Kapers op de kust

Ongevraagd een rekening op de deurmat

Thema - 02-11-2017

Na een vaag telefoontje vind je een rekening van een nieuwe provider op de deurmat: je lijn is gekaapt. Je bent niet het enige slachtoffer van telecowboys.

Lijnkaping, hoe werkt dat?

De telefoon gaat. Het is een vage telecomaanbieder met een mooi aanbod. Omdat je tevreden bent over je huidige provider, bedank je. Maar je gaat wel akkoord met het toezenden van wat informatie. Een paar weken later – toen je het belletje eigenlijk alweer vergeten was – vind je ineens een rekening op de mat. Van die ene provider. En dat terwijl je helemaal geen abonnement bij hen hebt afgesloten. Je checkt je inbox en vindt daar een opzeggingsmail van je oude provider. 

Zakelijk Internet

Supersnel stabiel internet?
Kies het pakket dat bij je past.

 
 
 
 

Telecowboys? Zeg maar nee.

Je bent slachtoffer geworden van lijnkaping. Er zijn steeds meer telecowboys actief die op je abonnement – en dus je geld – uit zijn. Het telefoongesprek wat je enige tijd terug voerde, is opgenomen. Omdat telecomcontracten voor ondernemers al rechtsgeldig zijn na mondelinge toestemming, konden de telecowboys dit gesprek gebruiken om je abonnement over te zetten. Terwijl je daar dus niet om hebt gevraagd. Autoriteit Consument en Markt (ACM) constateerde dat ondernemers hier steeds vaker de dupe van zijn.

Vooral mkb’ers zijn slachtoffer van lijnkaping. Het is een klein, maar hardnekkig probleem. ~ ACM

Lijn toch gekaapt? Zoek contact met de nieuwe provider

Er zijn geen directe oplossingen voor lijnkaping. Word je telefonisch benaderd door een voor jou nieuw telecombedrijf? Stem dan nergens mee in. Bij twijfel: hang op.

Onder telecomaanbieders is afgesproken dat je in geval van lijnkaping contact opneemt met de nieuwe provider. Doe dat schriftelijk (want: zwart-op-wit). Geef aan dat je géén toestemming hebt gegeven voor deze overname. De nieuwe provider is dan verplicht het probleem op te lossen.