Overslaan en ga naar inhoud

Start met internet en wifi

Start met internet en wifi

  • Bezig met laden...

  • Zet je modem stevig, rechtop en vrij neer

    Voor de beste wifi zet je het modem rechtop neer: 

    • Binnen 1 meter van de hoofdaansluiting en een stopcontact
    • Zo hoog en vrij mogelijk, met minimaal 30 cm afstand van een betonnen plafond
    • Op een zichtbare plek, dus niet in een kast of achter de tv
    • Niet dicht bij een waterleiding of verwarming
    Hang je het modem liever op? Bestel een gratis ophangbeugel als die niet in het pakket zit.
     
    Ook glas, beton, metaal en water verminderen de kwaliteit van de wifi.
  • Zet je modem stevig, rechtop en vrij neer

    Voor de beste wifi zet je het modem rechtop neer: 

    • Binnen 1 meter van de hoofdaansluiting en een stopcontact
    • Zo hoog en vrij mogelijk, met minimaal 30 cm afstand van een betonnen plafond
    • Op een zichtbare plek, dus niet in een kast of achter de tv
    • Niet dicht bij een waterleiding of verwarming
    Hang je het modem liever op? Bestel een gratis ophangbeugel als die niet in het pakket zit.
     
    Ook glas, beton, metaal en water verminderen de kwaliteit van de wifi.
  • Vraag een nieuw modem aan

    Je modem is verouderd. Neem contact op met onze klantenservice om een nieuw modem aan te vragen.

  • We helpen je

    Bel of chat met onze Klantenservice. We gaan je verder helpen.

  • We helpen je

    Bel of chat met onze Klantenservice. We gaan je verder helpen.

  • Gelukt!

    Mooi, je modem is online en je hebt internet aangesloten. Goed gedaan!  

    Als je wifi-versterkers hebt, sluit die dan nu aan. Heb je televisie? Dan kun je daarmee verder.

  • Een internetkabel gebruiken

    Pak de internetkabel

    Gebruik de internetkabel om je pc of laptop aan te sluiten op je modem.

    Internetkabels bestel je in de Ziggo webshop. Dan weet je zeker dat je goede kwaliteit in huis haalt.

    internetkabel

    Gebruik een van de gele internetpoorten

    Stop de internetkabel in je pc of laptop en aan de andere kant in het modem.

    Connectbox modem

  • Een internetkabel gebruiken

    Pak de internetkabel

    Gebruik de internetkabel om je pc of laptop aan te sluiten op je modem.

    Internetkabels bestel je in de Ziggo webshop. Dan weet je zeker dat je goede kwaliteit in huis haalt.

    internetkabel

    Gebruik een van de gele internetpoorten

    Stop de internetkabel in je pc of laptop en aan de andere kant in het modem.

    afbeelding van waar de internetkabel in het sagemcom modem moet

    Sagemcom modem

  • Probeer of het internet werkt

    Open op je laptop of pc onze website, ziggo.nl

    Tijd om te testen of je nieuwe modem werkt. Open je browser. Bijvoorbeeld Chrome, Safari of Internet Explorer.

    Typ www.ziggo.nl en kijk of onze website opent.

    Zie je ziggo.nl?

  • Opnieuw de verbinding testen

    Je apparaat opnieuw opstarten

    Herstart de computer of laptop die je met internetkabel aan het modem hebt verbonden.

    Ander apparaat aansluiten

    Sluit een ander apparaat via internetkabel aan op het modem en kijk of het internet op dit apparaat wel werkt.

    Modem uit en aan zetten

    Herstart het modem door 10 seconden de stroom eraf te halen. Wacht 5 minuten en probeer of je de website opent.

    Kom je nu op onze website ziggo.nl?

  • Heeft het lampje een andere kleur?

    Het kan dat het lampje op je modem een andere kleur heeft. Hier vind je een uitleg van wat de kleuren betekenen.  

     

    Kleur lampje Uitleg Actie

    wit
    Een wit (knipperend) lampje geeft aan dat het modem aan het opstarten is of goed werkt. Alles is in orde.

    geel
    Knippert het lampje wit en zie je na 30 seconde een rood, geel of blauw lampje? Dan geeft het modem aan dat er een probleem is.

    Controleer de coaxkabel en herstart het modem.

    Lost dit het niet op? Bekijk wat je kunt doen.


    groen
    Bij een knipperend groen lampje is je modem bezig met een firmware update. Blijft het groene lampje branden? Dan is je modem online en in bridge modus.

