Wat doen die zzp'ers eigenlijk op social media?

Nieuws - 21-06-2017

Steeds meer ondernemers ontdekken Facebook, LinkedIn en Twitter als handige plek om te netwerken en kennis te delen. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.179 zzp’ers in opdracht van Ziggo.

Het gebruik van social media om contact te leggen met collega-ZZP’ers groeide met 17%. En het percentage ondernemers dat social media gebruikt om kennis te delen of te vergaren groeide met 12%. Ook binnen de LinkedIn community voor ondernemers van Ziggo groeit de behoefte aan kennis delen en netwerken. Daarom zorgt Ziggo voor inspirerende content. Content voor én door ondernemers.

Meer opdrachten via social media

Bijna de helft van de actieve ZZP’ers op LinkedIn (46%) haalt één of meer opdrachten binnen via het platform. Daarmee is LinkedIn het meest effectief. Zakelijk actief zijn loont verder voor één op de drie via Facebook en voor één op de vijf via Twitter. Google+ (16%), WhatsApp (11%), Instagram (9%) en YouTube (7%) maken de lijst compleet.

Ouderwetse netwerkborrel werkt nog steeds het best

Online netwerken helpt dus. Maar offline netwerken is bezig aan een opmars... Borrels, bijeenkomsten, verenigingen; dat blijven nog steeds de belangrijkste plekken waar klanten en opdrachtgevers de ZZP’er vinden (66%). Toch besteedt de ZZP’er slechts 2 uur per week aan offline netwerken. Veel minder dan de tijd die in social media gestoken wordt.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen door een online enquête onder 1.179 ZZP’ers in Nederland. Uitgevoerd door ZZP Barometer in opdracht van Ziggo. De resultaten zijn bedoeld om meer inzicht te krijgen in het gebruik van social media door ondernemers en de effectiviteit daarvan. Ten slotte gaat het om meer dan 1 miljoen zzp’ers in Nederland voor wie het interessant is om te weten of en hoe de inzet van social media werkt.