Wifi doet het niet

Zie je weinig of geen wifi-streepjes? Of geeft het icoon een foutmelding? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Met deze checklist helpen we je om je wifi te fiksen. 

Is er een storing?

Misschien is er een storing of zijn er werkzaamheden waardoor je wifi het niet doet. Vul je gegevens in en check het direct:

Wifi fiksen

Met deze checklist helpen we je aan een oplossing. Dit lukt meestal binnen 15 minuten.

Het klinkt misschien een beetje raar, maar soms staat wifi opeens uit. Bijvoorbeeld omdat je op een knop hebt gedrukt. Of misschien staat je toestel in vliegtuigmodus. Controleer dat voor de zekerheid. Daarvoor kun je natuurlijk ook de probleemoplosser van Windows of Apple gebruiken. 

Geen storing gevonden? Dan is er misschien iets met je modem aan de hand. We checken samen je modem zodat je daarna weer het internet op kan.

Nog steeds geen internetverbinding? In veel gevallen helpt het om je modem en, als je die hebt, je extra internetpunt (router of access point) opnieuw op te starten. Daar helpen we je natuurlijk graag mee.

Soms heeft je wifi-apparaat onbedoeld verbinding met een netwerk in de buurt.  Hierdoor kan je traag internet krijgen. Check daarom of je met je eigen netwerk bent verbonden. Als je geen eigen netwerknaam hebt ingesteld, is de netwerknaam meestal ZiggoXXXXXXX.

Als je niet met het juiste netwerk bent verbonden, kun je het beste de verbinding vergeten en daarna weer opnieuw verbinding maken. We leggen je uit hoe je dat doet. Het is zó gepiept. 

De meeste wifi-modems, routers of Wifiboosters sturen een wifi-signaal op 2,4 GHz (gigahertz) of 5 GHz. Met 2,4 GHz overbrug je grotere afstanden, maar is je verbinding trager. Dat komt omdat andere apparaten, zoals inbraakalarmen en magnetrons, ook gebruik maken van die frequentie.

Op 5 GHz haal je hogere snelheden. En je hebt minder last van andere wifi-netwerken of stoorbronnen. Het enige nadeel is dat 5 GHz iets minder ver reikt dan 2,4 GHz.Haal daarom het maximale uit je wifi-verbinding door je modem 5 GHz of zelfs automatisch 2,4 en 5 GHz te laten gebruiken. 

Dan kun je ook nog het wifi-kanaal wijzigen. Dit is helaas wel een tussentijdse oplossing. Je zal dan namelijk regelmatig een ander kanaal moeten kiezen.

Overal in huis probleemloos filmpjes kijken of videovergaderen? Dit kun je op meerdere manieren regelen. De beste manier (en toevallig ook de goedkoopste) is een extra internetkabel trekken. En als je bijvoorbeeld nog ergens een router hebt liggen, dan kun je die als extra wifi-punt gebruiken. Of je koopt een Ziggo Wifibooster.

Wel internet, maar is het langzaam?

E-mailproblemen

Komen mails niet aan? Of lukt het niet om een mailtje te versturen? Los het op met ons stappenplan.

E-mailproblemen oplossen

Internetapparaten

Modemspecificaties of bijvoorbeeld meer informatie over de Wifibooster vind je bij onze apparaten.

Alles over wifi-apparaten

Internetproblemen

Heb je een probleem met wifi of bekabeld internet? Kijk dan bij Internetproblemen en los het op.

Internetproblemen