    Wacht op het knipperende groene lampje. De update is klaar als de lampjes veranderen. Bij een blijvend groen lampje is je modem in orde.

    Blijft het lampje groen knipperen? Bekijk onze adviezen.


    blauw
    Is het lampje langzaam blauw aan het knipperen? Dan is WPS* gestart en kan je een apparaat verbinden. Als het niet lukt om te verbinden dan is het lampje ook blauw, maar knippert deze sneller. Zodra het lampje blauw blijft branden is de verbinding via WPS gelukt. Probeer via WPS verbinding te maken. Lukt dit niet? Probeer het opnieuw of maak verbinding via wifi-naam en wachtwoord.

    rood
    Een rood lampje geeft aan dat er een probleem is met het modem.

    Controleer de coaxkabel en herstart je modem.

    Helpt dit niet? Bekijk onze adviezen.

    * WPS staat voor Wifi Protected Setup:

    • Druk op de witte knop aan de voorkant van je modem
    • Je maakt nu snel een wifi-verbinding met een apparaat in de buurt
    • Doe dit 1 keer en je hoeft je wifi-wachtwoord niet meer te onthouden

    Kijk in de SmartWifi app

    Wil je meer informatie? In de SmartWifi app zie je bij Apparaten de status van je modem.

    Kun je het zo oplossen?

  • Heeft het lampje een andere kleur?

    Het kan dat het lampje op je modem een andere kleur heeft. Hier vind je een uitleg van wat de kleuren betekenen.  

     

    Kleur lampje Uitleg Actie

     wit
    Een witte (knipperende) lichtring geeft aan dat het modem aan het opstarten is of goed werkt.  Alles is in orde

    groen
    Als de lichtring groen knippert wordt er een firmware update geïnstalleerd. Wacht tot de update klaar is en de lichtring verandert. Blijft de lichtring knipperen? Bekijk wat je kunt doen.


    blauw

    Is de lichtring langzaam blauw aan het knipperen? Dan is WPS* gestart en kan je een apparaat verbinden. Als het niet lukt om te verbinden dan is de lichtring ook blauw, maar knippert deze sneller. Zodra de lichtring blauw blijft branden is de verbinding via WPS gelukt. Probeer via WPS verbinding te maken. Lukt dit niet? Probeer het opnieuw of maak verbinding via wifi-naam en wachtwoord.

    rood
     
    Een rood (knipperend) lampje geeft aan dat er een probleem is met het modem.

    Bij een knipperend rood lampje zet je het modem even uit en op een andere plek. Zet het modem daarna weer aan. 

    Blijft het rode lampje branden? Controleer de kabel en zet het modem weer aan. 

    Lost dit het probleem niet op? Bekijk onze adviezen.

    * WPS staat voor Wifi Protected Setup:

    • Druk op de witte knop aan de voorkant van je modem
    • Je maakt nu snel een wifi-verbinding met een apparaat in de buurt
    • Doe dit 1 keer en je hoeft je wifi-wachtwoord niet meer te onthouden

    Kijk in de SmartWifi app

    Wil je meer informatie? In de SmartWifi app zie je bij Apparaten de status van je modem.

    Kun je het zo oplossen?

  • Brandt de lichtring?

    Wacht 15 minuten...

    Als je het modem aanzet, zoekt het naar signaal en werkt het nieuwe versies bij. Daarna brandt de lichtring aanhoudend wit.

    Connectbox Giga power on

    Connectbox Giga

    Brandt de lichtring wit?

  • Aansluiten met een internetkabel

    Pak de internetkabel

    Gebruik de internetkabel om je pc of laptop aan te sluiten op je modem.

    Internetkabels bestel je in de Ziggo webshop. Dan weet je zeker dat je goede kwaliteit in huis haalt.

    internetkabel

    Gebruik een van de internetpoorten bovenaan

    Stop de internetkabel in je pc of laptop en aan de andere kan in het modem.

    Connectbox Giga modem

  • Verbinden met een kabel

    Goed zo, je modem werkt!

    Gebruik een internetkabel

    Sluit je Mediabox Next of Next Mini op je modem aan met een internetkabel. Zo heb je haarscherp beeld én de snelste verbinding.

    Voor de beste internetkwaliteit sluit je ook bv. een spelcomputer, laptop of speakers aan op je modem. Zo houdt je genoeg wifi-signaal over voor apparaten zoals je mobiele telefoon en je thermostaat of deurbel. 

    Wil je meer dan 4 apparaten aansluiten? Gebruik dan een netwerkswitch.  

