Vijf stellingen over de toekomst van de binnenstad

Nieuws - 2016-10-17

Hoe maken we de binnenstad aantrekkelijker? Het is een vraagstuk dat enorm leeft onder gemeenten, centrummanagement, vastgoedsector en retailers, concludeert Roderik van Grieken na het event ‘Terug naar de verleidelijke binnenstad’.

De dagvoorzitter, directeur van het Nederlands Debat Instituut, zet de belangrijkste stellingen die op het event werden besproken met de conclusies op een rij:

In 2020 gaat meer dan 50 procent van de (non-)food aankopen via internet.

“De meningen hierover zijn verdeeld. De helft is het eens met de stelling. Men denkt dat mensen over vijf jaar nog steeds naar de winkels gaan, maar dat ze daar komen om te passen en vervolgens de aankoop thuis laten bezorgen. De andere helft denkt ook zeker dat de consument er tegen die tijd wel klaar voor is, maar dat het te snel gaat voor de retailers zelf. Men is wel unaniem van mening dat in 2030 alle partijen zo ver zijn.”

Het centrummanagement van steden moet de kar trekken als het gaat om de samenwerking tussen alle partijen.

“Iedereen is het erover eens dat samenwerken nodig is om vooruit te komen, maar tegelijkertijd heeft iedereen andere belangen. Retailers willen wel, maar zijn te druk bezig om het hoofd boven water te houden. De meeste mensen vinden dat de taak om het in gang te zetten bij het centrummanagement moet liggen, omdat daarin de verschillende partijen zijn vertegenwoordigd.”

Het moet voor retailers makkelijker worden om eens een glas wijn te schenken of iets voor het winkelpand te organiseren.

“Als het gezelliger moet worden in de binnenstad, moeten er minder regels komen. Dat vindt iedereen. Maar het blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Gemeenten geven aan dat ze best willen versoepelen, maar vaak gebonden zijn aan landelijke regels.”

Big Data moet worden verzameld en gekoppeld, zodat we er met elkaar op kunnen inspelen.

“Big Data wordt volgens iedereen een belangrijke driver. Maar het wordt A) niet goed verzameld en B) mensen willen die data niet delen. Dus ook al is het geloof in Big Data er wel, veel mensen vinden dat we nog ver verwijderd zijn van de stelling. Er moet een gevoel ontstaan van dat men wil delen om gezamenlijk de binnenstad beter te maken, in plaats van dat men die gegevens voor zichzelf houdt uit angst dat de concurrent er voordeel uit haalt.”

Augmented Reality (AR) is een handige tool om de binnenstad aantrekkelijker te maken.

“Mensen zien er wel de meerwaarde van als je schoenen in de winkel virtueel kunt passen en met een veegbeweging een ander paar aantrekt. Maar het blijft nog een beetje een ver-van-hun-bedshow.”