Van moeras tot centrum voor entertainment

Nieuws - 2016-10-17

Hoe tover je een troosteloos gebied om tot bruisend stadsdeel? Daar weet Danny Damman, directeur commerciële zaken van Ziggo Dome, alles van.

Tijdens het VNG-deelcongres ‘De bruisende stad!@ZiggoDome!’ vertelt deze ervaringsdeskundige over de succesvolle opbloei van het gebied rondom de Amsterdam ArenA, die hij van dichtbij meemaakte en aanjaagde.

50 jaar geleden was het gebied rond de huidige ArenA en Ziggo Dome niets meer dan een moeras, weet Damman. Hij groeide in de buurt op. Nu is datzelfde gebied een sprankelend baken van entertainment. De katalysator: de Amsterdam ArenA. 'Het was een bewuste keuze van de gemeente Amsterdam om dat gebied beschikbaar te stellen voor de bouw van het nieuwe Ajax-stadion', vertelt hij. 'In de hoop dat het voetbalstadion als een magneet zou werken op innovatieve ideeën in het onderontwikkelde gebied.'

Ontwikkelen in rap tempo

Al snel volgden initiatieven zoals Heineken Music Hall, Ziggo Dome, een Mediamarkt, hotels, opgeknapte pleinen en mooie uitgaansplekken. Het gebied ontwikkelde zich in rap tempo. Damman: 'En het is nog niet uitontwikkeld, 2 tot 3 grote projecten staan nog in de wacht.'

Schoenmaker, blijf bij je leest

Damman stond 20 jaar geleden als een van de initiatiefnemers aan de basis van de Ziggo Dome. Hij was 13 jaar sales- en marketingmanager bij ArenA toen hij meedacht over de bouw van een concertlocatie buiten zijn kantoorraam. De kracht van het immense project was volgens Damman: geen concessies doen. 'Schoenmaker, blijf bij je leest. Wij gingen voor 1 ding waar we goed in zijn; het bouwen van een concertlocatie. Van die focus zijn we nooit afgeweken. Gemeentes bouwen vaak multifunctionele complexen. Dan kun je niet alles optimaliseren voor 1 functie, dus doe je altijd concessies.'

Verdiep je in je bezoeker

Damman tipt winkeliers en gemeentes die meer publiek willen trekken om zich volledig in hun bezoekers en omgeving te verdiepen. Wat is de kracht van het gebied waarin je werkt en hoe kun je dit maximaal benutten? Wie wil je trekken? Wat willen zij? Beleveniscomponenten staan volgens hem centraal. 'Er moet een reden zijn om naar jou toe te komen. Bezoekers komen niet zomaar naar Ziggo Dome. Ze komen voor het Adele-concert en de beleving en gastvrijheid die wij verzorgen. Daarom blijven we vernieuwen.'

Meer tips?

Meer weten over hoe je de binnenstad weer aantrekkelijk maakt voor bezoekers? Lees in het interview met expert Theo Glaudemans hoe augmented reality je hierbij kan helpen. Damman en Glaudemans delen 7 juni hun kennis met wethouders en gemeentes op het deelcongres ‘De bruisende stad!@Ziggo Dome’.