    Slimme wifi

    Met slimme wifi-versterkers zorg je voor wifi op alle plekken in huis. Uitleg over SmartWifi

  • Verbinden met een kabel

    Goed zo, je modem werkt!

    Gebruik een internetkabel

    Sluit je Mediabox Next of Next Mini op je modem aan met een internetkabel. Zo heb je haarscherp beeld én de snelste verbinding.

    Voor de beste internetkwaliteit sluit je ook bv. een spelcomputer, laptop of speakers aan op je modem. Zo houdt je genoeg wifi-signaal over voor apparaten zoals je mobiele telefoon en je thermostaat of deurbel. 

    Wil je meer dan 4 apparaten aansluiten? Gebruik dan een netwerkswitch.  

    Slimme wifi

    Met slimme wifi-versterkers zorg je voor wifi op alle plekken in huis. Uitleg over SmartWifi

  • Hoofdaansluiting klaarmaken voor tv

    Gebruik een splitter

    Met een splitter verdeel je het signaal tussen internet en televisie. Als je tv kijkt via internet, zoals met de Next Mini of de mediabox Next, heb je de splitter niet nodig. 

    Een extra splitter of kabel bestel je in de Ziggo webshop.

    Afbeelding van een POA-01-B splitter

    voorbeeld van een splitter

    Druk de splitter in de hoofdaansluiting

    Klik of duw de nieuwe splitter vast.

     afbeelding van hoe de splitter in de hoofdsaansluiting moet

    voorbeeld

    Druk de coaxkabel voor tv in de goede uitgang van de splitter

    Bij de 2 uitgangen op de nieuwste splitters staat TV en Data. Gebruik de uitgang waar TV bij staat. Klik of duw de kabel vast. Schroeven gaat niet.

     afbeelding van hoe de kabel voor tv in de splitter moet

    voorbeeld

    Druk het groene uiteinde van de data-coaxkabel in de splitter

    Druk de kabel in de uitgang waar Data bij staat. Deze kabel gaat aan de andere kant in je wifi-modem.

     afbeelding van hoe de datakabel voor internet in de splitter moet

    voorbeeld

    Klaar!

    Je aansluiting is nu klaar. Verder met het wifi-modem.

  • Je internet en wifi installeren

    Je gaat je nieuwe modem voor de eerste keer gebruiken of je modem opnieuw installeren. We helpen je daarbij. Dit zijn de stappen:

    1. De hoofdaansluiting klaarmaken
    2. Het modem aansluiten
    3. Wifi-versterkers aansluiten
    4. Je modem en apparaten verbinden met de wifi of een internetkabel

    Heeft je modem al internet? Ga dan meteen je wifi-versterkers installeren.

    In een nieuw pakket zitten soms ook onderdelen die je niet nodig hebt. Het is niet erg als je onderdelen overhoudt.

  • Hoe ziet je hoofdaansluiting eruit?

    Geef aan welke hoofdaansluiting je in huis hebt.

  • Welk type modem

    Welk modem heb je?

    Geef aan welk modem je hebt. De merknaam en het model staat er aan de onderkant op.

  • Welke hoofdaansluiting heb je?

    De hoofdaansluiting of het Abonnee Overname Punt (AOP) is een wit stopcontact. Dit zit vaak in de meterkast of in de woonkamer.

  • Op zoek naar de hoofdaansluiting

    Ga nog eens op zoek:

    • Naar een wit stopcontact met 1 of 2 openingen
    • Kijk ook goed in de gang, de kelder en in de slaapkamer
    • Gaat er een groene kabel een stopcontact in, dan is dat de hoofdaansluiting

    Gevonden

    Goed zo! Klik op Ja, gevonden en geef aan welke hoofdaansluiting het is.

    Hoofdaansluiting laten verplaatsen?

    Vind je de hoofdaansluiting niet op de plek waar je hem wil hebben? Maak dan een afspraak om je AOP te laten verplaatsen

  • Andere hoofdaansluiting

    Ziet je hoofdaansluiting er anders uit dan op de afbeeldingen? Chat of bel dan met onze Wifi Crew voor hulp. Of maak zelf een monteursafspraak om een nieuwe aansluiting te laten plaatsen.

  • Hoofdaansluiting met 1 gat, links

    Oude kabels weghalen

    Haal oude kabels of een splitter uit de hoofdaansluiting. Je sluit het modem meteen aan met de nieuwe materialen die zijn meegeleverd in de doos.

    AOP aansluiting links, Braun

    Ga je ook tv aansluiten?

