Ondernemers in stijl

Het succesverhaal achter modefamilie Oger

In Zaken - 2016-11-22

Terwijl velen somberen over de ene na de andere winkelketen die omvalt, draait Oger met € 1,4 miljoen winst zijn beste jaar ooit. Hoe werd de Oger-familie een uitblinker in zaken?

Het succes van Oger start eind jaren tachtig van de vorige eeuw als Oger Lusink in de PC Hooftstraat zijn eerste herenkledingwinkel opent. De PC Hooft is op dat moment een buurt van ambtenaren en de gegoede middenstand. Het lijkt in de verste verte niet voorbestemd voor de Gucci’s, Chanels en Prada’s van deze wereld. Toch ziet Oger Lusink heil in de straat. Ruim 25 jaar later blijkt dat nog steeds een meesterzet. Bovendien: ‘Ik wil niet opscheppen, maar wij hebben hier de middenstand gecreëerd’, aldus de oudere Lusink.

De Lusinks: Twee zonen, één zaak?

Lusink is 69 jaar. De tijd dat hij plaats moet maken voor de volgende generatie nadert. Wie neemt de scepter over van Oger Lusink? Vader Lusink heeft twee ambitieuze zoons die bevlogen bezig zijn met de Oger-winkels. Maar uiteindelijk moet hij toch kiezen: wie wordt mijn opvolger? Sander, met 39 jaar de oudste zoon, is een echte netwerker met een neus voor marketing. Martijn (37) is de modeman. Altijd bezig met kleur, vorm en design.

Succes in retail? Het kan wel!

Waar de retail klap na klap te verwerken krijgt met grote faillissementen zoals V&D, draait Oger zijn beste jaar ooit. We volgen de Oger-familie op weg naar de heropening van een van hun belangrijkste filialen, in Den Haag. Hoe slagen de modemannen er in om door te groeien, juist in een tijd waarin tal van modewinkels uit het straatbeeld verdwijnen?

Geen moment verslappen

In documentaire zien we onder andere hoe de tientallen medewerkers op de drukste dag van de week, de zaterdag, op scherp worden gezet. Zo’n 35 % van omzet wordt op zaterdag binnengehaald. Een paar pakken extra verkopen kan zo maar het verschil zijn tussen een matig of een succesvol boekjaar. Oftewel: tussen wel of geen een uitblinker in zaken?

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in het vak waarin ze werken. In de eerste serie stond ondernemer Attilay Uslu van reisorganisatie Corendon centraal.

De MKB'er die wil groeien kiest voor supersnel internet

Als MKB’er met groeiambitie kies je voor zakelijk internet van Ziggo. Omdat je door wilt. Want met 500 Mbit/s internetsnelheid en de flexibele oplossingen van Ziggo houdt niets je tegen. Tijdelijk met 4 maanden 25% korting op je abonnement.