‘Kies voor de breedte’

Maarten Stalpers, muzikant, muziekdocent, auteur en spreker

Uitblinkers - 21-08-2017

Maarten Stalpers (57) schreef twee boeken over de door hem ontwikkelde lesmethode voor blaasinstrumenten. Aan zijn accountant vertelde hij dat het ‘niet belangrijk’ is wat dat kost. Benieuwd waarom? Bekijk de video!

Wapenfeiten

Studeerde af aan het conservatorium in de klassieke (cum laude) én lichte muziek (klarinet en saxofoon). Ontwikkelde een unieke lesmethode zonder noten voor klarinet en saxofoon, schreef twee boeken daarover en geeft lezingen. Is oprichter van de stichting ‘Meer mens met muziek’, waarmee hij zieke en gehandicapte mensen in aanraking brengt met muziek.

Wat is je tarief?

Een middag of avond spelen (jazz, pop of klassiek) met orkestband kost 550 euro. Voor lezingen vraag ik gemiddeld 350 euro. Een jaar lang privéles voor kinderen (25 minuten per week) kost 572 euro. Niet duur, maar zo blijft het betaalbaar voor een groot publiek.

Belangrijkste lessen

  • Richt je niet op één specialisme, maar zorg voor breedte in je werkzaamheden. Dat zorgt voor een back-up als het op één van de gebieden wat minder gaat.
  • Let niet alleen op de kosten en opbrengsten uitgedrukt in geld. Het schrijven van een boek bijvoorbeeld levert misschien niet direct geld op, maar zorgt wel voor naamsbekendheid of een groter netwerk.
  • Zorg voor een win-winsituatie voor jou en je netwerkpartners.
  • Luister eerst naar je gevoel en dan pas naar je ratio. De meeste mensen doen het andersom, maar dat is niet handig. Als het goed voelt, moet je zorgen dat het mogelijk wordt.

'Bijna vijfentwintig jaar geleden heb ik een volle baan als docent bij de muziekschool opgezegd en ben toen voor mezelf begonnen.'

Hoe word je zelfstandig muzikant, muziekdocent en auteur?

De appel viel niet ver van de boom: mijn vader Harrie Stalpers was directeur van de plaatselijke muziekschool. Ik begon pas op mijn achttiende met klarinet spelen, maar wist al snel dat ik er verder mee wilde. Ik ging naar het conservatorium, waar mensen eerst geen hoge pet van me op hadden. Ik kwam tenslotte net kijken. Uiteindelijk studeerde ik met twee tienen af. Vervolgens verbaasden velen zich over het feit dat ik geen orkestbaan ambieerde. Nee, dat is niks voor mij. Ik ging lesgeven. Bijna vijfentwintig jaar geleden heb ik een volle baan als docent bij de muziekschool opgezegd en ben toen voor mezelf begonnen. Ik miste een goede methode om leerlingen les te geven, dus ontwikkelde die zelf en schreef er een boek over.

Hoe kom je aan klanten?

Voor de muziekschool heb ik alleen de eerste jaren een advertentie gezet, daarna niet meer. Dat hoeft ook niet, want ik zit altijd vol. Veel mensen in mijn omgeving kennen mij wel. Via mijn vader, van mijn muziek of van de stichting die ik heb opgezet. Ik merk dat de vier pijlers van mijn werk – spelen, lesgeven, de boeken en de stichting – elkaar positief beïnvloeden. Als ik veel optreed, krijg ik bijvoorbeeld meer leerlingen. Wel is het voor mij een uitdaging om mijn boek ‘Muziek in 9 Stappen’ onder de aandacht te brengen. Dat boek heb ik gemaakt zonder uitgever, omdat je dan de vorm en inhoud helemaal zelf kunt bepalen. Omdat ik veel resultaat zie bij mijn leerlingen, steek ik er wel veel energie in en het gaat de goede kant op. Onlangs mocht ik op uitnodiging van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) in Utrecht mijn visie op muziekonderwijs op papier zetten en ik maak momenteel een ronde langs de verschillende conservatoria in Nederland.

Wat is je grootste uitdaging?

Voldoende inkomsten genereren om al mijn plannen ten uitvoer te brengen. Voor de stichting ‘Meer Mens met Muziek’ koop ik regelmatig materialen die zieken of gehandicapten kunnen gebruiken om van muziek te genieten. Dat kost veel geld en tijd. Mijn vrouw vraagt soms: denk je ook nog aan jezelf? Maar ik vind het belangrijk om bijvoorbeeld kinderen met een spierziekte hiermee te helpen. Artsen hebben vaak geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Muziek kan echt iets toevoegen, dat is inmiddels veelvuldig onderzocht en bewezen.

Hoe houd je het leuk?

Ik vind mijn werk en de manier waarop ik het doe nog steeds ontzettend leuk. Een leerling die plezier heeft, daar geniet ik keer op keer van. Verder vind ik het geweldig dat ik als ondernemer direct kan uitvoeren wat ik in gedachten heb. Als ik zie hoe het er bijvoorbeeld in de overheidssector aan toegaat, ben ik heel blij dat ik een zelfstandige ben. Vergaderen hoeft bijvoorbeeld maar een half uur te duren, als iedereen zich goed voorbereidt. Maar in de praktijk duurt het vaak uren. Aan mij niet besteedt! 

 
 

Word jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je. 

 
 
 
 

Meer Uitblinkers