Signaalstoringen en stoorbronnen uitsluiten | Klantenservice | Ziggo

Signaalstoringen en stoorbronnen uitsluiten

Heb je last van vervelende signaalproblemen zoals blokjes in beeld of foutmeldingen? Er zijn verschillende oorzaken voor een verstoord tv-beeld. We leggen uit hoe je die kunt vinden, waar ze vandaan komen en hoe je ze oplost.

legenda coax

Storingen in het netwerk van Ziggo?

Het kan zijn dat er een storing is in ons netwerk. Dit kan je makkelijk achterhalen. Controleer of er een storing bekend is in je postcodegebied.

Storingschecker

Stoorbronnen

Elk signaal heeft een eigen frequentie. Dit geldt ook voor het signaal van een tv zender. De meeste frequenties zijn zo verschillend dat ze geen last van elkaar hebben. Soms lijken de frequenties wel op elkaar. Je tv of mediabox heeft dan problemen om uit alle verschillende frequenties de juiste er uit te pakken en dan kan er storing ontstaan. Deze storing herken je dan aan:

  • Blokken en strepen op één of meerdere kanalen
  • Geen beeld of een foutmelding op één of meerdere kanalen

Waar komen deze stoorsignalen vandaan?

Soms komen deze stoorsignalen van buiten je huis, bijvoorbeeld van een zendmast voor mobiel internet (4G) of digitale tv (DVB-T). Ook kan een stoorbron bij de buren zitten of zelfs in je eigen huis. Stoorbronnen in huis zijn vaak apparaten die zelf ook signalen uitzenden.

Veel voorkomende stoorbronnen

  • smartphones of tablets met 4G
  • draadloze lichtschakelaars
  • babyfoons
  • audiospeakers
  • DECT-telefoons
  • Beveiligingscamera's

Is hier iets tegen te doen?

Gelukkig wel. Het is een kwestie van beide signalen goed van elkaar gescheiden houden. Een gemakkelijke oplossing is om andere apparaten verder weg of helemaal uit te zetten. Maar de echte oplossing is ervoor te zorgen dat een stoorsignaal helemaal niet bij het tv signaal kan komen. Dat doe je met afgeschermde kabels en splitters met een speciaal keurmerk: Ziggo Geschikt of Kabel Keur. Bekijk waar je deze kabels en splitters kan kopen.

Toch nog slecht beeld?

Alle stappen doorlopen en toch nog slecht beeld? Vervelend. Voordat je aan de slag gaat met kabels en splitters is het verstandig om te controleren of het signaal je huis wel goed binnenkomt.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo