Juridische do’s en don’ts voor bloggende ondernemers

Tekst: Charlotte Meindersma

Nieuws - 21-06-2017

Iedere ondernemer zou moeten bloggen. Het is dé manier om je dienst of product nog beter in de markt te zetten.

Bloggen vergroot de vindbaarheid van je bedrijf, versterkt je klantenbinding en is een goedkope manier om te zorgen voor je marketing. Belangrijk is wel dat je rekening houdt met juridische do’s en don’ts. Want mag je online content van anderen gebruiken? En kun je potentiële klanten zomaar een nieuwsbrief sturen?

Vijf tips met een juridisch tintje:

1. Maak je eigen content

Tekst en/of beeld knippen en plakken is verboden. De rechtmatige eigenaar mag meteen een schadevergoeding eisen en die kan in de duizenden euro’s lopen. Het beste is zelf je verhalen en foto’s maken. Voor wie dat niet kan of te tijdrovend vindt, zijn er genoeg mogelijkheden.

Er bestaan talloze websites (bijv. Pexels.com en de zoeksite Compfight.com) die gratis stockbeeld aanbieden. Lees altijd goed de voorwaarden, want bij de ene site is naamsvermelding niet verplicht en bij de andere weer wel. Video en audio mag je embedden.

Naamsvermelding is niet nodig. Voor tekst geldt dat je een samenvatting mag maken van iets wat je hebt gelezen, met een link naar de originele bron. Ook mag je citeren uit een andere tekst, zolang je aan bronvermelding doet.

2. Bescherm je content

Vergeet niet dat ook jij auteursrecht hebt; dat rust automatisch op je online content, wanneer dat enigszins creatief of nieuw is. Sla tekst ook op in Word en zet op je blog een datum bij je artikel.

Via Google kun je checken of je content wordt gebruikt. Als je aanhalingstekens gebruikt, zoekt Google exact op de woorden daartussen. je kunt een afbeelding uploaden of zoeken via de link naar die afbeelding.

Wordt je content zonder toestemming gebruikt? Zorg dat je een standaard brief hebt, dat scheelt tijd. Als je het voldoende vindt dat de content offline wordt gehaald, schrijf dan dat dit binnen 24 uur moet gebeuren. Je kunt ook meteen een schadevergoeding eisen; de hoogte mag je in alle redelijkheid zelf bepalen.

3. Verzin een originele naam en schrijf deze in als merknaam

We kennen in Nederland handelsnaamrecht en merknaamrecht. Als je naam op je website staat, mag je deze naam voeren. Een concurrerende ondernemer mag niet zomaar dezelfde naam gebruiken, maar iemand mag wel bloggen onder die naam.

Niet erg als het om een veelvoorkomende naam gaat – er zijn vast meerdere bakkers die Jansen heten – maar als je een originele naam voor je onderneming hebt bedacht, is het verstandig deze als merk in te schrijven. Daarmee bent je beschermd tegen andere ondernemers, maar ook tegen bloggers, Facebookpagina’s en producten met dezelfde of een gelijkende naam.

4. Maak een nieuwsbrief

In een nieuwsbrief kun je je blogs promoten, maar bijvoorbeeld ook nieuwe producten, diensten of aanbiedingen onder de aandacht van klanten brengen. Je mag die nieuwsbrief niet zomaar naar potentiële klanten sturen, want het is wettelijk verplicht om ze eerst toestemming te vragen.

Als mensen zich hebben ingeschreven, weet je zeker dat ze interesse hebben in meer informatie. Je kunt bijvoorbeeld de inleiding van je blogpost opnemen in de nieuwsbrief, met een link naar de post. Hiermee trek je meer bezoekers naar je website.

5. Durf!

Onthoud: het gaat er vooral om dát je het doet, dus wees niet te bang om te beginnen met bloggen. Als je bovengenoemde tips gebruikt, kan er weinig misgaan. Vaker dan één keer per week bloggen is niet nodig, maar doe het ook niet minder dan één keer per maand.

Even geen tijd? Kies voor een kort bericht en doe de keer daarop een langer, diepgaand artikel. Maak gebruik van je parate kennis, beschrijf je ervaringen, interview je klanten of vraag gastbloggers te schrijven over onderwerpen die voor jouw bedrijf relevant zijn.

Over Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is online jurist, fotograaf en eigenaar van juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze is gespecialiseerd in het intellectuele eigendomsrecht, media- en communicatierecht en informatierecht. Ze geeft workshops en is auteur van het Wetboek voor Bloggers. In 2013 won ze de VIVA400 award in de categorie Online.