Overslaan en ga naar inhoud

Uitblinkers in Zaken

Dopper

Zakendoen om goed te doen

Als je ‘Dopper’ zegt, dan weet iedereen waar je het over hebt: de hervulbare waterfles. Hoe krijg je dat voor elkaar? In 2009 bracht Merijn Everaarts, de oprichter van Dopper, het flesje de wereld in. En niet om er zoveel mogelijk van te verkopen. Zijn ultieme doel is namelijk om de petfles de wereld uit te krijgen en het gebruik van kraanwater te bevorderen.

In deze editie van Uitblinkers in Zaken volgen we de mensen achter Dopper bij de voorbereidingen op de lancering van de nieuwe Dopper. Gaat het Merijn lukken om het succes met deze nieuwe fles voort te zetten? En om niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd impact te maken? Je ziet het in Uitblinkers in Zaken.

Leestijd: 4 minuten

Succes met een fles

Dat het zo storm zou lopen met zijn Dopper-fles, had Merijn nooit verwacht. Toen hij in 2009 begon had hij bedacht dat hij met de verkoop van in totaal 200.000 flesjes een mooie impact zou maken. Tien jaar later zijn er al bijna 10 miljoen flesjes over de toonbank gegaan. Dopper maakte in 2018 een omzet van 14,1 miljoen euro, met een nettowinst van bijna 2 miljoen euro.

↓ Het verhaal gaat verder na de afbeelding

Tony's Chocolonely uithangbord

Betrek de buitenwereld bij je product

Eén van de geheimen achter het succes van de fles volgens Merijn? Het design. Merijn schreef hiervoor heel bewust een ontwerpwedstrijd uit en gelooft nog steeds in het betrekken van ‘de buitenwereld’ bij de ontwikkeling van je product. “Je kunt het wel altijd bij je eigen R&D-, sales- of marketingteam zoeken, maar als je een idee of uitdaging in de wereld legt, krijg je daar vaak de beste ideeën voor terug.”

Commercieel én een missie

Maar, bijt het commerciële succes de missie van Dopper niet? Merijn heeft hierin een duidelijke overtuiging: “Je kunt een stichting opzetten en heel erg in de softe hoek gaan zitten, maar ik denk dat je – juist door het commercieel te maken – veel meer mensen in beweging kunt krijgen.”

Tony's Chocolonely overzicht

Do(m)pper over de grens

Het ging Merijn in die 10 jaar tijd niet altijd voor de wind. In 2014 ging Dopper bijna failliet. Het buitenland lonkte en Merijn opende 2 vestigingen in San Francisco en Hongkong. Maar deze beslissing dreef hem tot het randje van de afgrond. “We namen veel te veel hooi op onze vork, vooral op de financiële vork. Terwijl het heel goed ging in Nederland, lekte al het geld weg via Amerika en Hongkong.”

Het op een afstand leiden van een bedrijf, bleek niet te werken voor Dopper.Het voelde voor Merijn als een vuist in zijn gezicht. Die was nodig om een pas op de plaats te nemen en opnieuw een focus te vinden. Zo wist Merijn het hoofd boven water te houden.

↓ Het verhaal gaat verder na de afbeelding

Tony's Chocolonely pasvorm

Wereldwijd impact maken

De strategie wat betreft het buitenland is nu om alles vanuit Nederland te doen. Geen aparte vestigingen in andere landen, maar accountmanagers en impactmanagers die vanuit Nederland opereren. Want, zo vindt Merijn, als je wel wereldwijd allerlei vestigingen opent “dan ben je niet bezig met impact maken, maar met bedrijven opzetten. En dat is niet waarom Dopper bestaat.” De nieuwe strategie heeft zijn vruchten afgeworpen, inmiddels worden er met succes Doppers in onder andere België, Frankrijk, Duitsland en de VS verkocht.

Glasheldere missie

Om aan de behoeften en wensen van de markt te voldoen, brengt Dopper regelmatig nieuwe Dopper-edities uit. In de zomer van 2019 introduceert Dopper de ‘Dopper Glass’. We spraken met Projectmanager R&D Niels Heijman over de ontwikkeling van deze nieuwe fles en gingen – twee weken voor het lanceringsevent – met hem mee naar de fabriek in China waar deze geproduceerd wordt.

Belangrijk bij de productie van álle Dopper flessen: het cradle-to-cradle principe. Overal in de keten gelden de strengste arbeids- en milieueisen. Ook in China. En alleen een certificering is niet genoeg, Dopper doet zelf extra controles. En neemt ook afscheid van bepaalde partners als zij niet voldoen.

Tony's Chocolonely kantoor

Strijd tegen de plastic soep

Alle inspanningen van Niels en van alle andere leden van het Dopper-team vinden uiteindelijk hun hoogtepunt tijdens de lancering van de nieuwe fles op het ‘Seacret Event’. Merijn en zijn team hopen natuurlijk op een enthousiast ontvangst door binnen- en buitenlandse partners én op dat stapje dichterbij hun missie.

Merijn: “Als ik zie hoeveel er in 10 jaar gebeurd is als het gaat om de bewustwording rondom de plastic soep, de bedrijven die hun plastic afval proberen te verminderen, de clean-ups die er nu worden georganiseerd; dan had ik daar alleen maar van kunnen dromen. Omdat ik zie wat we in Nederland hebben bereikt, weet ik zeker dat we ook in het buitenland impact kunnen maken. Daarom blijf ik strijdbaar.”

Tony's Chocolonely overzicht

Het verhaal van Dopper in 4 delen

Geen tijd om de hele docu in één keer te kijken? Kijk dan op je gemak een aflevering wanneer het je uitkomt.

Aflevering 1

Aflevering 2

Aflevering 3

Aflevering 4

Handige tips voor ondernemers

De afgelopen 3 jaar interviewde Ziggo Zakelijk tientallen bevlogen ondernemers over succesvol ondernemerschap. De tips en tricks delen we graag in een overzichtelijk e-book: de Uitblinkersbundel.

star icon

Uitblinkers in Zaken

Word nog succesvoller als ondernemer!
Kijk de kunst af bij onze andere Uitblinkers.

mailbox icon

Nieuws en tips in je mailbox

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, tips en aanbiedingen in je mailbox.