Overslaan en ga naar inhoud

Inflatiecorrectie

Wat is inflatiecorrectie?

De prijzen van producten en diensten in Nederland veranderen ieder jaar. Wanneer de prijzen stijgen, dan noemen we dat inflatie. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elk jaar hoeveel duurder het leven geworden is ten opzichte van het vorige jaar.

Een prijsstijging in Nederland heeft ook invloed op onze kosten. We bekijken elk jaar of we deze gestegen kosten in onze prijzen doorvoeren. Dat noemen we inflatiecorrectie. Voor zo'n wijziging gebruiken we het CBS-inflatiepercentage over het vorige jaar.

Als je abonnementsprijs dit jaar wijzigt, dan ontvang je hierover een e-mail, brief of melding op je factuur. 

Veelgestelde vragen

Klanten die vanaf 1 april een nieuw abonnement afsluiten, een wijziging doorvoeren of hun contract verlengen krijgen vanaf 1 juli een inflatiecorrectie. In geen enkel geval is de wijziging van de bundelprijs meer dan 2 euro per maand. Indien Ziggo ook een inflatiecorrectie voor alle andere klanten doorvoert, worden zij hiervan persoonlijk op de hoogte gesteld per email of melding op de factuur.

Een inflatiecorrectie baseren we op het gemiddelde consumentenprijsindexcijfer van Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage is vastgesteld op 3,8% over het hele jaar 2023. Voor Ziggo-klanten die vanaf 1 april een nieuw abonnement afsluiten, een wijziging doorvoeren of hun contract verlengen wijzigen de prijzen met een lager percentage van gemiddeld 2,5%. Voor meer informatie bekijk de Algemene Voorwaarden.

Als je een korting met ons hebt afgesproken voor een bepaalde periode, dan houd je die gewoon totdat die actieperiode is afgelopen.

Heb je nog recht op een kortingsbedrag of –percentage, dan wordt die berekend over de nieuwe abonnementsprijs.

Nee, je mag niet kosteloos je abonnement beëindigen voor het einde van je contract. Volgens de algemene voorwaarden mogen we jaarlijks de prijzen van onze abonnementen wijzigen tot maximaal het CBS-inflatiepercentage. Maandelijks aanpassen van je abonnement is wel mogelijk in Mijn Ziggo of via een medewerker.

We helpen je graag

Je staat 24/7 met ons in contact via de app, chat en de website. Zo hou je zelf altijd de regie over je Ziggo zaken.

Regel het met de Ziggo app

Met de handige in-app Messenger ben je zo snel mogelijk met een van onze medewerkers in gesprek.

Regel het met de Ziggo app

Bel onze servicelijn

Elke dag van 8.00 tot 20.00 uur.