Geen signaal

Geen signaal

  • Controleer of de mediabox aan staat

    Als je mediabox uit of op stand-by staat geeft je tv de melding Geen signaal. De apparatuur stuurt dan namelijk geen signaal naar je tv. Je komt hier eenvoudig achter door voorop je mediabox te kijken. Hier hoort namelijk een lampje te branden. Afhankelijk van het model kan dit lampje blauw, rood, wit of geel zijn.

    Brandt er een lampje op je mediabox?

  • Power-knop

    Er brandt een lampje op je mediabox. Dit betekent dat het apparaat stroom heeft. Maar het kan ook betekenen dat het apparaat op stand-by staat. Druk daarom op de power-knop van de afstandsbediening van je mediabox.

    Heb je nu weer beeld?

  • Controleer de HDMI- of scartkabel

    De HDMI- of scartkabel geeft het beeld en geluid van je mediabox door aan je tv. Deze kabels zijn gevoelig en kunnen beschadigd raken of niet helemaal goed vastzitten. Hierdoor kan de melding Geen signaal worden veroorzaakt. Probeer daarom eerst het volgende:

    • Controleer of de uiteinden van de kabel aan beide kanten goed zijn aangesloten. Druk de kabel aan beide uiteinden goed aan.
    • Probeer een andere HDMI- of scartaansluiting op de televisie.

    Kun je weer tv-kijken?

  • Welke mediabox gebruik je?

    Horizon
    Horizon
    Humax
    Humax
    UPC
    UPC
    Ziggo
    Ziggo
    Samsung
    Samsung
    Cisco
    Cisco
    Homecast
    Homecast
  • Herstart de mediabox

    a.

    Zet de mediabox uit met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat.

    b.

    Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.

    c.

    Wacht ten minste tien seconden en doe de stekker weer in het stopcontact.

    d.

    Zet de mediabox nu weer aan met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat.

    e.

    Wacht tot de mediabox is opgestart. Dit duurt ongeveer 30 seconden.

    Is het probleem nu verholpen?

  • Herstart de mediabox

    a.

    Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.

    b.

    Haal de smartcard uit de mediabox.

    c.

    Koppel de coaxkabel aan de achterkant van de mediabox los.

    d.

    Wacht tenminste 5 seconden en doe dan de stekker weer in het stopcontact.

    e.

    Wacht tot de mediabox is opgestart. Dit duurt ongeveer 60 seconden. Je ziet nu een E48- of E52-melding

    f.

    Zet de mediabox op een andere zender.

    g.

    Sluit nu de coaxkabel aan op de mediabox. De E48- of E52-melding zal nu veranderen in de melding E04 Plaats smartcard.

    h.

    Plaats de smartcard terug in de digitale ontvanger. Na maximaal 30 seconden hoor je weer beeld te hebben.

    Is het probleem nu opgelost?

  • Foutmelding door zenderwijziging

    Een E37-, E48- of E52-melding kan verschillende oorzaken hebben. Als Ziggo een zenderwijziging doorvoert is het mogelijk dat je digitale ontvanger even ‘in de war’ is. Gelukkig is de oplossing vaak eenvoudig:

    1. Zap naar een zender waar je geen foutmelding te zien krijgt.
    2. Wacht 1 minuut.
    3. Zap weer terug naar de zender waar je de foutmelding zag.

    Werkt digitale televisie nu goed?

  • Meerdere tv's

    Eerst is het handig om te weten of je meerdere tv's in huis hebt. Heb je bijvoorbeeld op alle tv's blokken? Dan is de kans groter dat het niet aan je eigen kabels ligt.

    Heb je meerdere tv's in huis?

  • Storing op het signaal

    Het tv-signaal kan verstoord raken door een stoorzender in je huis. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

    • huisnetversterker
    • audioversterker
    • draadloze telefoon
    • magnetron
    • babyfoon
    • apparaten die gebruik maken van 4G

    Staat één van deze apparaten in de buurt van je (CI+) televisie, digitale ontvanger of coaxkabel? Zet deze dan minimaal één meter van de televisie, digitale ontvanger en/of coaxkabel af. Lukt dat niet? Zet ze dan in ieder geval even uit.

