Deel 1: vernieuwen met Heidiland

Studio 100 groeit verder met ‘echte Plopsa’s’

Studio 100 - 19-06-2017

Studio 100 is vooral de thuisbasis van Samson en Gert, Kabouter Plop, K3, Mega Mindy en heel veel andere kinderhelden. Het studiobedrijf is aangevuld met pretparken. De teller staat al op vijf, maar het aantal groeit gestaag verder. En: ‘Om de drie jaar heb je eigenlijk een nieuwe, grote attractie nodig.’

Betalen voor content

K3, Piet Piraat, Het Huis Anubis… de Studio 100-successen regen zich aaneen na Samsom en Gert. Toch is er een tweede poot opgericht: pretparken. Dat had vooral een economische reden: geld verdienen met content werd namelijk steeds moeilijker. Consumenten betalen online niet graag voor content. Maar een dagje uit met het hele gezin mag best wat kosten!

Eigen talent

Studio 100 heeft inmiddels vijf pretparken, waarvan Plopsaland aan de Belgische kust het grootste is. Alle parken bij elkaar draaien nu 70 miljoen euro omzet, waarvan bijna 40 miljoen in Plopsaland.

Steve van den Kerkhof is directeur van de pretparken. Hij komt, net als veel andere Studio 100 directieleden, voort uit de 'eigen kweek'. Ook hij gelooft heilig in het opleiden van eigen talent: ‘Ik probeer mij te omringen met hele jongen mensen en hen heel snel manager of directeur te maken. Zodat we kunnen werken met echte Plopsa’s.’

Iedere drie jaar een nieuwe attractie

Op Plopsaland is een nieuwe zone ontwikkeld: Heidiland. Heidi is een van de nieuwe karakters van het Studio 100-concern, één van de toppers waarmee ze de wereld willen veroveren. De kosten van de nieuwe zone? 7 miljoen euro. Dat is niet niks, maar het is een weloverwogen investering. Steve: ‘Om de drie jaar heb je eigenlijk een nieuwe, grote attractie nodig. Om niet achteruit te gaan en, in ons geval, lichtjes verder door te groeien.’

Vijfjarenplan

De omzet en vooral de winst uit de parken is dé brandstof voor de groei van het bedrijf. Plopsaland aan de Belgische kust vormt het begin van een pretparkenimperium. Het gaat lekker, maar pretparkenbaas Steve leunt zeker niet achterover, zoals hij zegt in de documentaire: ‘In ons vijfjarenplan staan twee nieuwe waterparken, een hotel, een camping en eventueel nog een overname in het buitenland. Als we dat optellen, komen we opnieuw tot 100 miljoen euro omzet.’

De succesfactoren van Studio 100:

  • Blijven focussen op groei. Dat houdt het bedrijf ook in de toekomst gezond.
  • Eigen talent opleiden en laten doorgroeien.
  • Werken met vijfjarenplannen. Dat geeft de ruimte voor een langetermijnvisie.
 
 

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. Zo volgden wij eerder CorendonOger en New York Pizza. In deze serie volgen we Studio 100 oprichter Hans Bourlon.