Traag internet via een kabel

Je zou het misschien niet verwachten, maar ook internet via een kabel kan soms traag zijn. Waar dit aan ligt? Met deze checklist zoeken we het uit.

Is er een storing?

Misschien is er een storing of zijn er werkzaamheden waardoor je internet niet goed werkt. Check het direct:

Wat is je internetsnelheid?

Test de snelheid van je internet met de Ziggo Speedtest.

Heb je een Connectbox Giga en haal je snelheid van je abonnement niet? Bekijk dan de veelgestelde vragen over dit modem.

Internetsnelheid verbeteren

Met deze checklist helpen we je aan een oplossing. Dit lukt meestal binnen 15 minuten.

In veel gevallen helpt het om je modem opnieuw op te starten. Als je een extra internetpunt (router of access point) hebt, herstart je die ook.  Daar helpen we je natuurlijk graag mee.

De lampjes op het modem geven aan of er een goed internetsignaal binnenkomt. We laten je in dit stappenplan zien of de juiste lampjes op jouw modem branden.

Je internetsnelheid deel je met alle apparaten die aan je modem verbonden zijn. Controleer dus of er niet een ander apparaat aan het downloaden is wanneer je de snelheidstest doet. Check daarnaast of er geen andere zware programma's open staan of dat je computer al bijna vol is. En gooi je tijdelijke internetbestanden weg.

Nog steeds problemen? Controleer dan de maximale snelheid van je netwerkkaart. Is deze nog wel snel genoeg?

Controleer of je de juiste netwerkkabel gebruikt. Deze kabel noem je ook wel internetkabel, UTP-kabel of ethernetkabel. Netwerkkabels van slechte kwaliteit verminderen de internetsnelheid.

Let bij een netwerkkabel op het volgende:

  • Op de zijkant van de kabel staat CAT5E of CAT6.
  • Er zitten geen scheurtjes of knikjes in.
  • Rol de kabel niet op.

Wil je een nieuwe netwerkkabel? Bestel die dan in de Ziggo Webshop of onze winkels. Je kunt ook een monteur bestellen, die helpt je ook graag.

Werkt je internet helemaal niet?

E-mailproblemen

Komen mails niet aan? Of lukt het niet om een mailtje te versturen? Los het op met ons stappenplan.

E-mailproblemen oplossen

Internetapparaten

Modemspecificaties of meer informatie over de Wifibooster vind je in ons overzicht met apparaten.

Alles over wifi-apparaten

Internetproblemen

Heb je een probleem met wifi of bekabeld internet? Kijk dan bij Internetproblemen en los het op.

Internetproblemen