    Is je beeld nu in orde?

  • Aansluiten op je hoofdaansluiting

    We gaan nu controleren of de verstoring tussen de hoofdaansluiting en je tv zit, of dat de storing van buiten komt. Sluit hiervoor je mediabox direct aan op de hoofdaansluiting. Op deze aansluiting komt het signaal van Ziggo het huis binnen. Volg hiervoor de volgende stappen:

    a.

    Hieraan herken je de hoofdaansluiting:

    • een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen
    • een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat (niet altijd zichtbaar)
    • zit in de meterkast of in de woonkamer

    Tip: Twijfel je welke wandcontactdoos de hoofdaansluiting is? Als er één in je meterkast zit, dan is dít altijd de hoofdaansluiting.

    b.

    Om het signaal op de hoofdaansluiting te testen, maak je een rechtstreekse verbinding met je tv (als je een CI+ Module gebruikt) of mediabox. Mogelijk heb je voor deze test een (lange) coaxkabel nodig. Om goed voorbereid aan de slag te gaan is het in dat geval belangrijk om precies te weten hoeveel meter kabel je nodig hebt voor de test.

    c.

    Waarschijnlijk zitten er nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten op je hoofdaansluiting. Haal deze er voor de test vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.

    d.

    Trek een kabel direct vanaf de hoofdaansluiting naar je tv of mediabox. Gebruik hiervoor bij voorkeur een nieuwe coaxkabel met het Kabel Keur keurmerk. Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt. Zap nu naar een zender die slecht beeld gaf.

    Je hebt de tv nu rechtstreeks aangesloten op de hoofdaansluiting. Is het beeld weer goed?

  • Andere coaxkabel

    Je beeld is ook niet goed als je direct bent aangesloten op de hoofdaansluiting van Ziggo. Eigenlijk zijn er dan nog maar 2 mogelijkheden: Het signaal van Ziggo is niet goed, of je kabel is de veroorzaker van de storing.

    Sluit een andere coaxkabel aan tussen de hoofdaansluiting en je televisie of mediabox.

    Tip: Heb je je ontvanger al met een nieuwe kabel op de hoofdaansluiting aangesloten? Dan hoef je dat nu natuurlijk niet nog een keer te doen. Kies dan hieronder voor 'Nee'.

    Is je tv-beeld nu in orde?

  • Kabels en splitters controleren

    Je tv-signaal is goed als je je tv of mediabox rechtstreeks aansluit op de hoofdaansluiting. Dat betekent dat het signaal van Ziggo goed binnenkomt. De storing zit ergens in je kabels of splitters. Maar hoe weet je welk onderdeel je moet vervangen? 

    We geven je verschillende tips om dit te controleren:

    a.

    We leveren je tv-signaal via een groot netwerk van kabels in de grond. Eenmaal bij het huis aangekomen gaat het tv-signaal via coaxkabels in huis richting je tv. Bij meerdere televisies worden vaak splitters gebruikt. Voordat het signaal je tv bereikt, maakt het dus vaak een flinke reis, waarbij er onderweg wel eens wat mis kan gaan. Hierdoor kan het signaal verstoord raken en zie je slecht beeld op tv.

    b.

    Controleer altijd eerst of de kabels die je nu gebruikt in orde zijn. Begin hiervoor bij het eerste punt waar het signaal je woning binnen komt: de hoofdaansluiting. Voor goed tv-beeld moeten de kabels bij je thuis minimaal aan de volgende punten voldoen:

    • De buitenkant van de kabel is heel en heeft geen scheurtjes of knikjes.
    • Er zit altijd een connector aan het eind en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt.
    • De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter.
    • Gebruik bij voorkeur niet te lange kabels. Voor kabels langer dan 10 meter kan een versterker nodig zijn.

    Kom je een kabel tegen die niet aan deze punten voldoet? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.

    c.

