Hoe word je als ZZP’er een betere ondernemer?

Nieuws - 2016-10-17

Als ZZP’er bent u ongetwijfeld expert binnen uw eigen vakgebied, maar dat maakt u nog geen goede ondernemer. Want hoe zet u uzelf goed in de markt?

Waar staan u en uw product eigenlijk voor? En hoe krijgt u grip op uw bestaan als zelfstandige? Naam- en merkstrateeg Annedien Hoen van Merkloods helpt u met het zoeken naar de antwoorden op die vragen.

Ondernemerschap is geen talent

Voor veel ZZP’ers is het vast herkenbaar: u wilt opvallen binnen uw vakgebied en uzelf onderscheiden, maar tegelijkertijd wil u zichzelf niet teveel op de borst kloppen. Die bescheidenheid en een grote emotionele betrokkenheid bij de eigen zaak zorgen ervoor dat veel eenpitters moeite hebben zichzelf te profileren. “Je kunt als ZZP’er heel goed zijn in wat je doet, maar het noodzakelijke ondernemerschap is geen routine of talent”, meent Annedien Hoen, die met haar bedrijf Merkloods ondernemers helpt met het neerzetten van een sterk merk. “Goede ondernemers nemen bijvoorbeeld ook uit zichzelf marketingkennis in zich op, en zijn niet verlegen in het contact met mensen. Bij veel ZZP’ers merk ik dat ze liever bezig zijn met hun vak, dan met verkopen.”

Aangescherpte strategie

Kijken naar uw sterke en minder sterke punten als ondernemer, waar nodig bijsturen en u niet laten leiden door de waan van de dag. Volgens Annedien Hoen weten veel kleine zelfstandigen heel goed waar ze zichzelf zouden kunnen verbeteren, maar wordt dit in veel gevallen op de lange baan geschoven: “Met Merkloods zorg ik ervoor dat een ondernemer wél de noodzakelijke stappen zet. Aan het eind van mijn proces staat er vervolgens een aangescherpte versie van het merk, maar ook een aangescherpte versie van de zelfstandige en diens strategie.”

Blijven nadenken

Een veelgehoorde kreet onder ondernemers is dat een goed product zichzelf verkoopt. Daar is Annedien het nadrukkelijk niet mee eens. “Je moet blijven nadenken over je diensten of product, en over het marktsegment waarin je actief bent. Anders ben je alleen nog maar bezig met reactief ondernemen: je weet niet hoe je klanten ervan kunt overtuigen om jou als leverancier te kiezen en hebt te weinig invloed op hoe een klant of potentiële klant jou of jouw product ziet. Daarbij is de kans groot dat je zo niet handelt vanuit je beste kwaliteiten, en komt je toegevoegde waarde niet uit de verf. Ook voor een goed en inhoudelijk hoogwaardig product is het nodig dat je dit energiek en op een overtuigende manier aan de man kunt brengen. Hoe beter je hebt nagedacht over je merkwaarden, hoe beter dat gaat.”

Werk aan uzelf als ondernemer:

  • Word uw eigen marketing-goeroe. Lees bijvoorbeeld de blogs van Seth Godin en abonneer u op de nieuwsbrief van Zinvol.
  • Plan strategiesessies met uzelf. Werk bijvoorbeeld elke eerste maandag van de maand twee uurtjes aan verbeterpunten.
  • Laat klanten eerst ervaren wat u kunt, bijvoorbeeld door bij een eerste opdracht geen factuur te sturen, of genoegen te nemen met een lager tarief.