Kabels in huis controleren

Vóórdat je film of serie op tv verschijnt, maken ze een flinke reis door kabels en langs splitters. Soms gaat hierbij iets mis waardoor je slecht beeld krijgt op je tv. Op deze pagina doen we samen een paar envoudige checks. Met een beetje hulp los je het probleem zelf weer op.

legenda coax
huis met kabels

Tijden veranderen

Techniek verandert snel. Een platte televisie met superscherp beeld is gevoeliger voor storing dan een oude beeldbuis televisie van jaren geleden. De techniek van vandaag vraagt veel meer van het binnenhuisnetwerk. Ook omdat er steeds meer apparaten gebruik van maken.

De kwaliteit van je televisiesignaal én wifi-verbinding is zo goed als de zwakste schakel in de bekabeling in huis.

1. De 'gouden regels'

Slecht beeld wordt vaak veroorzaakt door een kabel of aansluiting. Daarom beginnen we door te kijken naar de kabels die zijn aangesloten op je mediabox en televisie. Voor alle bekabeling gelden de volgende 'gouden regels':

  • Voorkom scheurtjes of knikjes in de kabel, deze veroorzaken veel van de storingen.
  • Vervang een kabel als je ziet dat er scheurtjes of beschadigingen in zitten.
  • Zorg dat kabels niet (deels) opgerold zijn.
  • Zorg ervoor dat alle kabels steeds goed en stevig zijn aangesloten.
  • Haal je een televisietoestel weg? Verwijder dan ook de coaxkabel uit de aansluiting in de muur. Als je dat niet doet, kan de kabel gaan fungeren als een soort 'antenne voor storingen'.
  • Hoe langer de kabel, hoe meer afstand het signaal af moet leggen. In de extra lengte kan een probleem ontstaan. Probeer daarom geen langere kabel te gebruiken dan je nodig hebt.
Kabels en splitters controleren | Klantenservice | Ziggo

Voor de beste kwaliteit maak je gebruik van de materialen uit het Ziggo installatiepakket en sluit je deze aan zoals beschreven in de installatiehandleiding.

Heb je toch nog storing? We vertellen je waar je bij de verschillende kabels op kunt letten.

2. Controleer de kabels

Na de hoofdaansluiting splitst het signaal in het tv en internetsignaal. Hiervoor gebruik je verschillende kabels: coaxkabel en internetkabel. Al onze mediaboxen gebruiken een coaxkabel. De Mediabox Next daarnaast ook een internetkabel.

Een goede coaxkabel is:

  • te herkenen aan een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk.
  • bestaat uit één geheel.
  • niet langer dan de te overbruggen afstand (maximaal 20 meter).

Een goede internetkabel:

  • heeft op de zijkant CAT5E of CAT6 staan.
  • is één geheel. De connector (RJ45 stekker) en kabel gaan in elkaar over. 

3. Controleer de connectors

Aan het begin en einde van een coaxkabel worden stekkers of pluggen gemonteerd. Dit noemen we de connectors. Hierdoor kan de televisie het signaal van Ziggo ontvangen. Een slecht of fout gemonteerde connector veroorzaakt storingen in de ontvangst.

Zo controleer je de connector:

  • Zorg ervoor dat de connector goed aan de coaxkabel is gemonteerd.
  • De connector moet heel zijn en de kabel moet in zijn geheel overlopen in de connector.
  • Let er op dat de connector goed is aangesloten op het modem en de mediabox, maar ook op de splitter, de wandcontactdoos en eventueel de versterker. Druk voor de zekerheid de connector nog een keer goed aan.

Klopt alles? Dan zoeken we verder. Heb je toch een connector gevonden die afwijkt van de punten hierboven? Vervang deze dan voor een goed exemplaar. Als je geen goede coaxkabel met connector bij de hand hebt, kun je wel verder gaan met de controle in de volgende stappen.

