Signaalstoringen en stoorbronnen uitsluiten

Heb je last van vervelende signaalproblemen zoals blokjes in beeld of foutmeldingen? Het tv-signaal kan worden verstoord door een stoorbron of door een storing in ons netwerk. We leggen uit hoe je dat controleert.

Storingen in het netwerk van Ziggo?

Er zijn verschillende oorzaken voor een verstoord tv-beeld. Misschien is er een storing in ons netwerk of heb je last van een stoorbron in huis. Dit kan je makkelijk achterhalen. We laten het je zien. Controleer of er een storing bekend is in je postcodegebied.

Storingschecker

  1. Vul een geldige postcode in, bijv: 1234AB
  2. Vul een geldige huisnummer in, zonder toevoeging
Toevoeging selecteren Geen toevoeging
Vul een geldige postcode in, bijv: 1234AB
Vul een geldige huisnummer in, zonder toevoeging
De combinatie van je postcode en huisnummer kennen we niet. Heb je misschien een typfout gemaakt?

Status

Bekend sinds

Wanneer is het opgelost?

Opgelost sinds

We hebben geen werkzaamheden gepland op dit adres We hebben geen storingen gevonden op dit adres

Werkzaamheden (0)

Storingen (0)

Werkzaamheden (0)

Storingen (0)

Ontvang een bericht wanneer de storing is opgelost

SMS naar 06-nummer:
Vul een nummer of e-mailadres in.
Er is iets fout gegaan. Heb je misschien een typfout gemaakt?
We hebben je aanmelding binnen. Je krijgt een bericht wanneer de storing is opgelost.

Geen storing bekend? Misschien is er dan toch iets anders aan de hand. We helpen je graag op weg.

Stoorbronnen in huis uitsluiten

Geen storing in het netwerk van Ziggo? Dan kan het signaal verstoord raken door een stoorzender. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

  • smartphones of tablets met 4G
  • draadloze lichtschakelaars
  • babyfoons
  • audiospeakers
  • DECT-telefoons
  • Beveiligingscamera's

Heb je dit soort apparaten in huis? Zet ze dan eens uit en controleer of het tv-signaal nu beter is. Is dat zo? Hou deze apparaten dan voortaan op een paar meter van je televisie of de wandcontactdoos.

4G-signaal: de onzichtbare stoorbron

Naast een stoorbron in je huis kan het tv-signaal ook verstoord worden door een signaal dat van buiten komt. Bijvoorbeeld 4G. Dit wordt ook wel LTE genoemd en is een techniek voor snel mobiel internet. De afgelopen jaren zijn steeds meer zendmasten geplaatst om de dekking van 4G in Nederland te vergroten. Hoe dichter je bij een 4G-zendmast woont, hoe sterker het signaal je woning binnenkomt.

Waarom stoort 4G-signaal op tv?

Elk signaal heeft een eigen uniek kenmerk: de frequentie. Dit geldt ook voor een tv-signaal. De meeste frequenties zijn zo verschillend dat ze geen last van elkaar hebben. Met het tv-signaal en het 4G-signaal is dat anders. Deze frequenties lijken erg op elkaar en daardoor kan er storing ontstaan wanneer de twee signalen elkaar tegenkomen in huis. Dat herken je aan:

  • Blokken en strepen op één of meerdere kanalen
  • Geen beeld of een foutmelding op één of meerdere kanalen

Wanneer je hier last van hebt, kan het zo zijn dat je televisiesignaal verstoord wordt door een 4G-signaal. Soms is een zendmast de boosdoener, maar het kan ook je smartphone zijn.

Is hier iets tegen te doen?

Gelukkig wel. Het is een kwestie van beide signalen van elkaar scheiden. Het tv-signaal in huis beschermen tegen 4G is een praktische oplossing. 

Dat doe je met afgeschermde kabels en splitters met een speciaal keurmerk: Kabel Keur. Bekijk waar je deze kabels en splitters kan kopen.

Verkooppunten Ziggo geschikt

Voordat je aan de slag gaat met kabels en splitters is het verstandig om te controleren of het signaal je huis wel goed binnenkomt. Dat controleer je met de volgende stap in het stappenplan.

Weet je al welke kabel of splitter de boosdoener is? Kijk dan eens naar onze tips over Kabels en splitters.

Geen stoorbronnen in huis?

Wordt het probleem niet veroorzaakt door storingen of stoorbronnen? Controleer dan het signaal op je hoofdaansluiting. Wel een stoorbron gevonden? Kijk dan eens naar onze tips over kabels en splitters om dit op te lossen.

Of... bestel een monteur

Aan de slag met kabels kan best een flinke klus zijn. Dat begrijpen we. Bestel daarom voor slechts € 40,- een Ziggo monteur. Dan kun je je met een gerust hart op andere zaken richten. 

 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo