‘Maak producten voor iedere portemonnee’

Speelgoedontwerper Maurice Doorduyn

Uitblinkers - 03-04-2017

De stichting Fiep Westendorp benaderde Maurice Doorduyn (40): of hij de enige echte Pluk van de Petteflet kraanwagen voor hen wilde maken. Het is een van de dertien houten speelgoedproducten die de merknaam Ikonic Toys mogen dragen. ‘Mijn grootste uitdaging is het uitbreiden van mijn collectie.’

Wapenfeiten

Na een jaar dertien producten op voorraad die hij verkoopt via circa 140 verkooppunten, waaronder FonQ.nl en Wehkamp. Heeft een Amerikaanse en Engelse distributeur, leverde aan zeven winkels van The Conran Shop Japan en verkocht in november en december krankzinnig veel Pluk van de Petteflet kraanwagens.

Wat kost je?

De prijs van mijn producten is een optelsom van inkoopprijs, distributiekosten, mijn marge, de marge van de winkel en soms een royaltypercentage, bijvoorbeeld aan de stichting Fiep Westendorp.

Belangrijkste lessen

  • Zorg dat de productprijzen kloppen. Houd rekening met transportkosten, marges voor winkels, agenten, distributeurs. En vergeet niet dat je producten moet maken voor iedere portemonnee. Ik begon met drie producten waarvan de goedkoopste 27,50 euro was; maar er wordt veel meer verkocht tussen de 5 tot 12 euro.
  • Zoek, als je een bedrijf of winkel benadert, de eindverantwoordelijke. Via LinkedIn of Twitter lukt dat bijna altijd.
  • Probeer zo veel mogelijk free publicity te genereren, want online marketing kost veel geld en levert vaak niet veel op.

Hoe word je speelgoedontwerper met je eigen merk?

‘Ik heb jarenlang als ontwerper voor andere merken gewerkt. Ik zag de door mij ontworpen producten steeds populairder worden en dacht: dat wil ik voor mezelf doen! Toen ik mijn zoon zag spelen met een houten trein, kwam ik op het idee om houten speelgoed te ontwerpen. Ik vind het fijn om iets duurzaams toe te voegen aan de plastic berg speelgoed die de meeste kinderen toch wel krijgen. Bovendien is het duurzame karakter een leuk gegeven voor mij als ontwerper. Het zou heel gaaf zijn als er over honderd jaar nog steeds kinderen spelen met mijn speelgoed!’

Hoe kom jij aan je klanten?

‘Onder andere door deelname aan beurzen of ze te bezoeken. Beursdeelname is duur, maar het is een goede manier om direct klanten te vinden. Als ik als bezoeker naar een beurs ga probeer ik vooraf zoveel mogelijk afspraken te maken, zodat ik interessante prospects kan ontmoeten en producten kan laten zien. Verder maak ik gebruik van verkoopondersteuning door distributeurs, agenten, groothandels. Deze partijen hebben een groot netwerk van winkels die eenvoudig bij hen kunnen bestellen. Ook free publicity heeft zijn vruchten afgeworpen. Nadat ik in het NRC had gestaan, werd ik benaderd door de stichting Fiep Westendorp. Zij waren op zoek naar een partij die nieuwe producten kon maken met het werk en twee betrokkenen hadden mijn artikel gezien. Dat is geweldig natuurlijk!’

Wat is je grootste uitdaging?

‘Eigenlijk heb ik er twee: een grotere collectie en een groter afzetgebied. Helaas hebben deze twee uitdagingen een relatie met elkaar: interessante partijen zoeken merken met een grote collectie, en om een grotere collectie te creëren heb ik meer geld nodig. Mijn eerste financiering heb ik binnengehaald via Qredits, een partij die microfinanciering biedt aan ondernemers. Omdat ik inmiddels mooie resultaten kan laten zien, ga ik binnenkort in gesprek met de bank over een aanvullende financiering. Ik moet nu eenmaal veel investeren voor ik straks de vruchten kan plukken van mijn werk.’

Hoe houd je het leuk?

‘Alles is leuk! Ik kan al mijn ideeën kwijt. In het product, in de verpakking, in de marketing en in het runnen van mijn eigen bedrijf. Elk product dat ik maak is met aandacht ontwikkeld. Ik let op de details, de kwaliteit, de verpakking, en achter elk design zit een verhaal, niets is ‘zomaar’ ontworpen. Ik heb gemerkt dat juist dat mensen aanspreekt. Ik denk dat mensen de aandacht die ik erin stop echt kunnen voelen in een product. En ik ben elke keer weer enorm trots als ik mijn producten ergens in een winkel tegenkom.’

Wat zijn je toekomstplannen?

‘Ik hoop te groeien als onderscheidend speelgoedmerk met een zekere bekendheid, zodat klanten mijn producten herkennen zonder dat ze de merknaam gezien hebben. En in de verre toekomst hoop ik nog eens kinderen te kunnen zien spelen met het speelgoed dat ik in dit eerste jaar heb ontworpen.’