#hetgaatlukken - stap 8

Ziggo E-cademy

#hetgaatlukken - 2016-11-10

Als ondernemer wil je winst maken. Hoe? Neem om te beginnen je portfolio met opdrachten en opdrachtgevers onder de loep. Waar liggen de kansen?

Een handig hulpmiddel om te bepalen waar je kansen en mogelijkheden liggen als ondernemer, is het Pareto-principe.


1. De wet van 80/20

Het Pareto-­principe heet ook wel de ‘wet van 80/20’ (of van ’20/80’) en houdt in dat twintig procent van de input zorgt voor tachtig procent van de output. Het kan een procent meer of minder zijn, maar we kennen het verschijnsel: een klein percentage opdrachten zorgt voor het merendeel van je winst of draagt het meest bij aan je doelen.
Stap 1: breng dat in kaart.
Stap 2: Focus op de opdrachtgevers die voor jou het meest waardevol zijn. Waaraan hebben ze behoefte? Hoe zou je ze nog beter van dienst kunnen zijn? Hou ze bijvoorbeeld op de hoogte van dingen die voor hen interessant zijn of die hen kunnen helpen met hun bedrijfsvoering. Alles wat je aandacht geeft, groeit, en dat geldt ook binnen je portfolio.

Het Pareto-principe werd beschreven door de Italiaanse Vilfredo Pareto. In dit filmpje leer je meer over de achtergronden van het Pareto-principe.

2. Denk in win-win

Moet je dan al je andere klanten de wacht aanzeggen? Natuurlijk niet. Maar zoek wel naar manieren om het werk zo slim en efficiënt mogelijk te organiseren, vooral bij opdrachten die enorm versnipperd zijn en daardoor veel tijd en energie kosten. Als je bijvoorbeeld veel tijd kwijt bent aan het up-­to-­date houden van websites, kun je de klant wellicht een cursus aanbieden waardoor medewerkers zélf de site up-­to-­date kunnen houden. Dat is voor hen goedkoper, en jij hebt meer tijd voor inhoudelijke klussen, zoals het meedenken over een socialmediastrategie.

Ook bij een abonnementenstructuur of servicecontract snijdt het mes aan twee kanten: schaalvoordeel en een stabiele afzet voor de ondernemer, korting voor de klant. Er bestaan al abonnementen voor bioscoopbezoek en groentenpakketten. Kan het voor jouw onderneming ook werken?

Wil jij je klant altijd centraal zetten? Keynote speaker en business coach Steven van Belleghem legt hier uit hoe je dat het beste aanpakt.

3. Denk vooruit

Een portfolio ontwikkelt zich voortdurend. Er komen nieuwe klanten en opdrachten bij, en andere vallen af. Een gezond portfolio bevat altijd een solide mix die past bij je bedrijfsstrategie. Wat heb je nodig? Inhoudelijk uitdagende, kortdurende opdrachten? Een opdracht in een sector waar je nu nog niet zo bekend bent? Kleinere opdrachten die lange tijd doorlopen, voor een solide financiële basis? Inventariseer, kijk wat je nodig hebt en schrijf dat op. Want dat helpt enorm bij misschien wel het meest uitdagende (maar ook leukste!) onderdeel op het pad naar meer winst: acquisitie.

Hoe maak je snelle stappen? Ga voor groei en denk groot. Dat zijn twee van de tips voor succes van Sheryl Sandberg, Chief Operating Officer Facebook en auteur van 'Lean in'.

Wist je dat je via de MKB-winstvrijstelling je belastbare winst aanzienlijk kunt verlagen? Wel zo leuk natuurlijk! Bekijk hier hoe je uitrekent wat de MKB-winstvrijstelling jou op kan leveren.

#hetgaatlukken is een serie van 9 stappen die van jou de beste ondernemer maken. Je ontwikkelt je op persoonlijk vlak, leert jezelf beter in de markt te zetten en krijgt tips om meer winst te behalen. Reeks volgen? Meld je dan aan.