Kabels nalopen

Kabels nalopen

  • Bezig met laden...

  • Je hebt weer goed beeld

    Mooi, je hebt weer goed beeld nu je de kabels hebt aangedrukt. 

    Heb je het vermoeden dat er meer aan de hand is, dan kun je altijd verder in dit stappenplan door 1 stapje terug te doen met 'vorige'. 

  • Waar staat je modem?

    Als je internet van Ziggo hebt, dan heb je ook een modem. Je modem staat altijd binnen een meter van de hoofdaansluiting.

  • Heb je internet van Ziggo?

  • Kabels aandrukken

    Vanaf je modem loopt een coaxkabel naar de hoofdaansluiting. De hoofdaansluiting is meestal een witte wandcontactdoos met soms een splitter of een versterker. 

    We gaan nu het volgende doen:

    1. Druk de coaxkabel die in de hoofdaansluiting zit aan.

    2. Druk voor de zekerheid ook de coaxkabel die in je tv of mediabox zit aan.

    Het kan natuurlijk gebeuren dat je per ongeluk aan de kabels zit. Misschien omdat je iets hebt opgeruimd, of omdat je er hebt schoongemaakt. 

    Is het beeld weer goed?

  • Waar zit je hoofdaansluiting?

    Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.

    En nog even een paar voorbeelden van de meest voorkomende hoofdaansluitingen:

  • Aan de slag

    Het tv-signaal legt een lange weg af voordat het bij jou op de tv verschijnt. En helaas kan het gebeuren dat er ergens in die reis een storing zit. Laten we de route die het tv-signaal in jouw huis aflegt eens nalopen. Dat gaan we stap voor stap doen.

    Wat gaan we doen?

    • De uiteinden van de coaxkabels aandrukken en bekijken
    • Splitters bekijken 
    • Coaxkabels nalopen en controleren
  • Splitters bekijken

    Laten we ook naar de splitters kijken. Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, wordt het signaal ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. 

    Splitters controleer je op de volgende punten:

    • De splitter is volledig van metaal. Splitters kunnen wel een plastic kapje hebben, zoals afgebeeld. 
    • Gebruik geen splitters om een kabel te verlengen.
    • Alle aansluitingen op de splitter moeten in gebruik zijn.

    Gebruik je niet alle uitgangen van een splitter? Verwijder dan de splitter. Deze is niet (meer) nodig, maar kan wel voor storingen zorgen.

    Kabels nalopen | Klantenservice | Ziggo
  • Connectoren niet goed

    Je hebt 1 of meerdere connectoren gevonden die niet helemaal oké lijken te zijn en deze kun je het beste vervangen. 

    Goede coaxkabels met een vaste connector kun je kopen in onze webshop. 

    Doordeweeks voor 21.30 uur besteld = meestal volgende dag in huis

    Heb je een losse connector nodig? Daarvoor kun je terecht in een (online) elektronicawinkel. Let dan op het "Ziggo geschikt" keurmerk of Kabelkeur. 

    Misschien heb je nog meer nieuwe spullen nodig, dus zullen we de rest ook nog nalopen?

  • Niet gebruikte coaxkabel?

    We gaan 2 dingen doen:

    1. Heb je laatst een televisietoestel weggehaald, maar zit de coaxkabel nog wel in de splitter of wandcontactdoos? Haal dan deze coaxkabel weg.

    2. Is er doordat je een coaxkabel hebt weggehaald een aansluiting vrij gekomen op je splitter? Steek de overgebleven coaxkabel rechtstreeks in de wandcontactdoos. De splitter heb je niet meer nodig. 

    Een kabel die niet is aangesloten op een televisie of mediabox, maar wel in een wandcontactdoos of splitter zit kan gaan fungeren als een soort 'antenne voor storingen'.

  • Te lange kabel?

    Check eerst of de coaxkabel op maat is. Ligt er bijvoorbeeld een rol kabel achter de kast van je televisie, bij de hoofdaansluiting of misschien wel in de kruipruimte?

    Hoe langer de kabel, hoe meer afstand het signaal af moet leggen. Probeer daarom geen langere kabel te gebruiken dan je nodig hebt.

    Ons advies:

    Is de kabel te lang? We begrijpen heel goed dat je niet zomaar een kabel gaat inkorten. Je kunt er ook voor kiezen om een nieuwe kabel van een betere lengte te kopen. In onze webshop bieden we verschillende lengtes aan.

  • Coaxkabels bekijken

    We zullen er eerlijk over zijn. Dit is het moeilijkste gedeelte. We gaan nu de kabel letterlijk op scheurtjes of beschadigingen checken.

    Je kunt dit op 2 manieren aanpakken:

    • Nieuwe coaxkabels neerleggen
    • bestaande coaxkabels controleren

    Wat ga je doen?

  • Connectoren bekijken

    Mooi, alle kabels zitten goed vast. Tijd voor de volgende stap: de connectoren.

    De connectoren zitten aan het einde van de kabel en je stopt ze meestal in de mediabox of tv. Vaak zitten ze ook op een wandcontactdoos, splitter of versterker. 