Kabels en splitters controleren | Klantenservice | Ziggo

4. Controleer de splitters

Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, wordt het signaal ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Gebruik je splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:

  • De splitter is volledig van metaal.
  • Gebruik geen splitters om een kabel te verlengen.
  • Alle aansluitingen op de splitter moeten in gebruik zijn.
Kabels en splitters controleren | Klantenservice | Ziggo

Gebruik je niet alle uitgangen van een splitter? Verwijder dan de splitter. Deze is niet (meer) nodig, maar kan wel voor storingen zorgen.
Als je meer televisies in huis hebt, is de kans groot dat je een versterker nodig hebt. 

Heb je de splitters gecontroleerd? Ga dan door naar de volgende check.

5. Interactief tv-kijken met de juiste kabel

Interactief tv kijken is meer dan alleen tv kijken. Zo kun je terugkijken met Replay, diverse apps gebruiken en films of series uitzoeken via je Ziggo Mediabox. Hieronder lees je waar je op kan letten als je interactief tv-kijkt.

Mediabox Next

Je box heeft ook een internetsignaal nodig voor diensten zoals Replay TV, opnemen, 4K-beeldkwaliteit en software updates. Met een internetkabel heb je altijd de snelste en meest stabiele verbinding. Wanneer je de mediabox aansluit met de internetkabel houd je ook meer ruimte op de wifi voor andere apparaten.

Andere mediabox

Je mediabox ontvangt niet alleen het tv-signaal van Ziggo, maar stuurt ook weer een signaal terug. In dit retoursignaal zit bijvoorbeeld de keuze van de serie die je wil zien.

Het is daarom belangrijk dat er geen splitters, versterkers of wandcontactdozen tussen je Mediabox en de hoofdaansluiting zitten die dit retoursignaal tegenhouden.

Je test dit eenvoudig met de volgende stappen:

1. Zoek je hoofdaansluiting.
Dat is het punt waar de Ziggo kabel het gebouw binnenkomt. Meestal is dat de meterkast of de woonkamer.

hoofdaansluiting Ziggo

2. Verwijder splitters of versterkers
Verwijder voor deze test eventuele splitters of versterkers van je hoofdaansluiting.

splitter Ziggo

3. Direct aansluiten op hoofdaansluiting
Sluit je mediabox direct aan op de hoofdaansluiting met een coaxkabel. Is de coaxkabel die je nu gebruikt te kort voor deze test? Koop dan een langere coaxkabel. Deze bestel je online in de webshop van Ziggo. Wil je liever naar een winkel? Bekijk dan de verkooppunten.

4. Herstart de mediabox met de aan-uitknop.
5. Check of je on demand kunt kijken.

Kun je nu wel on demand kijken? Dan blokkeert een splitter of wandcontactdoos ergens het retoursignaal van de mediabox. Je lost dit op door de splitters en wandcontactdozen te vervangen

Zijn je kabels in orde maar werkt je interactieve televisie toch niet? Sommige Mediaboxen moet je eerst zelf nog interactief maken.

6. Vervang verkeerde kabels en splitters

Heb je bij de vorige stappen een kabel, connector of splitter gevonden die niet goed is? Dan veroorzaakt dit waarschijnlijk het slechte beeld op je tv. Het is daarom belangrijk dat je deze vervangt.

Wil je een kabel vervangen? Dat is best een klusje. Koop daarom goede kabels, anders kan je deze klus binnen de kortste keren nog een keer doen. Er zijn kabels in alle prijsklassen. Het is niet nodig om de duurste kabels aan te schaffen. Wel is het belangrijk dat je bij  aanschaf let op het "Ziggo geschikt" keurmerk. 

Alle kabels en connectoren in onze webshop hebben een Ziggo Geschikt keurmerk.

Stap voor stap de bekabeling controleren

Binnenhuisbekabeling controleren

Binnenhuisbekabeling controleren

Probleem niet opgelost?

Alle stappen doorlopen en toch nog slecht beeld? Vervelend. Het kan een flinke klus zijn om met kabels bezig te zijn. Je kan terug naar de checklist of door naar stap 4: Meerdere tv's.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact met ons op.

Contact met Ziggo