Succesvol in de wereld van entertainment

Nieuws - 2016-10-17

Snelle groei heeft een keerzijde. Chris Havinga, voormalig Chief Commercial Officer van de failliet verklaarde The Entertainment Group, vertelt over de valkuilen in de wereld van entertainment. Hoe blijft hij overeind met zijn nieuwe bedrijf Brand New Live?

Geld versus gevoel

Leuke dingen doen met leuke mensen voor leuke klanten. Dat is de filosofie van waaruit Havinga werkt. Een filosofie die vervaagde bij The Entertainment Group. Havinga: “Door nieuwe aandeelhouders draaide het vanaf 2007 meer en meer om groei en geld. Hoe moeilijk het ook is om als medeoprichter je eigen kindje te verlaten, ik had geen goed gevoel bij deze veranderingen.” Halverwege 2008 vertrok Havinga en eind 2009 ging het bedrijf failliet.

Vertrouwen kost tijd

In de wereld van entertainment moet groei geleidelijk gaan, weet Havinga uit ervaring. The Entertainment Group groeide te geforceerd en te snel. “Bedrijven als Google of Facebook kunnen exponentieel groeien, maar dit is een sociale wereld. Hier moet je mensen leren kennen. Een relatie opbouwen met wederzijds vertrouwen kost tijd en vraagt om betrokkenheid. Vraag jezelf af voordat je 10 nieuwe klanten binnen probeert te halen, zijn mijn huidige klanten tevreden?”

Bewaak unieke bedrijfssausje

Ook voor het personeel vindt Havinga een te snelle groei gevaarlijk. “Als je ineens je personeel verdubbelt, dan kun je hen nooit al je kennis, kunde en je unieke bedrijfssausje meegeven. De ervaring en het netwerk dat je zorgvuldig hebt opgebouwd, geef je niet zomaar door. Dat kost tijd en betrokkenheid”. De filosofie van het bedrijf wil Havinga niet nogmaals verliezen. Daarom stelt hij zichzelf niet op als bestuurder, maar als manager die overziet wat er speelt, wat iedereen doet en hoe ze dat doen.

Ziggo en Guus Meeuwis

De oprichting van Brand New Live in 2009 was weer vanuit de gedachte ‘leuke dingen doen met leuke mensen voor leuke klanten’. Liefde voor het entertainmentvak bracht hem en een aantal oud-collega’s weer samen. “Wij zijn bruggenbouwers tussen merk en entertainment”, vertelt Havinga enthousiast. “Zo verzorgen we onder andere exclusieve tickets speciaal voor Ziggo-klanten voor grote concerten in de Ziggo Dome. Maar nog belangrijker is: we hebben Guus Meeuwis gekoppeld aan Ziggo. Waarom? Omdat van alles wat Guus doet, plezier uitstraalt. Precies waar Ziggo voor staat".