'Van 10 concerten in 9 dagen tijd lig ik niet meer wakker'

Nieuws - 2016-10-17

Van MTV EMA Awards tot Marco Borsato, en van Madonna en U2 tot Afrojack en Ladies of Soul. De Ziggo Dome is al jaren de ‘place to be’ voor concerten en optredens van top-artiesten uit de hele wereld en van Hollandse bodem.

Danny Damman, directeur commerciële zaken van de Ziggo Dome, is naast muziekliefhebber, de man die al jaren een concept van ‘totaalbeleving’ promoot. Zijn eerdere werkervaringen in hospitality bij o.a. de Amsterdam ArenA en in de bioscoopwereld helpen hem in zijn dagelijkse werk. “Van 10 concerten in 9 dagen tijd, zoals die nu gepland staan, lig ik niet meer wakker.”

Kippenvel

Inmiddels gaat veel op routine en wordt er nog maar weinig geïmproviseerd in de concertwereld van de Ziggo Dome. Damman: “De komende tijd hebben we zes keer Symphonica In Rosso met Marco Borsato, tweemaal Disney in Concert en twee keer Let’s Dance met Humberto Tan op het programma staan. Dat levert me niet zozeer stress op, maar eerder kippenvel. Marco was samen met Pearl Jam het allereerste concert dat we ooit deden in de Ziggo Dome. Dat staat me nog zo goed bij. Toen had ik wel stress en het zweet in mijn handen staan. Komt dit goed? Hoe gaan de recensies zijn? Daar maakte ik me toen druk om. Inmiddels is dat history”. De pers was bij de opening in 2012 massaal aanwezig en de recensies waren fantastisch. Sinds de opening hebben vele grote artiesten opgetreden in de Ziggo Dome en ging er weinig mis. Ook niet op het vlak van techniek.

Burgerlijk

Op de vraag of artiesten nog wel eens met vreemde eisen aan komen zetten, antwoordt Damman lacherig: “De wereld van 'sex, drugs en rock 'n roll' is wat dat betreft wel wat burgerlijk geworden. Er komen weinig excessen meer voor en dus weinig gekke dingen.” Hij weet zich nog wel uit zijn tijd bij de ArenA te herinneren dat een daar optredende artiest telkens de wc-bril vervangen wilde hebben na het toiletbezoek. “Toen heb ik volgens mij 70 wc-brillen laten vervangen”.

Totaalbeleving

Een concertbezoek ziet de commerciële man van de Ziggo Dome heel duidelijk als onderdeel van een compleet avondje uit. “Dat begint al bij het moment dat mensen in de buurt van de Ziggo Dome komen en parkeren. Zo is de voorgevel bij de concerten Symphonica In Rosso helemaal rood uitgelicht, staan er vlaggen tot het station, verkopen wij een Rosso food arrangement en werkt het personeel in rode shirts. De Ziggo Dome en het concert moet je niet los zien van elkaar zien voor een totaalbeleving”, volgens Damman. “Het is niet zomaar een vierkante bak met tribunes. Het heeft de bezoeker veel meer te bieden op het vlak van service en comfort.”

Synergie

Het idee van een complete avond uit, strookt nog niet helemaal met de uitstraling van het totaalgebied rondom de ArenA en de vrijetijdsbesteding op die plek. Damman hierover: “Er is nog niet echt synergie, al komt dat steeds meer. Kijk, de ArenA en Ziggo Dome zijn overdag niet drukbezocht, dan komen er mensen op de winkels als Prénatal en Decathlon af. Er komt gelukkig steeds meer horeca met goede restaurants en op 1 november opent hotel ‘Jaz in the City’ direct naast de Ziggo Dome. Dat versterkt ons totaalplaatje, zeker als je na afloop van het concert nog een gezellige borrel in Club Ziggo kunt drinken, en vervolgens kruipend naar je bed kan."