'Vijftigplussers hebben tijd en geld'

Gebruik nostalgie als economisch wapen

Floris Venneman van Bureauvijftig heeft een duidelijke doelgroep en al veel tevreden klanten. Maar het blijkt lastig om meer dan een ‘uurtje-factuurtje’-band met de klant op te bouwen. Heeft Hans tips voor een duurzaam verdienmodel?

Studio 100 helpt ondernemers

Drie ondernemers pitchen hun uitdaging bij CEO van Studio 100 en Uitblinker in Zaken Hans Bourlon. Hans geeft advies. 

Verkoop niet alleen je dienst

Juist in de vijftigplusmarkt liggen de kansen voor het oprapen, vindt Hans Bourlon. Zijn advies voor Bureauvijftig: participeer in andere bedrijven met dezelfde doelgroep, in plaats van in je eentje te proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Verkoop daarbij jezelf in plaats van ‘gewoon een dienst’. Zorg dus dat men je nodig heeft en je nodig blijft hebben. Niet onwaarschijnlijk: een partnerschap met bedrijven die tot nu toe ‘gewoon’ klant waren bij Bureauvijftig. 

Nostalgie als economisch wapen

Bourlon: ‘Er wordt te weinig ondernomen in de vijftigplusdoelgroep. Deze generatie drijft erg op nostalgie. De kansen voor Bureauvijftig liggen dus voor het oprapen!’. Een voorbeeld dat Bourlon aanhaalt uit de eigen Studio 100-stal: ‘Wij hebben net een feest georganiseerd speciaal voor twintigplussers, met allemaal jeugdhelden waar deze generatie mee is opgegroeid. Nostalgie is een niet te onderschatten economisch wapen – schroom niet om dit te gebruiken!’

Het advies van Hans aan Floris:

  • Onderzoek of je kunt participeren in interessante, bestaande producten of events.
  • Verkoop jezelf in plaats van een eenmalige service.
  • Nostalgie is een belangrijk economisch wapen. Gebruik dit.
 
 

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. Zo volgden wij New York PizzaCorendon en Oger. In deze serie volgen we Studio 100 CEO Hans Bourlon.