Signaalstoringen en stoorbronnen uitsluiten

Heb je last van vervelende signaalproblemen zoals blokjes in beeld of foutmeldingen? Het tv-signaal kan worden verstoord door een stoorbron of door een storing in ons netwerk. Hierna leggen we je uit hoe je dat controleert.

Er zijn verschillende oorzaken voor een verstoord tv-beeld. Misschien is er een storing in ons netwerk of heb je last van een stoorbron in huis. Dit kan je makkelijk achterhalen. We laten het je zien. Controleer dan ook of er een storing bekend is in je postcodegebied. Geen storing bekend? Misschien is er dan toch iets anders aan de hand. We helpen je graag op weg.

Storingen in het netwerk van Ziggo?

Storingen of werkzaamheden in ons netwerk controleer je met je postcode. Is er een storing bekend? Dan zijn we ermee bezig en hoef je niet te doen. Abonneer je op updates via sms. Zo weet je precies wanneer het tv-signaal weer werkt.

Storingschecker

Kijk of er bij je in de buurt storingen of werkzaamheden zijn.

Postcode {{zipcode}} en huisnummer {{housenumber}} Wijzig

Bel ons
Helaas, je postcode is niet bij ons bekend. Check even of je een tikfout hebt gemaakt. Klopt je postcode wel? Bel ons dan op telefoonnummer 0900 - 1884 (normaal tarief). 

Postcode: {{fpc.zipcode}} en huisnummer: {{fpc.housenumber}} Wijzig

Er is iets misgegaan.

Sorry, door een technisch probleem kunnen we niet controleren of er een storing bekend is op je adres. We werken hard aan een oplossing.

Werkzaamheden ({{interruptions.announcements.length}})

Er zijn geen geplande werkzaamheden gepland.

Status: We zijn klaar We zijn voor je aan het werk gepland We zijn begonnen op {{x.create_date | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} We zijn klaar op {{x.expected_solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} {{x.expec_solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} We zijn klaar op {{x.solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}}
Ontvang een bericht wanneer de storing is opgelost.
06 nummer
of
e-mail
06 nummer

We hebben je aanmelding binnen. Je krijgt een bericht wanneer de storing is opgelost.

Het aanmelden is niet helemaal goed gegaan. Probeer het nog een keer.

Storingen ({{interruptions.outages.length}})

Er zijn geen storingen bekend.

Status: {{x.status == 'opgelost' ? 'We hebben het voor je opgelost' : 'We zijn het voor je aan het oplossen'}} Melding bekend {{x.create_date | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} Verwachte oplostijd {{x.expected_solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}} Weten we helaas nog niet Opgelost op: {{x.solv_time | date:"EEEE d MMMM 'om' H.mm"}}
Ontvang een bericht wanneer de storing is opgelost.
06 nummer
of
e-mail
06 nummer

We hebben je aanmelding binnen. Je krijgt een bericht wanneer de storing is opgelost.

Het aanmelden is niet helemaal goed gegaan. Probeer het nog een keer.

Stoorbronnen in huis uitsluiten

Geen storing in het netwerk van Ziggo? Dan kan het signaal verstoord raken door een stoorzender. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

  • smartphones of tablets met 4G
  • draadloze lichtschakelaars
  • babyfoons
  • audiospeakers
  • DECT-telefoons
  • Beveiligingscamera's

Heb je dit soort apparaten in huis? Zet ze dan eens uit en controleer of het tv-signaal nu beter is. Is dat zo? Hou deze apparaten dan voortaan op een paar meter van je televisie of de wandcontactdoos.

4G-signaal: de onzichtbare stoorbron

Naast een stoorbron in je huis kan het tv-signaal ook verstoord worden door een signaal dat van buiten komt. Bijvoorbeeld 4G. Dit wordt ook wel LTE genoemd en is een techniek voor snel mobiel internet. De afgelopen jaren zijn steeds meer zendmasten geplaatst om de dekking van 4G in Nederland te vergroten. Hoe dichter je bij een 4G-zendmast woont, hoe sterker het signaal je woning binnenkomt.

Waarom stoort 4G-signaal op tv?

Elk signaal heeft een eigen uniek kenmerk: de frequentie. Dit geldt ook voor een tv-signaal. De meeste frequenties zijn zo verschillend dat ze geen last van elkaar hebben. Met het tv-signaal en het 4G-signaal is dat anders. Deze frequenties lijken erg op elkaar en daardoor kan er storing ontstaan wanneer ze twee signalen elkaar tegenkomen in huis. Dat herken je aan:

  • Blokken en strepen op één of meerdere kanalen
  • Geen beeld of een foutmelding op één of meerdere kanalen

Wanneer je hier last van hebt kan het zo zijn dat je televisiesignaal verstoord wordt door een 4G-signaal. Soms is een zendmast de boosdoener, maar het kan ook je smartphone zijn.

Is hier iets tegen te doen?

Gelukkig wel. Het is een kwestie van beide signalen van elkaar scheiden. Het tv-signaal in huis beschermen tegen 4G is een praktische oplossing. 

Dat doe je met afgeschermde kabels en splitters met een speciaal keurmerk: Kabel Keur. Bekijk waar je deze kabels en splitters kan kopen.

Verkooppunten Ziggo geschikt

Voordat je aan de slag gaat met kabels en splitters is het verstandig om te controleren of het signaal je huis wel goed binnenkomt. Dat kun je controleren met de volgende stap in het stappenplan.

Weet je al welke kabel of splitter de boosdoener is? Kijk dan eens naar onze tips over Kabels en splitters.

Geen stoorbronnen in huis?

Wordt het probleem niet veroorzaakt door storingen of stoorbronnen? Controleer dan het signaal op je hoofdaansluiting. Wel een stoorbron gevonden? Kijk dan eens naar onze tips over kabels en splitters om dit op te lossen.

Of... bestel gewoon een monteur

Aan de slag met kabels kan best een flinke klus zijn. Dat begrijpen we. Bestel daarom voor slechts € 40 een Ziggo monteur. Dan kun jij je met een gerust hart op andere zaken richten. 

 
 

Kom je er niet uit?

Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Klantenservice