Ruud Koornstra: ondernemer voor een betere wereld

Nieuws - 2016-10-17

Duurzaam ondernemen loont en duurzaamheid houdt niet op bij ‘duur’. Maar ook: technologie om de wereld te verbeteren is beschikbaar en wordt niet gebruikt. Daarom is het tijd voor een wereldwijde omslag, want zo kan het niet langer. Die boodschap verkondigde Ruud Koornstra bij zijn presentatie tijdens de Week van de Ondernemer.

“Ik ga de wereld verbeteren!” Was de gedachte die Ruud Koornstra kreeg, eind jaren '90, na de verkoop van het tv-productiebedrijf waar hij mede-eigenaar van was. Samen met twee vrienden startte hij vervolgens Tendris Solutions, waar een aantal technische creatievelingen hun gang mochten gaan. Niet lang daarna presenteerde het bedrijf met gepaste trots een eerste innovatie: de led-lamp.

Vechten tegen windmolens

“Dat was al in 2007, toen van led-verlichting nog helemaal geen sprake was. Ik klopte met onze vondst aan bij Philips, maar werd weggelachen. Hetzelfde gebeurde in eerste instantie met een elektrische auto, die in Nederland al is ontwikkeld voordat iemand ook maar van Tesla of Fisker had gehoord”, aldus Koornstra.

“Inmiddels is led-verlichting een feit en de elektrische auto gaat op termijn zelfs deel uitmaken van onze energiemix. Het vreemde is dat we alle tools hebben om de wereld duurzamer te maken, maar dat we deze niet gebruiken. CEO’s van grote bedrijven weten echt wel hoe het hoort en willen voor hun kinderen ook een betere wereld, maar ze handelen er niet naar. Dat is als vechten tegen windmolens en daar moeten we mee ophouden.”

Oliedom en eigendom

Door te kijken naar het verleden, ontstaan er volgens Koornstra altijd ideeën voor de toekomst. Zo was Nederland ooit de grootste zeevarende natie. En met de komst van het vliegtuig omarmden we als eerste land ter wereld de burgerluchtvaart. “Die pioniersgeest moet weer terugkomen. Onze universiteiten zitten vol met talenten die qua visie en innovatiekracht aan de top staan, maar we lopen vast in de implementatie ervan”, stelt Koornstra.

“Het probleem is dat we nog teveel vasthouden aan de oude economie, die gebaseerd is op schaarste. Dat heeft ons in het verleden veel gebracht, maar dit model is nu voorbij. Hetzelfde geldt voor het tijdperk van fossiele brandstoffen. We danken er onze welvaart aan, maar het is oliedom om ermee door te gaan. Dezelfde grap kun je maken over het woord eigendom. Er gaat een enorme verschuiving komen van bezit naar gebruik. Denk aan leenauto’s en initiatieven als Peerby waarmee mensen heel makkelijk gebruiksvoorwerpen van elkaar kunnen lenen. Voor het bedrijfsleven is dat een enorme uitdaging.”

Steun van de overheid

In zijn presentatie hamert Koornstra voortdurend op de noodzaak tot verandering. Wereldwijd zijn er bedreigingen als de klimaatverandering en de snelgroeiende kloof tussen arm en rijk. Maar hij heeft ook goed nieuws: “Ik ben ervan overtuigd dat we het met zijn allen beter kunnen krijgen, maar dan moeten we rigoureus de koers verleggen. Gelukkig zien ook steeds meer mensen daarvan de noodzaak in. De ervaring leert dat we van de overheid geen grote veranderingen hoeven te verwachten, dus de bal ligt echt bij het bedrijfsleven.

Wel vind ik het belangrijk dat de overheid goede initiatieven ondersteunt. Ook zonder die steun is het mij samen met een paar slimme ondernemers een paar keer gelukt om vanuit een schuur grote innovaties te doen. Dat laat zien dat het wel degelijk mogelijk is. Mede daarom heb ik ook een handtekening gezet onder de aanklacht van Urgenda tegen de Nederlandse overheid die te weinig doet tegen klimaatverandering. Het is de vraag of je overheden daartoe kunt dwingen, maar in andere landen gaan vergelijkbare rechtszaken van start. Dat geeft hoop voor de toekomst.”

Over de Week van de Ondernemer

Ziggo verbindt ondernemers. Daarom zijn we partner van de Week van de Ondernemer. De eerstvolgende editie vindt plaats op 23 en 24 september in het Van der Valk hotel in Eindhoven.