Geef je patiënt een zorgeloze ervaring

Altijd Overal - 17-10-2016

Waar je patiënt vroeger al tevreden was met de leesmap, verwacht hij tegenwoordig meer in de tandartsenpraktijk. Van gratis wifi tot aan entertainment. Lukt het zo om een van een tandartsbezoek een uitje te maken?

Een tandartsbezoek is voor veel patiënten een minder fijne ervaring. Maar daar is wat aan te doen! Uw wachtruimte voorzien van een gratis wifi-netwerk toegankelijk voor uw 'gasten' is een eerste stap. Maar wat denkt u van een tv-scherm waarop gezondheidsfilmpjes, poetsinstructies voor de kleintjes of andere relevante informatie via narrowcasting worden getoond? Of laat patiënten 'gewoon' tv-kijken om de wachttijd zo prettig mogelijk te maken.

‘Blijft u aan de lijn’

Niet alleen gratis internet en entertainment dragen bij aan een prettigere ervaring van de patiënt. Nog voordat hij een stap in uw praktijk zet, kunt u hem al goed tot dienst zijn. Goede telefonische bereikbaarheid is belangrijk voor iedere praktijk, maar uit onderzoek blijkt dat dat niet vanzelfsprekend is. Slechte telefonische bereikbaarheid staat op 1 in de top 10 van ergernissen van tandartspatiënten. Het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid van de praktijk verbetert de stoelbezetting en daarmee het rendement van de praktijk.

Voor een kleinere praktijk is een tweede telefoonaansluiting misschien al voldoende. Of kies voor een systeem voor het onderhouden van patiëntcontact. Dan kan de patiënt zelf een afspraak inplannen, of hij ontvangt automatische herinneringsmails -of sms'en als het tijd is voor een afspraak. Dat zorgt voor een verbetering van de bereikbaarheid en – het belangrijkste – het rendement.

Wifi in en buiten de tandartsstoel?

Een tevreden patiënt in en buiten de behandelkamer, welke tandarts wil dat niet. Maar hoe richt u uw praktijk vervolgens in? Allereerst, wat heeft u zelf nodig? Een netwerkverbinding in en rondom de tandartsstoel is voor u niet direct een vereiste. De meeste tandheelkundige apparaten en software voor tandartspraktijken zijn zelfs zonder internetverbinding te gebruiken.

Er bestaan wel apparaten die een snelle internetverbinding nodig hebben. Een mondscanner bijvoorbeeld, die een digitale afdruk van de mond maakt waarmee kronen en bruggen worden gemaakt. Het is een draadloos apparaat, dat dankzij een netwerkverbinding de metingen direct naar het laboratorium doorstuurt. Werkt u met soortgelijke apparaten? Dan is een goede netwerkverbinding ook in de behandelkamer een must.

Zorgvuldige inrichting

Bij het aanleggen van een gastnetwerk in uw praktijk is de beveiliging van het netwerk belangrijk. De meeste draadloze gastnetwerkverbindingen zijn 'open', wat wil zeggen dat er zonder code verbinding kan worden gemaakt. Ieder gebruiker kan de wifi-verbinding afluisteren en apparaten die op hetzelfde netwerk zitten kunnen worden gehackt. Overigens hoeft er geen kwade opzet in het spel te zijn. Als een tandartsbezoeker zijn laptop meeneemt die besmet is met een virus of spyware, is ook het netwerk van de praktijk kwetsbaar.

Een eigen netwerk voor gasten

Helaas komt dat voor. Netwerkdienstverlener Qfast heeft samen met het digitale forensisch onderzoeksbureau Digital Investigation een datalekscan gedaan bij een aantal tandartsen. Ze registreerden een grote hoeveelheid cyberaanvallen op de IP-adressen van deze praktijken. Dat wilt u uiteraard voorkomen, want u wilt zorgvuldig omgaan met de patiëntgegevens. Sinds 2016 is er bovendien een meldingsplicht voor het aangeven van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meldt u het niet, dan loopt u het risico op hoge boetes.

Het is dus aan te raden om naast het praktijknetwerk een gastnetwerk aan te leggen dat los staat van de praktijk. Zorg bovendien voor een goede beveiliging, te beginnen met veiligheidssoftware voor computers waarmee hackers, spyware en virussen buiten de deur blijven. En dat willen we allemaal.