  • Hoofdaansluiting met Ziggo logo

    Oude kabels weghalen

    Haal oude kabels of een splitter uit de hoofdaansluiting. Je sluit het modem meteen aan met de nieuwe materialen die zijn meegeleverd in de doos.

    AOP met Ziggo logo, Teleste

    Ga je ook tv aansluiten?

  • Hoofdaansluiting smal

    Oude kabels weghalen

    Haal oude kabels of een splitter uit de hoofdaansluiting. Je sluit het modem meteen aan met de nieuwe materialen die zijn meegeleverd in de doos.

    AOP smal, Technetix

    Ga je ook tv aansluiten?

  • Hoofdaansluiting links

    Oude kabels weghalen

    Haal oude kabels of een splitter uit de hoofdaansluiting. Je sluit het modem meteen aan met de nieuwe materialen die zijn meegeleverd in de doos.

    Afbeelding van hoofdaansluiting met 1 gat links, merk Braun

    AOP 1 gat links, Braun

    Ga je ook tv aansluiten?

  • Zet je modem stevig, rechtop en vrij neer

    Voor de beste wifi zet je het modem rechtop neer: 

    • Binnen 1 meter van de hoofdaansluiting en een stopcontact
    • Zo hoog en vrij mogelijk, met minimaal 30 cm afstand van een betonnen plafond
    • Op een zichtbare plek, dus niet in een kast of achter de tv
    • Niet dicht bij een waterleiding of verwarming
    Hang je het modem liever op? Bestel een gratis ophangbeugel als die niet in het pakket zit.
     
    Ook glas, beton, metaal en water verminderen de kwaliteit van de wifi.
  • Sagemcom modem aansluiten

    Stop de coaxkabel in het modem en in de hoofdaansluiting

    Klik of duw de ronde kabel vast, onderaan op de achterkant van je modem. Schroeven gaat niet. 

    Heb je Vast Bellen besteld?

    Sluit dan je vaste telefoon aan op poort Tel 1 aan de achterkant van je modem. Deze zit onder de 4 internetpoorten.

    Sluit de stroomadapter aan

    Steek de stekker van de stroomadapter in het stopcontact. Stop de andere kant helemaal onderaan in het modem.
    Controleer of de aan- en uitschakelaar van het modem op Aan staat.

  • Brandt het witte lampje?

    Wacht 15 minuten...

    Dan brandt het witte lampje onderaan. De groene lampjes van Internet en Vast Bellen gaan na 2 minuten automatisch uit. 

    Connectbox

    Brandt het witte lampje nu?

  • Brandt het witte lampje?

    Wacht 15 minuten...

    Als je het modem aanzet, zoekt het naar signaal en nieuwe versies van de software. Daarna brandt het lampje onderaan wit.

     afbeelding van het sagemcom modem met een brandend wit lampje

    Sagemcom modem

    Brandt het witte lampje nu?

  • Verbinden met een kabel

    Goed zo, je modem werkt!

    Gebruik een internetkabel

    Sluit je Mediabox Next of Next Mini op je modem aan met een internetkabel. Zo heb je haarscherp beeld én de snelste verbinding.

    Voor de beste internetkwaliteit sluit je ook bv. een spelcomputer, laptop of speakers aan op je modem. Zo houdt je genoeg wifi-signaal over voor apparaten zoals je mobiele telefoon en je thermostaat of deurbel. 

    Wil je meer dan 4 apparaten aansluiten? Gebruik dan een netwerkswitch.  

    Slimme wifi

    Met slimme wifi-versterkers zorg je voor wifi op alle plekken in huis. Uitleg over SmartWifi

  • Het modem is niet online

    De internetverbinding werkt nog niet.

    • Staat de aan- en uitschakelaar van het modem op aan?
    • Is de coaxkabel goed aangesloten op het modem en de hoofdaansluiting?

     

    Zet het modem nog eens uit en weer aan en wacht 15 minuten. 

    Het witte lampje onderaan het modem moet nu wit blijven branden. 

     afbeelding van het sagemcom modem met een brandend wit lampje

    Sagemcom modem met wit lampje

    Brandt het witte lampje?

  • Het modem is niet online

    De internetverbinding werkt nog niet.

    • Staat de aan- en uitschakelaar van het modem op aan?
    • Is de coaxkabel goed aangesloten op het modem en de hoofdaansluiting?

     

    Zet het modem nog eens uit en weer aan en wacht 15 minuten. 

