De hoofdaansluiting controleren
Een goed tv-signaal is belangrijk. Op deze pagina controleren we of het signaal je huis wel goed binnenkomt en wat je kunt doen als dit niet zo blijkt te zijn.


Een goed tv-signaal is belangrijk. Op deze pagina controleren we of het signaal je huis wel goed binnenkomt en wat je kunt doen als dit niet zo blijkt te zijn.
Voordat we aan de slag gaan met kabels en aansluitingen is het verstandig om te checken of er een storing bekend is. Slecht tv-signaal kan namelijk komen door een storing in ons netwerk. Als je nog niet hebt gekeken of er storing is, kun je dat hieronder controleren met de storingschecker.
Je hebt recent bekeken of er storingen zijn op jouw adres. Het kan zijn dat de situatie is veranderd. Controleer opnieuw om te kijken of er storingen zijn.
Er zijn momenteel geen storingen of werkzaamheden bekend op dit adres. Ervaar je toch problemen? Dan lijkt het dat er iets anders aan de hand is. Hieronder helpen we je graag verder.
Geen storing bekend? We leggen hieronder uit hoe je kunt controleren of het signaal van Ziggo in orde is en hoe je erachter komt of het probleem ergens anders in huis zit.
De hoofdaansluiting is het punt waar de Ziggo kabel het pand binnenkomt. Vanaf de hoofdaansluiting wordt het tv-signaal verder verspreid. Als je controleert of het signaal op de hoofdaansluiting in orde is, weet je of de storing van buiten komt of in huis wordt veroorzaakt. Een belangrijk startpunt dus. Laten we de stappen doorlopen.
De hoofdaansluiting kan op verschillende plekken zitten. Dit zijn de kenmerken van de hoofdaansluiting bij jou thuis:
Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.
Meet hoeveel meter kabel je nodig hebt tussen de hoofdaansluiting en je tv. Zo kom je later niet voor verrassingen te staan. Om het signaal op de hoofdaansluiting te testen, is het namelijk nodig om een rechtstreekse verbinding met je tv of mediabox te maken.
Nieuwe kabel nodig? Gebruik bij voorkeur een coaxkabel van Ziggo Geschikt of Kabel Keur. Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt. Deze koop je in de webshop van Ziggo.
Wil je liever naar een winkel? Bekijk de verkooppunten.
Wil je de hoofdaansluiting om praktische redenen verplaatsen? Onze installatiepartner Guidion neemt graag de mogelijkheden met je door.
Waarschijnlijk zijn er op je hoofdaansluiting nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten. Trek of draai deze er (voor de test) even vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.
Naast een inkomend signaal is er ook een uitgaand signaal nodig. Daarmee kun je bijvoorbeeld On Demand een film of serie bestellen. Dat heet het retoursignaal. Sommige splitters, versterkers of wandcontactdozen laten geen retoursignaal door. Door deze splitters of verdelers even los te halen en rechtstreeks op de hoofdaansluiting te testen weten we of het retoursignaal goed is.
Sluit nu je nieuwe kabel direct aan op de hoofdaansluiting en je tv of mediabox. Je hoeft deze kabel niet gelijk door de muur te trekken. Leg hem gewoon over je vloer. Zet je tv en mediabox aan en zap nu naar een zender die slecht beeld geeft.
Alle stappen doorlopen en toch nog slecht beeld? Vervelend. Ga door naar de volgende stap om te controleren of je signaal moet versterken. Je kan ook terug naar de checklist!