Check je modem

Check je modem

  • Lampjes op de Connectbox

    Op de voorkant van het modem staat een Ziggo logo. Daaronder is een statuslampje te zien. Deze kan in meerdere kleuren oplichten. Het modem krijgt een goed internetsignaal binnen als:

    • het statuslampje onder het Ziggo logo wit brandt.

    of als:

    • het statuslampje onder het Ziggo logo wit brandt én er drie groene lampjes branden boven het Ziggo logo
    connectbox online lampjes

    Branden de juiste lampjes op de voorkant van de Connectbox?

  • Lampjes op de Connectbox Giga

    Controleer de status van het licht van het modem. Het modem krijgt een goed internetsignaal binnen als de statuslamp wit brandt.

    connectbox online lampjes

    Brandt de lichtring van de Connectbox constant wit?

  • Je wifi-modem plaatsen

    Check je modem

    Voor een goed bereik van je wifi-signaal is het belangrijk dat het wifi-modem op de juiste plek staat of hangt. Hierdoor wordt het signaal niet verstoord en komt het verder.

    a.

    • Gebruik alleen de meegeleverde kabel. Een langere kabel zorgt voor problemen in het signaal.
    • Laat de voorkant van het modem naar de woonkamer wijzen.
    • Zet het bij voorkeur centraal in je huis, dan profiteer je in meer kamers van een sterk signaal.
    • Zet het wifi-modem wat hoger. Bij voorkeur 1 tot 2 meter hoog.
    • Zet je het op een hoge kast? Zorg dat het modem minstens 30 cm onder een betonnen plafond staat.
    • Zorg dat het modem voldoende vrije ruimte om zich heen heeft.
    • Plaats het wifi-modem niet dicht bij metalen voorwerpen zoals waterleidingen en radiatoren.
    • Zorg dat er geen metalen of elektrische objecten voor of naast het modem staan (dus niet achter de TV).
    • Zet het wifi-modem stevig neer of schroef hem aan de muur zodat het modem niet aan de kabeltjes hangt.

    b.

    Plaats het wifi-modem liever niet in of achter een kast die het wifi-signaal tegen kan houden.

    c.

    Plaats het wifi-modem liever niet tussen allerlei andere apparaten die kunnen storen.

    Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

    • smartphones of tablets met 4G
    • draadloze lichtschakelaars
    • babyfoons
    • audiospeakers
    • draadloze huistelefoons (DECT-telefoons)
    • beveiligingscamera's
    • alarmsensoren
    • magnetron
    • aquarium
    • weerstations
    • elektrische vloerverwarming
    • waterbed
  • Heb je wel een wifi-verbinding vlakbij je modem?

    Hoe verder je van het wifi-modem af bent, des te zwakker wordt het signaal. Vlakbij het wifi-modem werkt je verbinding het beste.

    Om je een advies te geven over het oplossen van het probleem met je wif-verbinding, is het belangrijk om te weten wat precies het probleem is. Dit kun je het beste testen door vlakbij je modem te gaan staan.

    • Test een paar minuten je verbinding binnen 5 meter van het wifi-modem. 

    In veel gevallen is een Ziggo Wifibooster een goede optie om je wifi-verbinding te verbeteren. Welke Wifibooster het beste bij je past, ligt aan je huis en wensen. Bekijk de Wifiboosters.

    Werkt je wifi-verbinding wel vlakbij het modem?

  • Zet je wifi-modem op de juiste plek

    Als je wifi-modem niet op de juiste plek staat, komt het signaal een stuk minder ver. We leggen uit hoe je het beste uit je wifi-modem haalt.

    Waar staat je wifi-modem?

  • Zit de stekker in het stopcontact

    a.

    Controleer de stroomtoevoer

    Controleer of de stekker van het modem nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.

    Modem aansluiten op signaalverdeler

    b.

    Controleer de aan-/uit knop

    Modems hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.

    Modem aansluiten op signaalverdeler

    Gaan de lampjes op het modem nu wel correct (zoals beschreven in de vorige stap) branden?

  • Welke Connectbox heb je?

  • Lampjes op het modem

    Je hebt een modem met meerdere lamjes die aanstaan, uitstaan of kunnen knipperen. De eerste vier lampjes (Power, DS, US en Online) geven aan of het modem een internetsignaal goed heeft opgepikt. Deze lampjes horen constant te branden.

    connectbox online lampjes

    Branden de 4 lampjes continu (zonder te knipperen)?

  • Lampjes op Ziggo Mediabox XL

    Als je een Mediabox XL (voorheen Horizon) als wifi-modem gebruikt, zie je in het display op welke zender de mediabox staat of je ziet de tijd in beeld. Als er iets mis is met de internetverbinding dan brandt er een offline lampje. Als je modem correct functioneert dan brandt er geen lampje.

    connectbox online lampjes

    Zie je een lampje met rode tekst offline branden?

