Traag internet met een kabel

Je zou het misschien niet verwachten, maar ook internet met een kabel kan soms traag zijn. Waar dit aan ligt? We zoeken het samen met je uit.

Wat is je huidige internetsnelheid?

Is er een storing?

Werkt je internetverbinding niet zoals je het gewend bent? Check eerst of er storingen of werkzaamheden zijn bij jou in de buurt.

Checklist

In veel gevallen helpt het om je modem en - als je die hebt - je extra internetpunt (router of access point) opnieuw op te starten. Daar helpen we je natuurlijk graag mee.

De lampjes op het modem geven aan of er een goed internetsignaal binnenkomt. We laten je in dit stappenplan zien of de juiste lampjes op jouw modem branden.

Je internetsnelheid deel je met alle apparaten die aan je modem verbonden zijn. Controleer dus of er niet een ander apparaat aan het downloaden is wanneer je de snelheidstest doet. Check daarnaast of er geen andere zware programma's open staan of je computer al bijna vol is. En gooi eens je tijdelijke internetbestanden weg.

Nog problemen? Controleer dan de maximale snelheid van je netwerkkaart. Is deze nog wel snel genoeg?

Controleer of je de juiste netwerkkabel gebruikt. Deze kabel noem je ook wel internetkabel, UTP-kabel of ethernetkabel. Netwerkkabels van slechte kwaliteit verminderen de internetsnelheid.

Let bij een netwerkkabel op het volgende:

- Op de zijkant van de kabel staat CAT5E of CAT6.

- Er zitten geen scheurtjes of knikjes in.

- Rol de kabel niet op.

Wil je een nieuwe netwerkkabel? Bestel die dan bij deze verkooppunten. Of bestel een monteur, die helpt je ook graag.

Werkt internet helemaal niet?

E-mailproblemen

Komen mails niet aan? Of lukt het niet om een mailtje te versturen? Los het op met ons stappenplan.

E-mailproblemen oplossen

Internetapparaten

Modemspecificaties of meer informatie over de Wifibooster vind je bij onze apparaten.

Alles over wifi-apparaten

Internetproblemen

Heb je een probleem met wifi of bekabeld internet? Kijk dan bij Internetproblemen en los het op.

Internetproblemen