysieke filialen. Hoe zorgt Omoda voor die continu groeiende omzet?Bekijk de nieuwe documentaire van Uitblinkers in Zaken!
Uitblinkers in Zaken: Omoda
Omoda is een van de bekendste schoenenketens van Nederland. Het Zeeuwse familiebedrijf heeft een goed lopende webshop en maar liefst 22 fysieke filialen. Hoe zorgt Omoda voor die continu groeiende omzet?Bekijk de nieuwe documentaire van Uitblinkers in Zaken!
'We zien wel hoe het loopt'
Omoda is een van de bekendste schoenenketens van Nederland. Het Zeeuwse bedrijf heeft een succesvolle webshop en opent steeds meer nieuwe winkels in verschillende steden. Opvallend, want veel retailbedrijven houden tegenwoordig nauwelijks nog het hoofd boven water. Hoe zorgt Omoda voor die continu groeiende omzet?
Vier generaties schoenen
Aan het roer van Omoda staan broers Lourus en Wilhelm Verton. Omoda is een echt Zeeuws familiebedrijf: opa Verton zat al in de schoenen en vader en moeder Verton openden in 1961 de allereerste schoenenwinkel in Zierikzee, toen nog ‘Verton Schoenen’ geheten. De vierde generatie (de kinderen van Lourus) draait inmiddels ook volop mee in het bedrijf.
De lijfspreuk van de Vertons luidt al decennia: de klant is koning en verdient de allerbeste service. Maar natuurlijk is er wel een hoop veranderd sinds de opening van het eerste filiaal. Wilhelm: ‘Vroeger haalden onze ouders hun schoenen nog zelf op bij de fabriek met een Volkswagenbusje.’ Tegenwoordig heeft Omoda 22 winkelfilialen door heel Nederland en een internationale webshop. Dagelijks verzenden ze bijna 5.000 pakketten naar hun klanten.
↓ Het verhaal gaat verder na de afbeelding
Lourus en Wilhelm Verton, de CEO's van Omoda
Van Verton Schoenen naar Omoda
Lourus stapt in 1987 in het bedrijf van zijn ouders. Jongere broer Wilhelm volgt een paar jaar later, in 1994. De broers zijn niet bang om te investeren. Ze openen nieuwe winkels in Zeeland, onder andere in Middelharnis, Vlissingen een Middelburg.
Het jaar 2000 markeert een belangrijke zakelijke verandering: ze besluiten om het bedrijf om te dopen tot Omoda. Vanaf dat moment profileert Omoda zich steeds meer in de rest van het land. Vanaf 2005 besluiten de Vertons om flink in te zetten op online verkoop. Dat was in die tijd niet zo voor de hand liggend als nu: betalen via iDeal was nog maar net geïntroduceerd. De eerste periode draait Omoda dan ook verlies.
Maar de Vertons geloven in de toekomst van online winkelen. Ze houden vol en in 2006 gaat de Omoda webshop live. Vanaf dat moment schiet de omzet omhoog. Niet lang daarna gaat het ze zakelijk zo voor de wind, dat ze nog meer filialen openen, zelfs in Antwerpen. Ook lanceren ze een aantal internationale Omoda webshops. Inmiddels komt zo'n 55% van de inkomsten binnen via online verkoop. De fysieke winkels zijn goed voor 45% van de omzet.
↓ Het verhaal gaat verder na de afbeelding
De muren van de allereerste Omoda-winkel in Zierikzee zijn beschilderd met beelden van opa Verton en vader en moeder Verton
Innovatie en de laatste trends
De Zeeuwen blijven nuchter onder hun succes. Maar stilzitten doen ze geen moment. Ze hebben uitbreidingsplannen en zoeken continu naar mogelijkheden om te innoveren. Lourus houdt zich daarnaast bezig met de aankoop en inrichting van nieuwe bedrijfspanden. ‘We zien dat on- en offline verkoopkanalen elkaar versterken. Onze omzet in een regio stijgt met 25% als we daar een fysieke winkel openen. Dat komt onder andere omdat onze naamsbekendheid toeneemt.’
Wilhelm volgt bovendien de laatste trends in de retail business op de voet. Hij bezocht bijvoorbeeld een beurs in China om inspiratie op te doen bij retailreuzen zoals Alibaba. Wilhelm: ‘Het is belangrijk om te weten wat er speelt. Ideeën waarmee we onze service kunnen verbeteren, neem ik mee. Zoals een mobiel oplaadpunt in de winkel of het praktisch gebruik van QR-codes.’
↓ Het verhaal gaat verder na de afbeelding
Lourus bekijkt samen met zijn vrouw en dochter de bouwtekeningen voor een nieuw bedrijfspand
Nog meer pakketjes in een bestelbusje
Ook heeft Omoda zelf een nieuw inpaksysteem ontwikkeld. Dat systeem zorgt voor 45% minder lucht in de doos. Op de duizenden pakketten die het bedrijf dagelijks verzendt, maakt dat een enorm verschil. Minder lucht in de doos betekent kleinere dozen. En kleinere dozen betekent dat er veel meer pakketjes in een busje passen. Zo kunnen nog meer klanten nog sneller bediend worden. Iedere klant die voor 24u bestelt, kan zijn pakket de volgende dag al op de deurmat verwachten.
↓ Het verhaal gaat verder na de afbeelding
Omoda verstuurt dagelijks 3.000 tot 5.000 pakketten. Dankzij een nieuw inpaksysteem verloopt dat proces nog efficiënter
Wisseling van de wacht
De kinderen van Lourus (dochter Marlinde, zoon Lourus Jan en schoonzoon Jan) zijn inmiddels ook werkzaam in het bedrijf. Maar plannen voor een generatiewissel zijn er nog niet. Sowieso kijken de broers niet al te ver in toekomst. Lourus: ‘We stellen liever geen langetermijndoelen. Kortetermijndenken zorgt er juist voor dat je kunt inspelen op trends.’
Denken ze wel na over hun pensioen? Lourus en Wilhelm hebben wat dat betreft maar één regel: alleen als het echt op je lijf geschreven is, kom je in aanmerking voor opvolging. Lourus: ‘Het gaat er niet om dat ze ons een plezier willen doen. Ons pensioen zit tenslotte in de zaak.’
Wilhelm in bespreking met zijn nicht Marlinde, haar echtgenoot Jan en Pieter, logistiek manager van Omoda
Bereken je ideale uurtarief - en meer!
Binnenkort komt de Uitblinkersbundel uit, een interactief e-book met meer dan 60 ondernemerstips. Nieuwsgierig? Download vast de eerste drie hoofdstukken.
Meer inspiratie en tips
Uitblinkers in Zaken
Word nog succesvoller als ondernemer!
Kijk de kunst af bij onze andere Uitblinkers.
Nieuws en tips in je mailbox
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, tips en aanbiedingen in je mailbox.