  • Zet je Ziggo Mediabox XL op de juiste plek

    We gaan verder met de volgende stap: de plaatsing van je wifi-modem.

    Als je wifi-modem niet op de juiste plek staat komt het signaal een stuk minder ver. We leggen uit hoe je het beste uit je wifi-modem haalt.

    • Zorg dat je wifi-modem vrij en zo hoog mogelijk staat, bijvoorbeeld op een kastje. De kabel aan je mediabox is misschien niet heel lang, dus probeer de meest optimale positie te vinden.
    • Houd genoeg ruimte rond de mediabox, zodat hij zijn warmte kwijt kan.
    • Zorg voor een afstand van minimaal 30 cm tussen je mediabox en andere elektronische apparaten.
    • Zorg dat de mediabox niet in een gesloten ruimte staat, bijvoorbeeld in een tv- of wandmeubel.
    • Zorg dat je mediabox niet achter een tv of ander groot object staat.
  • Contact Je hebt een oud modem

    Helaas bieden we op de website geen ondersteuning meer voor je modem.
    Onze collega's van klantenservice helpen je graag verder. 

    Twijfel je? Je kunt altijd op Vorige klikken en een andere keuze maken.

  • Selecteer je wifibooster

  • Hoe gebruik je de Mediabox XL?

    Met de Mediabox XL (voorheen Horizon) kijk je naar digitale en interactieve televisie in je huiskamer. In sommige plaatsen in Nederland kun je de Mediabox XL ook gebruiken als modem voor internet en bellen.

    Mediabox XL en Connectbox

    Gebruik je de Mediabox XL (Horizon) ook voor internet en bellen of heb je daar een los modem voor aangesloten?

  • Wacht een paar minuten

    De Deco heeft tijdelijk geen verbinding. Wacht een paar minuten tot je Deco zelf de verbinding heeft hersteld.
    Zodra het licht wit is gekleurd, zal je wifi-verbinding weer beschikbaar zijn.

    Kleurt het licht wit en heb je weer wifi?

  • Je Deco werkt goed

    Aan je wifibooster ligt het niet, dat is goed om te weten. Volgende stap is het modem controleren.

  • Het licht is rood

    Open de TP-Link Deco App op je telefoon of tablet. Op het beginscherm zie je aan de bovenkant van het scherm een uitroeptekentje staan. Klik hierop om te zien wat het probleem is.

    Klik op de Deco('s) die problemen ondervinden om het via de Deco App op te lossen.

    Als je de app niet meer op je telefoon of tablet hebt, kun je deze downloaden via de Apple App Store of Google Play:

    Check je modem | Klantenservice | Ziggo
  • Controleer de kabels

    Controleer de netwerkkabel van de Hoofd-Deco aan beide kanten of deze goed is aangesloten. Druk ze eventueel nog even extra aan, voor de zekerheid. 

    Check ook even of de stroomkabel nog is aangesloten op de Deco's in huis. En of die in het stopcontact zit.

    Als je extra Deco's ook met een netwerkkabel hebt aangesloten, controleer daar dan ook de netwerkkabels.

    Gaat het lichtje branden?

  • Lampjes Deco M4

    Aan de bovenkant van je Deco is een gekleurd licht te zien. Elke kleur heeft een eigen betekenis:

    Kleur licht Betekenis
    Knipperend geel Deco is aan het resetten
    Continu geel Deco start (opnieuw) op
    Knipperend wit Deco installeert nieuwe firmware
    Continu wit Deco werkt zonder problemen
    Knipperend rood Deco heeft geen verbinding met de Hoofd-Deco
    Continu rood De Deco heeft een probleem

    Welke kleur licht zie je aan de bovenzijde?

  • Er is iets anders aan de hand

    Open de TP-Link Deco App op je telefoon of tablet. Op het beginscherm zie je aan de bovenkant van het scherm een uitroeptekentje staan. Klik hierop om te zien wat het probleem is.

    Klik op de Deco('s) die problemen ondervinden om het via de Deco App op te lossen.

    Als je de app niet meer op je telefoon of tablet hebt, kun je deze downloaden via de Apple App Store of Google Play:

  • Je ziet geen lichtje branden

    a.

    Mogelijk heb je het lampje uitgezet in de Deco App

    Open de TP-Link Deco App op je telefoon of tablet. Als je de app niet meer op je telefoon of tablet hebt, kun je deze downloaden via de Apple App Store of Google Play:

    b.

    Klik onderin het scherm op Meer.

    Check je modem | Klantenservice | Ziggo

    c.

