Signaal versterken

Is de afstand tussen je tv en de hoofdaansluiting langer dan 10 meter en heb je slecht beeld op tv? Of heb je juist veel tv's aangesloten, waardoor je het signaal meerdere keren splitst? Dan kan het helpen om het tv-signaal te versterken. Hier lees wat je nodig hebt en waar je op moet letten.

Wanneer gebruik je een versterker?

Het signaal versterken klinkt als iets dat sowieso geen kwaad kan. Want je kunt toch nooit teveel signaal hebben? Helaas wel. Teveel tv-signaal doet namelijk net zoveel kwaad als te weinig tv-signaal. In beide gevallen wordt het tv-beeld blokkerig en haperig. Daarom is het versterken van het tv-signaal alleen in specifieke situaties een goede oplossing. Versterk het tv-signaal alleen wanneer:

  • De kabel of kabels tussen de hoofdaansluiting en de tv langer zijn dan 10 meter. Per meter kabel verlies je signaalsterkte. 
  • De kabel of kabels tussen de hoofdaansluiting en de tv het Kabel Keur-logo of Ziggo geschikt-logo hebben. Dat staat op de verpakking vermeld. Het heeft geen zin om kabels te versterken die dit keurmerk niet hebben. De kans op storing is dan juist groter.

Is dat het geval? Lees dan verder hoe je een versterker aansluit of bekijk de video. Nog geen geschikte versterker in huis? Bekijk waar je de juiste versterkers en andere materialen kan kopen.

Verkooppunten Ziggo geschikt

Zo plaats je een versterker

1. Plaats de versterker bij de hoofdaansluiting

Versterk het signaal altijd zo dicht mogelijk bij het punt waar het tv-signaal binnen komt. Dat is de hoofdaansluiting. Zo herken je de hoofdaansluiting:

  • Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
  • Een groene kabel die op de wandcontactdoos uitkomt. Die is alleen niet altijd zichtbaar.
  • De hoofdaansluiting kan in de meterkast of in de kamer zitten.

Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dat altijd de hoofdaansluiting. 

Hoofdaansluiting gevonden? Plaats de versterker dan zo dicht mogelijk bij de wandcontactdoos. Een versterker heeft ook stroom nodig. Houd er dus rekening mee dat de afstand naar het dichtsbijzijnde stopcontact niet te groot is. Je mag natuurlijk ook een verlengsnoer gebruiken.

2. Gebruik de juiste connectors

De meeste signaalversterkers hebben andere kabelaansluitingen dan je misschien gewend bent. In plaats van plug-aansluitingen hebben ze schroefdraad-aansluitingen. Die heten f-connectoraansluitingen. Je kunt ervoor kiezen om de connectoren op je tv-kabels te vervangen voor f-connectors of een verloopstekker te gebruiken. Bekijk waar je deze aansluitingen kunt kopen.

Verkooppunten Ziggo geschikt

3. Sluit de kabels aan

Een signaalversterker heeft altijd minimaal één ingang en vier of meer uitgangen. Sluit de meegeleverde kabel aan op de wandcontactdoos van je hoofdaansluiting en op de aansluiting van de signaalversterker waar ingang bij staat. Zo wordt de signaalversterker voorzien van tv-signaal.

Sluit hierna de kabels voor je tv's aan op de uitgangen. Let hierbij goed op welke uitgang je gebruikt. Per uitgang staat vaak aangegeven voor hoeveel meter de uitgang geschikt is.

Heb je ook een modem voor internet en/of bellen? Sluit dat dan altijd aan op de uitgang zonder versterking of de minste versterking.

4. Dop niet-gebruikte aansluiting af

Waarschijnlijk heb je niet alle uitgangen van de signaalversterker nodig. Dek de niet-gebruikte aansluitingen af met een meegeleverd afdekdopje. Zo kan er geen signaal weglekken en blijft de versterker afgeschermd.

Heb je een versterker aangesloten, maar merk je nog geen verbetering? Probeer dan eens een andere uitgang op de versterker. 

Is dit niet de oplossing voor je?

Heeft deze pagina je niet gehopen? Er zijn nog verschillende andere stappen die je kunt doorlopen. Alle stappen gezien en is het probleem niet opgelost? Bel ons alsjeblieft even.

 
 

Of... bestel gewoon een monteur

Aan de slag met kabels kan best een flinke klus zijn. Dat begrijpen we. Bestel daarom voor slechts € 40 een Ziggo monteur die de klus voor je klaart.

 
 
 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Klantenservice