    De witte lichtring van het modem moet nu wit blijven branden. 

     afbeelding van de connectbox giga met een brandende witte lichtring

    Connectbox Giga met witte lichtring

    Brandt de lichtring wit?

  • Het modem is niet online

    De internetverbinding werkt nog niet.

    • Staat de aan- en uitschakelaar van het modem op aan?
    • Is de coaxkabel goed aangesloten op het modem en de hoofdaansluiting?

     

    Zet het modem nog eens uit en weer aan en wacht 15 minuten. 

    Het witte lampje onderaan het modem moet nu wit blijven branden. 

    Brandt het witte lampje?

     afbeeldin van de connectbox met een brandend wit lampje

    Connectbox met wit lampje

  • Heeft het lampje een andere kleur?

    Het kan dat het lampje op je modem een andere kleur heeft. Hier vind je een uitleg van wat de kleuren betekenen.  

     

     Kleur lampje Uitleg Actie

     wit

    Een wit (knipperend) lampje geeft aan dat het modem aan het opstarten is of goed werkt. 

     

    Alles is in orde.


     groen knipperend
    Als het lampje groen knippert, zoekt je modem naar signaal of een firmware update.

    Wacht tot de lampjes veranderen. Blijft het lampje knipperen? Bekijk onze adviezen.


     2 x groen
    Zo is het modem online. De 2 groene lampjes gaan na  2 minuten vanzelf uit. Geen actie nodig.

     3 x groen
    Met 3 groene lampjes is je modem online en in bridge-modus. Het geeft het wifi-signaal door aan een verbonden wifi-versterker.

    Knippert het onderste lampje? Controleer dan de coaxkabel en herstart je modem. Blijft het lampje knipperen? Bekijk wat je kunt doen.


     groen en wit
    Knippert het groene wifi-lampje en is het onderste lampje wit? Dan is WPS* gestart.

    Je kunt een apparaat via WPS* verbinden.


     rood
    Een rood lampje geeft aan dat er een probleem is met het modem.

    Zet je modem even uit, verplaats hem en zet het daarna weer aan. Werkt dit niet? Bekijk onze adviezen.


    rood knipperend
    Als het wifi-lampje rood knippert, is het verbinden via WPS* mislukt. 

    Probeer het nog eens of maak weer verbinding met je eigen wifi-netwerk en gebruik je wachtwoord. Het rode wifi-lampje gaat daarna vanzelf uit.

    * WPS staat voor Wifi Protected Setup:

    • Druk op de witte knop aan de voorkant van je modem
    • Je maakt nu snel een wifi-verbinding met een apparaat in de buurt
    • Doe dit 1 keer en je hoeft je wifi-wachtwoord niet meer te onthouden

    Kijk in de SmartWifi app

    Wil je meer informatie? In de SmartWifi app zie je bij Apparaten de status van je modem.

    Kun je het zo oplossen?

  • Connectbox aansluiten

    Druk de kabel in het modem en in de hoofdaansluiting

    Klik of duw de ronde kabel vast, onderaan op de achterkant van je modem. Schroeven gaat niet.

     afbeelding van waar de coaxkabel in de Connectbox moet
    Heb je Vast Bellen besteld?

    Sluit dan je vaste telefoon aan op poort Tel 1 aan de achterkant van je modem. Deze zit onder de 4 internetpoorten.

    afbeelding van waar je de kabel voor Vast Bellen in het modem moet stoppen
    Pak de stroomadapter en de kabel erbij

    Pak het laadblok en de bijbehorende kabel.

     afbeelding van de voeding van het modem
    Sluit de voeding aan

    Steek de stekker in het stopcontact en de andere kant in het modem. De aan- en uitschakelaar van het modem moet op Aan staan (het streepje). Controleer dit.

     afbeelding van de aan- uitknop op het modem
  • Connectbox Giga aansluiten

    Stop de coaxkabel in de hoofdaansluiting en in het modem

    Klik of duw de ronde kabel vast, onderaan op de achterkant van je modem. Schroeven gaat niet.

    Heb je Vast Bellen besteld?

    Sluit dan je vaste telefoon aan op poort Tel 1 aan de achterkant van je modem. Deze zit onder de 4 internetpoorten.

    Pak de stroomadapter en de kabel erbij

    Pak het laadblok en de bijbehorende kabel.

    Steek de kabel in de adapter

    Stop de voedingskabel in het laadblok. Steek de andere kant van deze kabel in een stopcontact.

    Duw de andere kant van de voedingskabel in het modem

    Controleer of de aan- en uitschakelaar van het modem op Aan staat.