    Klik vervolgens op Geavanceerd en daarna op LED Control.

    Check je modem | Klantenservice | Ziggo

    d.

    Als de optie LED Control niet actief is, klik je op het balkje aan de rechterkant zodat het van grijs naar turquoise kleurt.

    Wacht een minuut tot het lichtje op je Deco('s) aangaan.

    Check je modem | Klantenservice | Ziggo

    Brandt het licht en heb je weer wifi?

  • Wacht een paar minuten

    De Deco heeft tijdelijk geen verbinding. Wacht een paar minuten tot je Deco zelf de verbinding heeft hersteld.
    Zodra het licht groen is gekleurd, zal je wifi-verbinding weer beschikbaar zijn.

    Kleurt het licht groen en heb je weer wifi?

  • Controleer de kabels

    Controleer de netwerkkabel van de Hoofd-Deco aan beide kanten of deze goed is aangesloten. Druk ze eventueel nog even extra aan, voor de zekerheid. 

    Check ook even of de stroomkabel nog is aangesloten op de Deco's in huis. En of die in het stopcontact zit.

    Als je extra Deco's ook met een netwerkkabel hebt aangesloten, controleer daar dan ook de netwerkkabels.

    Gaat het lichtje branden?

  • Lampjes Deco X20

    Aan de onderkant van je Deco is een gekleurd licht te zien. Elke kleur heeft een eigen betekenis:

    Kleur licht Betekenis
    Knipperend geel Deco is aan het resetten
    Continu geel Deco start (opnieuw) op
    Knipperend groen Deco installeert nieuwe firmware
    Continu groen Deco werkt zonder problemen
    Knipperend rood Deco heeft geen verbinding met de Hoofd-Deco
    Continu rood De Deco heeft een probleem

    Welke kleur licht zie je aan de onderkant?

  • Je hebt weer een wifi-verbinding!

    Vlakbij het modem heb je een wifi-verbinding.

    We kunnen ons voorstellen dat je een betere wifi-verbinding wilt. Daarmee helpen we je graag in een ander checklist.

  • Wifi-modem gecheckt?

    Ai, je modem krijgt geen internetsignaal binnen.

  • Je wifi-signaal is nog niet beter

    Je modem staat goed, maar de verbinding is helaas nog niet goed. We helpen je verder.

  • Lampjes Deco M4

    Aan de bovenkant van je Deco is een gekleurd licht te zien. Elke kleur heeft een eigen betekenis:

    Kleur licht Betekenis
    Knipperend geel Deco is aan het resetten
    Continu geel Deco start (opnieuw) op
    Knipperend wit Deco installeert nieuwe firmware
    Continu wit Deco werkt zonder problemen
    Knipperend rood Deco heeft geen verbinding met de Hoofd-Deco
    Continu rood De Deco heeft een probleem

    Welke kleur licht zie je aan de bovenzijde?

  • Lampjes Deco X20

    Aan de onderkant van je Deco is een gekleurd licht te zien. Elke kleur heeft een eigen betekenis:

    Kleur licht Betekenis
    Knipperend geel Deco is aan het resetten
    Continu geel Deco start (opnieuw) op
    Knipperend groen Deco installeert nieuwe firmware
    Continu groen Deco werkt zonder problemen
    Knipperend rood Deco heeft geen verbinding met de Hoofd-Deco
    Continu rood De Deco heeft een probleem

    Welke kleur licht zie je aan de onderkant?

  • Check of het wifi-modem goed is aangesloten

    a.

    Check de coaxkabel

    Voor een goed werkend internetsignaal moet het wifi-modem juist met de kabel zijn aangesloten op de hoofdaansluiting van Ziggo. Dat is het punt waar de groene kabel je woning binnenkomt. Meestal is dat in de meterkast of, in oudere huizen, in de woonkamer.

    Op de hoofdaansluiting zit een verdeler of versterker aangesloten. Vanaf deze verdeler of versterker gaat er een kabel naar het modem. Deze is meestal voorzien van een schroef- of steekverbinding. Sluit deze kabel aan op de DATA aansluiting van de verdeler of versterker. De andere kant van de kabel hoort goed vast te zitten op het modem.

    Als je modem niet op deze manier is aangesloten, kan dat voor een slechte internetverbinding zorgen.

    De manier waarop je modem is aangesloten op de hoofdaansluiting hangt af van je hoofdaansluiting. Op de ene hoofdaansluiting zit een verdeler en op de ander een versterker waarop het modem zit aangesloten. 

    Wil je weten of je modem juist is aangesloten op de hoofdaansluiting? Bekijk dan de eerste paar stappen van het Internet installeren stappenplan. Hierin leggen we uit hoe je het modem aansluit op de hoofdaansluiting.

    b.