    Na de kabels zijn de connectors aan de beurt. Dit zijn de pluggen aan het einde van de kabel waarmee je de kabel aansluit op je tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door heel je huis namelijk verstoren.

    • De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel.
    • De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
    • De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen.
    • Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen.

    Loop alles na en druk voor de zekerheid alle kabels goed aan. Heb je ergens een connector in huis die afwijkt van de punten hierboven? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.

    d.

    Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, dan wordt het signaal waarschijnlijk ergens gesplit met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Gebruik je splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:

    • De splitter is volledig van metaal.
    • Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik, of niet gebruikte aansluitingen zijn afgedekt. Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter, maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter te gebruiken.
  • Heeft je andere tv ook last van blokken of strepen?

  • Instellen op juiste ingang

    a.

    Soms staat de televisie op de verkeerde ingang voor digitale televisie. Je tv en mediabox zien elkaar dan niet meer. Controleer eerst of de mediabox met een scartkabel of HDMI-kabel is aangesloten op de televisie. Druk deze kabel goed aan.

    b.

    Zorg ervoor dat je mediabox aan staat. Druk op de afstandsbediening van je televisie op de knop Source / AV / Input (de naam van deze knop verschilt per type afstandsbediening).

    c.

    Kies nu de aansluiting waar je mediabox op staat aangesloten.

    • Is je mediabox verbonden met een HDMI-kabel? Selecteer dan HDMI1 of HDMI2.
    • Is je mediabox verbonden met een SCART-kabel? Selecteer dan AV1of AV2.

    Heb je nu weer beeld?

  • Hoe kijk je digitale televisie?

    Met een CI+ Module
    Met een CI+ Module
    Zonder kastje
    Zonder kastje
    Analoog
    Analoog
  • Fabrieksinstellingen herstellen

    a.

    Druk op de Menu-knop van de afstandsbediening van je digitale ontvanger.

    b.

    Ga naar Instellingen en druk op OK.

    c.

    Ga naar Systeem en druk op OK.

    d.

    Ga naar Fabrieksinstellingen herstellen en druk op de OK.

    e.

    Selecteer Ja en druk op OK. De ontvanger start nu opnieuw op. Dit kan 3 minuten duren.

    f.

    Kies de Taal en klik op OK.

    g.

    Vul bij Frequentie 474000 in en bij Netwerknummer 5555. Druk hierna op OK.

    h.

    Wacht tot alle zenders zijn gevonden en druk op OK.

    i.

    Wacht tot de ontvanger klaar is met installeren en druk op OK.

    Is het probleem nu opgelost?

  • Herstart de Mediabox XL

    a.

    Zet de mediabox uit met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat.

    achterkant Mediabox XL

    b.

    Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.

    achterkant Mediabox XL

    c.

    Wacht ten minste vijf seconden en doe de stekker weer in het stopcontact.

    achterkant Mediabox XL

    d.

    Zet de mediabox nu weer aan met de aan-uitknop op de achterkant van het apparaat.

    achterkant Mediabox XL

    e.

    Wacht tot de Mediabox XL is opgestart. Dit duurt ongeveer 3 minuten.

    Is het probleem nu verholpen?

  • Geen signaal op alle zenders

    a.

    Je ziet de melding Geen signaal op alle zenders. Dit betekent dat je tv helemaal geen signaal binnen krijgt. Controleer daarom eerst of de coaxkabel nog in je tv zit.

    b.

    Controleer hierna of de coaxkabel ook nog in de tv-aansluiting op de muur zit. Het kan zijn dat je tv-aansluiting er iets anders uitziet dan op de afbeelding hiernaast. Zorg ervoor dat de coaxkabel altijd in de aansluiting zit waar TV of TV/Radio bij staat.

    Heb je nu weer beeld op tv?

  • Zenders zoeken

    a.

    Druk op de Menu-knop van je afstandsbediening.

    b.

    Ga met de pijltjestoetsen naar Instellingen.

    c.

    Ga naar Systeem en druk op de OK-toets.

    d.

