E48- of E52-melding oplossen

E48- of E52-melding oplossen

  • Bezig met laden...

  • Aansluiten op je hoofdaansluiting

    We gaan controleren of de verstoring tussen de hoofdaansluiting en je tv zit, of dat de storing van buiten komt.

    Wat heb je nodig?
    - Een kabel die lang genoeg is. Deze kun je bestellen in onze webshop.
    - De hoofdaansluiting
    - Je tv en tv-kastje (bijvoorbeeld je Humax, Samsung of Homecast ontvanger)

    Eerst de voorbereiding: 

    a.

    Zoek je hoofdaansluiting

    De hoofdaansluiting herken je zo:

    • een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen
    • een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat (niet altijd zichtbaar)
    • zit in de meterkast of in de woonkamer

    Tip: Twijfel je welke wandcontactdoos de hoofdaansluiting is? Als er één in je meterkast zit, dan is dít altijd de hoofdaansluiting.

    Natuurlijk is het mogelijk dat je de hoofdaansluiting niet kunt vinden. Geen probleem! We helpen je graag. Bel of chat met ons en dan gaan we samen op zoek. 

    b.

    Kabel lang genoeg?

    Je hebt de hoofdaansluiting gevonden. Weet je ook hoe lang de kabel tussen de hoofdaansluiting en je tv is. Misschien moet je een nieuwe kabel kopen. Dat kan in onze webshop.

  • Helaas is er een storing of onderhoud in je buurt

    We werken aan een snelle oplossing. Als de problemen blijven aanhouden, neem dan contact op met onze Klantenservice

  • Kabel vervangen

    Heb je bij de vorige stap een kabel, connector of splitter gevonden die niet goed is? Dan veroorzaakt dit waarschijnlijk het slechte beeld op je tv. Het is dus belangrijk dat je deze vervangt

    We zien dat moderne diensten steeds meer eisen van het signaal. Daarom is het erg belangrijk dat je het juiste materiaal gebruikt.  Je vindt kabels en andere materialen bij de webshop van Ziggo.

    Liever zelf op pad? Koop dan kabels, splitters en connectoren met het Kabel Keur-logo. Kabel Keur is een onafhankelijk keurmerk dat alleen kabels, connectoren en splitters goedkeurt die geschikt zijn voor digitale televisie.

    We kunnen ons voorstellen dat je even tijd nodig hebt om kabels of splitters te vervangen. Heb je hier hulp bij nodig? Dan kun je altijd met ons bellen of chatten. We helpen je (op afstand) of plannen een monteur in als je niet zelf aan de slag wilt.

  • Kabels en splitters controleren

    Fijn dat je beeld nu weer goed was. We gaan nu samen met je uitzoeken waar de verstoring door komt. Iets gevonden? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.

    Dit betekent dat het Ziggo-signaal goed binnenkomt. Voordat het signaal je tv bereikt, maakt het vaak een flinke reis. Denk aan splitters en soms flinke meters kabels. Helaas kan er onderweg wel eens wat misgaan. Hierdoor kan het signaal verstoord raken en zie je slecht beeld op tv.

    a.

    Sluit de splitter weer aan

    De splitter die op de hoofdaansluiting zit verdeelt het signaal voor internet en televisie. Die stop je daarom weer terug zodat je ook kunt blijven internetten.

    b.

    Controleer de kabels

    Zijn de kabels die je nu gebruikt in orde? Voor goed tv-beeld moeten de kabels bij je thuis minimaal aan de volgende punten voldoen:

    • De buitenkant van de kabel is heel en heeft geen scheurtjes of knikjes. Soms is het lastig om te zien of een kabel scheurtjes of knikjes heeft omdat hij in de muur zit. Check dan wel de andere punten.  
    • Er zit altijd een connector aan het eind en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt.
    • De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter.
    • Gebruik bij voorkeur niet te lange kabels. Voor kabels langer dan 10 meter kan een versterker nodig zijn.