    Controleer de stroomtoevoer

    Controleer of de stekker van het modem nog in het stopcontact zit. Zit de stekker in een stekkerblok? Controleer dan of het stekkerblok nog aan staat of aangesloten is.

    Veel modems hebben een aan-/uitknop op de achterkant. Controleer of deze op aan staat.

    Modem aansluiten op signaalverdeler

    Is het lampje OFFLINE nu uit?

  • Check of de coaxkabel goed is aangesloten

    De lampjes branden niet zoals het hoort

    Meestal betekend dit dat er een signaal probleem is. Dat kan door een storing komen of door een probleem met de aansluiting van de coaxkabel. Is er geen storing bekend? Check dan de coaxkabel.

    a.

    De plaats van het modem

    Voor een goed werkend internetsignaal moet het modem  aangesloten zijn op de hoofdaansluiting van Ziggo. Dat is het aansluitpunt waar het signaal van Ziggo met een groene kabel je woning binnenkomt. Meestal is dat in de meterkast of, in oudere huizen, in de woonkamer.

    Modem aansluiten op signaalverdeler

    b.

    Hoofdaansluiting

    Op de hoofdaansluiting zit een verdeler aangesloten. Vanaf deze verdeler gaat er een coaxkabel rechtstreeks naar het modem. Zorg dat alles stevig vast zit.

    Als je modem niet op deze manier is aangesloten, kan dat voor een slechte internetverbinding zorgen.

    Wil je weten of je modem juist is aangesloten op de hoofdaansluiting? Bekijk dan de eerste paar stappen van het Internet installeren stappenplan. Hierin leggen we uit hoe je het modem aansluit op de hoofdaansluiting.

    Modem aansluiten op signaalverdeler

    c.

    Coaxkabel

    Gebruik de coaxkabel die je van Ziggo bij het modem hebt gekregen. Let er verder op dat je de coaxkabel niet in hele scherpe bochten buigt.

    Modem aansluiten op signaalverdeler

    d.

    Modem aansluiten

    Aan de kant van het wifi-modem heeft de coaxkabel een ander type stekker (f-connector). Bij deze stekkers is de kern in het midden van de coaxkabel zichtbaar. Pas bij het aansluiten op dat deze niet krom buigt.

    Modem aansluiten op signaalverdeler

    e.

    Goed vast

    Sluit de coaxkabel aan op het modem en zorg dat de stekker stevig vast zit.

    Modem aansluiten op signaalverdeler

    f.

    Aansluiting gecheckt

    Je hebt de aansluiting  van het modem gecontroleerd. Zet het modem weer aan, wacht twee minuten.

    Gaan de lampjes nu correct branden (zoals beschreven in de vorige stap)?

  • Je wifi-modem plaatsen

    Voor een goed bereik van je wifi-signaal is het belangrijk dat het wifi-modem op de juiste plek staat of hangt. Hierdoor wordt het signaal niet verstoord en komt het verder.

    a.

    • Gebruik alleen de meegeleverde kabel. Een langere kabel zorgt voor problemen in het signaal.
    • Plaats het wifi-modem niet dicht bij metalen voorwerpen zoals waterleidingen en radiatoren.
    • Zet het wifi-modem dan stevig neer of schroef hem aan de muur zodat het modem niet aan de kabeltjes hangt.
    • Zet het wifi-modem wat hoger. Bij voorkeur 1 tot 2 meter hoog.
    • Houd zeker 30 cm afstand tussen het modem en een betonnen plafond.
    • Plaats het modem rechtop.
    • Laat de achterkant van het modem naar de muur wijzen.

     

    b.

    Plaats het wifi-modem liever niet in of achter een kast die het wifi-signaal tegen kan houden.

    c.

    Plaats het wifi-modem liever niet tussen allerlei andere apparaten die kunnen storen.

    Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

    • smartphones of tablets met 4G
    • draadloze lichtschakelaars
    • babyfoons
    • audiospeakers
    • draadloze huistelefoons (DECT-telefoons)
    • Alarmsensoren
    • Weerstations
    • Elektrische vloerverwarming
    • Bluetooth apparatuur
  • Heb je dit modem?

    Je hebt voor de Connectbox gekozen. Klopt dit? Ga dan verder met de installatie.

    Twijfel je? Je kunt altijd op Vorige klikken en een andere keuze maken.

  • Heb je dit modem?

    Je hebt voor de Connectbox Giga gekozen. Klopt dit? Ga dan verder met de installatie.

    Twijfel je? Je kunt altijd op Vorige klikken en een andere keuze maken.

  • Werkt je wifi-verbinding niet? Controleer hier of de juiste lampjes op het apparaat branden.

    Selecteer hieronder je modem of wifibooster