Trend: samen met andere ondernemers meer bereiken

Nieuws - 2016-10-17

Netwerken werd altijd al gezien als hét middel voor ondernemers om aan nieuwe klanten of partners te komen. Het nieuwe netwerken is gaan voor co-creatie, is bijeen komen om elkaar scherp te houden en te sparren over elkaars business. Door samenwerken meer winst te behalen. Er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden waarbinnen kennis wordt gedeeld, maar ook middelen, mensen en klanten!

Gedrag speelt een belangrijke rol

De wereld verandert snel. Het gedrag van klanten verandert en ondernemers die daarop inspelen kunnen zich positief onderscheiden. Het is slim wanneer ondernemers hun krachten bundelen. Samen staan we sterker, nietwaar? De mindere economische tijden hebben er aan bijgedragen dat bedrijven de samenwerking eerder opzoeken. Maar een ondernemer is toch een zakelijke individu? Die alles in zijn eigen business bewaakt met eigen leven en vooral niet deelt met andere concurrerende ondernemers? Nee, niet meer. Delen is het nieuwe hebben. Veel directeuren streven naar een samenwerking met andere bedrijven. Zeker met de huidige complexe markt en de opkomst van concurrentie.

Samenwerking in het MKB

Ondernemers in het MKB merken dat ze kunnen profiteren van unieke inzichten die ze krijgen van hun klanten. Klanten zijn steeds veeleisender wat betreft het aangereikt krijgen van producten en diensten. ‘Waar, wanneer en hoe’ staan centraal bij deze klanten. Ondernemers in het MKB zijn al bezig met het stimuleren van samenwerkingsverbanden.

Werknemers en leerproces

Het is voor hun werknemers ook eenvoudiger werken, want ervaringen kunnen worden gedeeld en een beslissing is sneller gemaakt. Zoek in het MKB werknemers die zich thuis voelen in samenwerkingsverbanden en co-creatie en die zich hierdoor niet laten afschrikken. In het MKB is het juist nodig om werknemers in dienst te hebben die niet bang zijn om hun eigen ervaringen te delen en de ervaringen van anderen mee te nemen in het eigen leerproces. En binnen deze samenwerkingen staan, uiteraard, communicatie, creativiteit en flexibiliteit hoog in het vaandel.

Kom in contact

Denk bij samenwerken bijvoorbeeld in beginsel aan het gezamenlijk inkopen van bepaalde diensten als schoonmaak, telecom, reclame, enzovoorts. Daarnaast bijvoorbeeld aan het delen van een flexibele pool van ZZP specialisten of het nadenken over een gezamenlijk product of dienst. De mogelijkheden zijn er genoeg. Kom in contact met elkaar.