    Ga naar Zenders opnieuw zoeken en druk op de OK-toets.

    e.

    Selecteer JA en druk op de OK-toets om door te gaan.

    f.

    Druk een paar keer op het pijltje naar links, totdat het getal bij Netwerknummer verdwenen is. Vul hierna 5555 in met de cijfertoetsen van uw afstandsbediening en druk op het pijltje naar beneden.

    Druk daarna een paar keer op het pijltje naar links, totdat het getal bij Frequentie verdwenen is. Vul hierna 474000 in met de cijfertoetsen van je afstandsbediening en druk op OK.

    g.

    Wacht tot de ontvanger klaar is met zoeken en druk op OK. Dit kan tot 30 minuten duren.

    Is het probleem nu opgelost?

  • Zie je de melding Geen signaal op je tv? Dan heeft je tv even geen verbinding met je digitale ontvanger of er zijn problemen met je tv-signaal. We laten je zien hoe je hier achter komt en natuurlijk hoe je dit probleem oplost.

    Hoe kijk je digitale televisie?

    Via een mediabox
    Via een mediabox
    Zonder kastje
    Zonder kastje
  • Binnenkort geen analoge tv meer

  • Controleer de bekabeling

    Als je analoge televisie gebruikt, betekent de melding geen signaal dat je tv geen analoog signaal ontvangt of dat de zenders niet zijn ingesteld. Controleer eerst of je coaxkabel nog in de tv en de tv-aansluiting aan de muur zit. 

    Lost dit het probleem op?

  • Instellen analoge zenders

    Je hebt je coaxkabel gecontroleerd en deze zit goed vast. Hier zit het probleem dus niet in. Ga verder met het instellen van de analoge zenders. Dit doe je zo:

    1. Pak de afstandsbediening van je tv en druk de MENU-toets in.
    2. Kies de optie Automatisch afstemmen, Kanalen (zoeken) of Plug & Play. Welke je kiest is afhankelijk van je tv.
    3. Kies als kanaalbron Analoog, Antenne of TV. Welke je kiest is afhankelijk van je tv.
    4. Start het zoekproces voor de zenders. Dit duurt enkele minuten.

    Kun je weer tv-kijken?

  • De tv heeft geen of slecht signaal

    Zodra je de melding Geen signaal ziet op je tv betekent dit dat je tv geen of onvoldoende tv-signaal ontvangt. Hierdoor kan de zender niet worden weergegeven. Zap langs een paar zenders.

    Zie je de melding op alle kanalen?

  • Geen signaal op sommige zenders

    Je ziet de melding Geen signaal op één of sommige zenders. Omdat digitale zenders op verschillende frequenties het pand binnenkomen, kan het zijn dat de ene zender het wel doet en de andere niet. De frequentie van de zenders waar je de foutmelding ziet raakt dan ergens binnenshuis verstoord. Naast de melding Geen signaal kun je ook blokjes in beeldzien of haperingen in het beeld en geluid. We leggen je uit hoe je dit oplost.

    Je coaxkabels zorgen ervoor dat het tv-signaal van de hoofdaansluiting van Ziggo je tv bereikt. Als het signaal onderweg door een verouderde of slecht afgeschermde kabel gaat, kan het signaal verstoord raken. Je lost dit op door de coaxkabels bij je thuis te vervangen voor coaxkabels vanKabel Keur. Deze kabels zijn speciaal voor digitale televisie geschikt en zorgen ervoor dat het tv-signaal ongestoord je tv bereikt. 

    Nu wil je misschien niet gelijk de hele boel overhoop halen. Begin daarom simpel door eerst de kabel tussen je tv en het dichstbijzijnde aansluitpunt te vervangen. Lost dat het niet op? Vervang dan ook de andere coaxkabels in huis. Vergeet ook eventuele splitters niet. Verouderde of slecht afgeschermde splitters kunnen ook het signaal verstoren of afzwakken.

    Kabels en splitters van Kabel Keur koop je bij een Ziggo geschikt verkooppunt.

    Heb je nu weer beeld op tv?

