Slecht beeld oplossen

Doet je beeld raar? Zie je bijvoorbeeld blokken of strepen? Dat kan je momentje televisiekijken flink verpesten. Zullen we het samen gaan oplossen?

Is er een storing?

  1. Vul een geldige postcode in, bijv: 1234AB
  2. Vul een geldige huisnummer in, zonder toevoeging
Toevoeging selecteren Geen toevoeging
Vul een geldige postcode in, bijv: 1234AB
Vul een geldige huisnummer in, zonder toevoeging
De combinatie van je postcode en huisnummer kennen we niet. Heb je misschien een typfout gemaakt?

Status

Bekend sinds

Wanneer is het opgelost?

Opgelost sinds

We hebben geen werkzaamheden gepland op dit adres We hebben geen storingen gevonden op dit adres

Werkzaamheden (0)

Storingen (0)

Werkzaamheden (0)

Storingen (0)

Ontvang een bericht wanneer de storing is opgelost

SMS naar 06-nummer:
Vul een nummer of e-mailadres in.
Er is iets fout gegaan. Heb je misschien een typfout gemaakt?
We hebben je aanmelding binnen. Je krijgt een bericht wanneer de storing is opgelost.

Aan de slag met de oplossingen

Dat je beeld raar doet, kan verschillende oorzaken hebben. En daarmee ook verschillende oplossingen. We kijken graag met je wat bij jou de oorzaak van dat rare beeld is. 

Stoorbronnen

Net als dat jij soms wordt gestoord als je van A naar B moet, wordt het signaal ook soms door iets gestoord. Vaak zijn dat apparaten in de buurt. Hoe je dat checkt, leggen we graag uit. 

Stoorbronnen

Geen storing in het netwerk van Ziggo? Dan kan het signaal verstoord raken door een stoorzender. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

  • smartphones of tablets met 4G
  • draadloze lichtschakelaars
  • babyfoons
  • audiospeakers
  • DECT-telefoons
  • Beveiligingscamera's

Heb je dit soort apparaten in huis? Zet ze dan eens uit en controleer of het tv-signaal nu beter is. Is dat zo? Hou deze apparaten dan voortaan op een paar meter van je televisie of de wandcontactdoos. 

Stoorbronnen checken

4G-signaal: de onzichtbare stoorbron

Naast een stoorbron in je huis kan het tv-signaal ook verstoord worden door een signaal dat van buiten komt. Bijvoorbeeld 4G. Dit wordt ook wel LTE genoemd en is een techniek voor snel mobiel internet. De afgelopen jaren zijn steeds meer zendmasten geplaatst om de dekking van 4G in Nederland te vergroten. Hoe dichter je bij een 4G-zendmast woont, hoe sterker het signaal je woning binnenkomt.

Hoofdaansluiting

Geen stoorbronnen? Dan gaan we nu door naar de basis: de hoofdaansluiting. Dat is gewoon de aansluiting waar het Ziggo-signaal binnenkomt. Of het signaal goed binnenkomt heb je zo gecheckt. Het enige wat je wel nodig hebt is een extra coaxkabel.

1. Vind je hoofdaansluiting

Je hoofdaansluiting herken je zo:

  • Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
  • Een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat. Deze is alleen niet altijd zichtbaar.
  • Zit in de meterkast of in de kamer.

Tip: Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.

2. Meet de afstand naar je tv of mediabox

Om het signaal op de hoofdaansluiting te testen, ga je zo een rechtstreekse verbinding maken met je tv of mediabox. Hiervoor heb je een (lange) coaxkabel nodig. Om goed voorbereid aan de slag te gaan, is het belangrijk om te weten hoeveel meter kabel je nodig hebt voor de test. 

3. Haal splitters of verdelers tijdelijk los

Waarschijnlijk zijn er op je hoofdaansluiting nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten. Trek of draai deze er voor de test vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.

Retoursignaal
Naast een inkomend signaal is er ook een uitgaand signaal nodig. Daarmee kun je bijvoorbeeld On Demand een film of serie bestellen. Dat heet het retoursignaal. Sommige splitters, versterkers of wandcontactdozen laten geen retoursignaal door. Door deze splitters of verdelers even los te halen en rechtstreeks op de hoofdaansluiting te testen weten we of het retoursignaal goed is.

4. Sluit je tv of mediabox rechtstreeks aan

Trek een kabel direct vanaf de hoofdaansluiting naar je tv of mediabox. Gebruik hiervoor bij voorkeur een nieuwe coaxkabel van Ziggo Geschikt of Kabel Keur. Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt. Zap nu naar een zender die slecht beeld geeft.

Is het probleem nu opgelost?
Dan is het signaal dat bij de hoofdaansluiting binnenkomt in orde en gaat het ergens anders in huis mis. Dit gaan we verder onderzoeken door de kabels en splitters te controleren.

Nog steeds signaalproblemen?
Dan komt het tv-signaal waarschijnlijk al verstoord binnen op de hoofdaansluiting. Dat lossen we buiten voor je op. Bel ons even en we gaan voor je aan de slag.

Kabels

Het signaal komt goed binnen. Toch doet je beeld raar. Waar ligt het dan aan? Dat gaan we samen uitzoeken. In de meeste gevallen ligt het dan aan de kabels en aansluitingen. Een klus die misschien niet zo gemakkelijk is en daarom helpen we je graag. 