     

    c.

    Controleer de connectors

    Na de kabels zijn de connectors aan de beurt. Dit zijn de aansluitingen aan het einde van de kabel waarmee je de kabel aansluit op je tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door heel je huis namelijk verstoren.

    • De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel.
    • De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
    • De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen.
    • Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen.

    Loop alles na en druk voor de zekerheid alle kabels goed aan. Heb je ergens een connector in huis die afwijkt van de punten hierboven? 

    d.

    Controleer de splitters

    Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, dan wordt het signaal waarschijnlijk ergens gesplit met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Gebruik je splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:

    • De splitter is volledig van metaal.
    • Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik, of niet gebruikte aansluitingen zijn afgedekt. Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter, maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter te gebruiken.
  • Aansluiten op je hoofdaansluiting

    Hoofdaansluiting gevonden? Dan gaan we je tv of het kastje rechtstreeks verbinden. 

    Dit doe je zo:

    a.

    Maak de hoofdaansluiting leeg

    Waarschijnlijk zitten er nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten op je hoofdaansluiting. Haal deze er voor de test vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.

    b.

    Nieuwe kabel in tv of tv-kastje steken

    Leg een kabel tussen de hoofdaansluiting en de tv of tv-kastje. Steek de kabel rechtstreeks in de hoofdaansluiting en in de tv of kastje.

    Lukt het niet om een nieuwe kabel neer te leggen? Ook niet over de vloer of de trap? Hij hoeft nog niet netjes weggewerkt te worden. 

    We denken graag met je mee hoe we dit toch kunnen testen. Bel of chat met ons. We helpen graag.

    c.

    Zet je tv en eventueel je tv-kastje aan

    Je hebt de tv rechtstreeks aangesloten op de hoofdaansluiting. Zap naar de zender waar je de foutmelding zag. 

    Is het beeld weer goed?

  • We helpen je aan een oplossing als je één van de volgende meldingen op je tv ziet:

    • E48
    • E52
    • E48-32
    • E52-32
    • E48-E52

    Zie je 1 van deze meldingen in beeld?

  • Even zappen

    Soms is je tv of tv-kastje even in de war en geeft hij een E48 of E52-melding. Gelukkig is de oplossing vaak eenvoudig.

    1. Zap naar kanaal 14 (Ziggo Sport). Hier zou je gewoon beeld moeten hebben.
    2. Laat de televisie 1 minuut op Ziggo Sport staan.
    3. Zap daarna weer terug naar de zender waar je de foutmelding zag.

    Kun je weer televisiekijken?

  • Is er een storing?

    Wat is je adres?

    Vul je postcode en huisnummer in.

  • Zit de coaxkabel nog op zijn plek?

    Controleer of de coaxkabel, die achter in je mediabox zit, nog goed vastzit. Druk de kabel nog eens stevig aan. Kijk ook of de andere kant van de kabel stevig aangesloten zit in de aansluiting van de muur.

    Is de foutmelding verdwenen?

  • Contact Laten we het samen verder oplossen

    Bel of chat met onze Klantenservice. We gaan je verder helpen.

  • Het probleem is opgelost

    Fijn dat je geholpen bent!
    Help jij andere mensen verder? Deel je kennis in de Ziggo Community. Voor antwoorden op andere vragen ga je naar onze Klantenservice.

  • Storing op het signaal

    Het tv-signaal kan verstoord raken door een stoorzender in je huis. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

    • huisnetversterker
    • audioversterker
    • draadloze telefoon
    • magnetron
    • babyfoon
    • apparaten die gebruik maken van 4G

    Staat één van deze apparaten in de buurt van je (CI+) televisie, digitale ontvanger of coaxkabel? Zet deze dan minimaal één meter van de televisie, digitale ontvanger en/of coaxkabel af. Lukt dat niet? Zet ze dan in ieder geval even uit.

    Is je beeld nu in orde?