ZZP’er is aanjager in de veranderende economie

“Grote bedrijven zeggen te vaak dat iets raar is.”

Nieuws - 2016-10-17

Zelfstandig ondernemers zijn van grote waarde voor innovatie binnen bedrijven. Onderzoeker Martijn van der Linden van de TU Delft merkt dat ZZP’ers nieuwe ontwikkelingen sneller omarmen.

Intrinsieke motivatie

Nu steeds meer grote bedrijven op de schop gaan, spelen kleine ondernemers volgens Van der Linden een sleutelrol om de veranderingen mogelijk te maken.  “Een ZZP’er heeft het voordeel los te staan van bestaande structuren en heeft de ruimte om zich te ontwikkelen. Er zijn veel grote bedrijven die handelen vanuit financieel rendement. Nieuwe ideeën worden te snel afgeschoten en als ‘raar’ bestempeld. Bij een ZZP’er is het een kwestie van handelen vanuit intrinsieke motivatie, zij zijn zelf verantwoordelijk voor de waarde die zij willen toevoegen aan deze wereld. Ik denk dat hierin de toekomst ligt. Dat zie ik ook bij veel studenten. Zij worden enthousiast van zelf ondernemen en van werken bij kleine ondernemingen, omdat daar de energie en kracht tot verandering aanwezig is.”

Frisse blik

Ook ZZP’ers die voor grote bedrijven werken, spelen volgens Van der Linden een belangrijke rol in de veranderende economie. “Een ZZP’er kijkt met een frisse blik naar een organisatie en is daardoor in staat gevoelige vraagstukken op tafel te leggen. Hij biedt inzichten in andere werkwijzen en kan daarmee de dialoog op gang brengen.”

Ook kan de ZZP’er het gesprek over financiële beloningen aanwakkeren. “Een ZZP’er bedenkt voor zichzelf wat een normale beloning is voor zijn werk. Dat we geld moeten verdienen om van te leven snapt iedereen. Maar hoeveel is normaal? Als iedereen naar zichzelf kijkt, ontstaat er een zinvol gesprek. Hiermee bedoel ik niet dat er iets mis is met welvarend leven, maar het is ook interessant om te kijken welke waarde je, naast financiële waarde, kunt toevoegen. ZZP’ers kunnen geitenwollensokken-zaken als duurzaamheid en sociale ongelijkheid hoog op de agenda zetten.”

Social enterprises

“Zelf ben ik op zoek naar de mogelijkheden voor een nieuw economisch kader. Hoe kunnen we de profit-economie in een purpose-economie veranderen? Ik denk dat social enterprises de basis vormen voor deze verandering. Deze ondernemingen merken een maatschappelijk probleem op en ontwikkelen zelf een oplossing voor dat probleem.”

Van der Linden noemt Tony Chocolonely als een mooi voorbeeld van zo’n social enterprise. “Tony Chocolonely heeft het probleem van slavernij in de cacaohandel aangepakt door eerlijke producten te produceren en te verkopen.” Sowieso wordt het verhaal dat een bedrijf te vertellen heeft, volgens van der Linden steeds belangrijker. “Hoe is het product gemaakt, wie heeft het gemaakt? Bedrijven met een ruime blik op de wereld zijn voor jonge mensen tof om voor te werken.”

Tips

  • Durf het aan om nieuwe werkwijzen uit te proberen en ter sprake te brengen bij je opdrachtgevers.
  • Bedenk of je alleen voor het geld wilt werken, of durft te kiezen voor duurzaamheid en sociale relaties.
  • Bedenk welk verhaal jij als ZZP’er wilt vertellen.