    Begin bij de hoofdaansluiting en loop alle connectoren die je onderweg naar de tv tegenkomt na. Controleer ze op de volgende punten:

    • De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel. 
    • De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd. 
    • De connector is van metaal en niet alleen maar van plastic.

    Dit is een beetje een technisch verhaal. Connectoren zijn een belangrijk onderdeel in de route die je tv-signaal aflegt. Connectoren kunnen gevoelig zijn voor instraling als ze niet 1 geheel zijn of als ze van plastic zijn (de aloude bekende connectoren met plastic kap). Instraling kan storing veroorzaken zoals slecht beeld, blokken en strepen. 

    Zijn alle connectoren goed?

  • Alles nagelopen

    Top, je hebt nu alle stappen doorlopen.

    Lijkt er niets aan de hand met je kabels, stekkers of splitters? Kies dan hieronder voor Niets gevonden.

    Heb je een boodschappenlijstje kunnen samenstellen? Kies dan voor Nieuw materiaal nodig. Daar hebben we nog wat handige tips voor je verzameld.

  • Bestaande kabels controleren

    Je gaat nu de coaxkabels nalopen. Je kunt zelf kiezen waar je begint. We raden je wel aan om alle coaxkabels goed te bekijken op de volgende punten:

    • knikken
    • beschadigingen
    • scheuren

    Als je beschadigingen ziet aan de kabel, dan kan dit een teken zijn dat je kabel geen goede bescherming meer heeft en zelfs intern ook beschadigd is. 

    Om toch uit te sluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door de coaxkabel in de muur, zou je een andere losse coaxkabel kunnen aansluiten. 

    Helaas kunnen ook coaxkabels die al jaren in de muur zitten een storing veroorzaken, bijvoorbeeld omdat er bij het trekken een knik in is gekomen of door corrosie.

    Het uiterlijk van een coaxkabel verraadt het niet altijd, maar de kwaliteit van de kabel gaat door de jaren heen achteruit. Door temperatuursverschillen en luchtvochtigheid krimpt de kabel en zet hij weer uit. Daardoor kunnen haarscheurtjes ontstaan in de kunststofmantel rondom de kabel. Er kan dan vocht in de kabel trekken wat weer voor corrosie (roestaanslag) in de connector zorgt.

    En het is misschien voor de hand liggend maar als de kabel wordt getrokken door een buis kan er ook een knik in komen. Daardoor functioneert de kabel minder goed en wordt het tv-signaal slechter.

    Kabels nalopen | Klantenservice | Ziggo
  • Nieuwe kabels

    Als je vermoedt dat de storing komt door iets in je coaxkabel, kunnen we ons voorstellen dat het makkelijker is om een nieuwe coaxkabel neer te leggen. Deze hoeft natuurlijk nog niet weggewerkt te zijn in de muur. Je hoeft de coaxkabel alleen in de hoofdaansluiting of wandcontactdoos en je tv of mediabox te steken.

    Je kunt een nieuwe coaxkabel kopen in onze webshop.

    Doordeweeks voor 21.30 uur besteld = meestal volgende dag in huis

    Het uiterlijk van een coaxkabel verraadt het niet altijd, maar de kwaliteit van de kabel gaat door de jaren heen achteruit. Door temperatuursverschillen en luchtvochtigheid krimpt de kabel en zet hij weer uit. Daardoor kunnen haarscheurtjes ontstaan in de kunststofmantel rondom de kabel. Er kan dan vocht in de kabel trekken wat weer voor corrosie (roestaanslag) in de connector zorgt.

    En het is misschien voor de hand liggend maar als de kabel wordt getrokken door een buis kan er ook een knik in komen. Daardoor functioneert de kabel minder goed en wordt het tv-signaal slechter.

    Heb je nu weer goed beeld?

  • Tips

    Je weet nu of je nieuw materiaal nodig hebt. Een paar tips nog voor het kopen van nieuw materiaal.

    Ziggo Webshop

    De juiste kabels, stekkers en andere materialen vind je in de Ziggo Webshop. 

    Doordeweeks voor 21.30 uur besteld = meestal volgende dag in huis

    Ziggo Geschikt

    Ga je zelf op zoek naar nieuw materiaal? Koop dan materiaal met het Ziggo Geschikt keurmerk of Kabelkeur.

    Kabels nalopen | Klantenservice | Ziggo

    Tips

    • De kabel heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
    • De kabel bestaat uit één geheel
    • De kabel is niet langer dan de te overbruggen afstand (maximaal 20 meter)
    • De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter
    • De connector heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
    • De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd
    • De connector is van metaal en niet alleen maar van plastic

     

    Kabels nalopen | Klantenservice | Ziggo
    • De splitter heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
    • De splitter is helemaal van metaal en heeft hooguit een metalen kap
  • Contact We helpen je verder

    Helaas werkt het nog niet zoals het hoort. Eén van onze specialisten helpt je graag verder..