1. Controleer de kabels

Controleer altijd eerst of de kabels die je nu gebruikt in orde zijn. Begin hiervoor bij het eerste punt waar het signaal het pand binnenkomt: de hoofdaansluiting. Voor goed tv-beeld moeten je kabels minimaal aan de volgende punten voldoen.

  • De buitenkant van de kabel is heel en heeft geen scheurtjes of knikjes.
  • Er zit altijd een connector aan het eind en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt.
  • De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter.
  • Gebruik bij voorkeur niet te lange kabels. Dan bedoelen we: langer dan 10 meter. Dan kan er een versterker nodig zijn

Kom je een kabel tegen die niet aan deze punten voldoet? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.

2. Controleer de connectors

Na de kabels zijn de connectors aan de beurt. Dit zijn de pluggen aan het einde van de kabel waarmee je de kabel aansluit op je tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door het hele gebouw namelijk verstoren.

  • De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel.
  • De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
  • De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen. Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen.

Loop alles na en druk voor de zekerheid alle kabels goed aan. Vind je ergens een connector die afwijkt van de punten hierboven? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.

3. Controleer de splitters

Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, wordt het signaal waarschijnlijk ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Gebruik je splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:

  • De splitter is volledig van metaal.
  • Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik of niet gebruikte aansluitingen zijn afgedekt. Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter te gebruiken.

4. Vervang verkeerde kabels en splitters

Heb je bij de vorige stappen een kabel, connector of splitter gevonden die niet goed is? Dan veroorzaakt dit waarschijnlijk het slechte beeld op je tv. Het is dus belangrijk dat je deze vervangt. Gebruik hiervoor alleen materiaal met het Kabel Keur-logo. Dit logo geeft aan dat de kabels, connectors en splitters zijn goedgekeurd door onafhankelijke experts en daarmee geschikt voor je Ziggo producten. Bekijk waar je deze binnenhuisbekabeling kunt kopen.

Verkooppunten Ziggo geschikt

Tweede TV

Op welke tv heb je storing? Op een tv die meer dan 10 meter van de hoofdaansluiting staat? Dan kan het helpen om het tv-signaal te versterken.

1. Plaats de versterker bij de hoofdaansluiting

Versterk het signaal altijd zo dicht mogelijk bij het punt waar het tv-signaal binnenkomt. Dat is de hoofdaansluiting. Zo herken je de hoofdaansluiting:

  • Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
  • Een groene kabel die op de wandcontactdoos uitkomt. Die is alleen niet altijd zichtbaar.
  • De hoofdaansluiting kan in de meterkast of in de kamer zitten.

Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dat altijd de hoofdaansluiting. 

Hoofdaansluiting gevonden? Plaats de versterker dan zo dicht mogelijk bij de wandcontactdoos. Een versterker heeft ook stroom nodig. Houd er dus rekening mee dat de afstand naar het dichtsbijzijnde stopcontact niet te groot is. Je mag natuurlijk ook een verlengsnoer gebruiken.

2. Gebruik de juiste connectors

De meeste signaalversterkers hebben andere kabelaansluitingen dan je misschien gewend bent. In plaats van plug-aansluitingen hebben ze schroefdraad-aansluitingen. Die heten f-connectoraansluitingen. Je kunt ervoor kiezen om de connectoren op je tv-kabels te vervangen door f-connectors of een verloopstekker te gebruiken. Bekijk waar je deze aansluitingen kunt kopen.

Verkooppunten Ziggo geschikt

3. Sluit de kabels aan

Een signaalversterker heeft altijd minimaal één ingang en vier of meer uitgangen. Sluit de meegeleverde kabel aan op de wandcontactdoos van je hoofdaansluiting en op de aansluiting van de signaalversterker waar ingang bij staat. Zo wordt de signaalversterker voorzien van tv-signaal.

Sluit hierna de kabels voor je tv's aan op de uitgangen. Let hierbij goed op welke uitgang je gebruikt. Per uitgang staat vaak aangegeven voor hoeveel meter de uitgang geschikt is.

Heb je ook een modem voor internet en/of bellen? Sluit dat dan altijd aan op de uitgang zonder versterking of met de minste versterking.

4. Dop niet-gebruikte aansluiting af

Waarschijnlijk heb je niet alle uitgangen van de signaalversterker nodig. Dek de ongebruikte aansluitingen af met een meegeleverd afdekdopje. Zo kan er geen signaal weglekken en blijft de versterker afgeschermd.

Heb je een versterker aangesloten, maar merk je nog geen verbetering? Probeer dan eens een andere uitgang op de versterker.

Of... bestel een monteur

Niet gelukt? Of zie je het niet zitten om zelf aan de slag te gaan? Onze monteur komt graag bij je langs om alles in orde te maken. Bel ons, dan prikken we een datum.

Bel ons

 
 

Ziggo Community

Vind je niet wat je zoekt? Stel je vraag aan de Community.

Naar de Ziggo Community

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. 
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. 

Kom je er niet uit?

Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je natuurlijk graag verder.

Ziggo Klantenservice

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. 
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.