  • Het signaal is niet goed

    Controleer of de beeldkwaliteit wel in orde is zonder tussenkomst van andere apparaten zoals, een signaalversterker, splitter, video- dvd-, of harddiskrecorder. 

    Waarom testen op de hoofdaansluiting? 
    Door de digitale ontvanger rechtstreeks met de hoofdaansluiting te verbinden, kun je achterhalen of een ander apparaat de blokken of strepen veroorzaakt. Je weet dan dat de storing niet veroorzaakt wordt door het kabelsignaal, de kabels of je digitale ontvanger. 

    Werkt de digitale ontvanger nu goed?

  • Test het analoge signaal

    Het analoge signaal is het basissignaal van Ziggo. Als er iets mis is met het basissignaal, merk je dit ook tijdens het gebruiken van de digitale ontvanger. Het analoge signaal test je als volgt:

    • Koppel de HDMI-of scartkabel tussen de digitale ontvanger en televisie los.
    • Koppel de coaxkabel aan de achterkant van de digitale ontvanger los en sluit deze aan op je tv.
    • Druk op de Source/AV/Input-knop van je afstandsbediening.
    • Kies de analoge ingang. Dit kan bijvoorbeeld ANT of Analoog zijn. De naam van dit ingangskanaal is afhankelijk van het merk en typenummer van je televisie. Kijk hiervoor in de handleiding van je televisie.

    Werkt het analoge televisiesignaal goed?

  • Herstart de mediabox

    a.

    Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.

    b.

    Haal de smartcard uit de mediabox.

    c.

    Koppel de coaxkabel aan de achterkant van de mediabox los.

    d.

    Wacht tenminste 5 seconden en doe dan de stekker weer in het stopcontact.

    e.

    Wacht tot de mediabox is opgestart. Dit duurt ongeveer 60 seconden. Je ziet nu een E48- of E52-melding

    f.

    Zet de mediabox op een andere zender.

    g.

    Sluit nu de coaxkabel aan op de mediabox. De E48- of E52-melding zal nu veranderen in de melding E04 Plaats smartcard.

    h.

    Plaats de smartcard terug in de digitale ontvanger. Na maximaal 30 seconden hoor je weer beeld te hebben.

    Is het probleem nu opgelost?

  • Vervang de coaxkabel

    Als ook het analoge televisiesignaal niet doorkomt, kan het probleem door de coaxkabel komen.

    Sluit een andere coaxkabel aan tussen de hoofdaansluiting en je televisie.

    Ontvang je nu het analoge en digitale televisiesignaal weer?

  • Vervang de coaxkabel

    Als ook het analoge televisiesignaal niet doorkomt, kan het probleem door de coaxkabel komen.

    Sluit een andere coaxkabel aan tussen de hoofdaansluiting en je televisie.

    Ontvang je nu het analoge en digitale televisiesignaal weer?

  • Foutmelding door zenderwijziging

    Een E37-, E48- of E52-melding kan verschillende oorzaken hebben. Als Ziggo een zenderwijziging doorvoert is het mogelijk dat je digitale ontvanger even ‘in de war’ is. Gelukkig is de oplossing vaak eenvoudig:

    1. Zap naar een zender waar je geen foutmelding te zien krijgt.
    2. Wacht 1 minuut.
    3. Zap weer terug naar de zender waar je de foutmelding zag.

    Werkt digitale televisie nu goed?

  • Test op een andere tv

    Heb je nog een andere tv met digitaal signaal in huis?

  • Storing op het signaal

    Het tv-signaal kan verstoord raken door een stoorzender in je huis. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

    • huisnetversterker
    • audioversterker
    • draadloze telefoon
    • magnetron
    • babyfoon
    • apparaten die gebruik maken van 4G

    Staat één van deze apparaten in de buurt van je (CI+) televisie, digitale ontvanger of coaxkabel? Zet deze dan minimaal één meter van de televisie, digitale ontvanger en/of coaxkabel af. Lukt dat niet? Zet ze dan in ieder geval even uit.