Trend: samen meer bereiken

Nieuws - 02-06-2017

Netwerken is méér dan alleen contacten leggen. De echte winst voor ZZP’ers zit hem in co-creatie, elkaar scherp houden, het delen van kennis en uiteindelijk ook van middelen, mensen én klanten!

Gedrag is belangrijk

De wereld verandert snel. Het gedrag van klanten verandert en ondernemers die daarop inspelen kunnen zich positief onderscheiden. Mede daarom is het slim als ondernemers hun krachten bundelen. De mindere economische tijden hebben er aan bijgedragen dat bedrijven de samenwerking eerder opzoeken. Maar moet je dan niet alles van je bedrijf angstvallig beschermen voor concurrerende ondernemers? Het antwoord op die vraag is: Nee! Delen is het nieuwe hebben. Veel directeuren streven naar samenwerking met andere bedrijven. Zeker met de huidige complexe markt en toenemende concurrentie vanuit verschillende hoeken.

De rol van werknemers

Samenwerkingsverbanden zijn ook voor werknemers in het MKB bijzonder nuttig. Ervaringen kunnen worden gedeeld en een beslissing is sneller gemaakt. Zoek in het MKB werknemers die zich thuis voelen in samenwerkingsverbanden en co-creatie en die zich hierdoor niet laten afschrikken. In het MKB is het juist nodig om werknemers in dienst te hebben die niet bang zijn om hun ervaringen te delen en de ervaringen van anderen mee te nemen in het eigen leerproces.

Zoek contact!

Denk bij samenwerken bijvoorbeeld in beginsel aan het gezamenlijk inkopen van bepaalde diensten, zoals schoonmaak, telecom, reclame, enzovoorts. Denk daarnaast aan bijvoorbeeld het delen van een flexibele pool van ZZP specialisten of de totstandkoming van een gezamenlijk product of dienst. De mogelijkheden zijn er genoeg. Het enige dat nodig is voor vruchtbare samenwerkingsverbanden, is dat je überhaupt met elkaar in contact komt!