Social media strategie voor het MKB

Nieuws - 2016-10-17

Niet enkel grote organisaties zetten een social media strategie in. Steeds meer kleine, en middelgrote bedrijven gebruiken deze media ook succesvol. Voor het vinden van nieuwe medewerkers, klanten en/of leveranciers. Welke winst is er voor jou te behalen via de social media kanalen?

Social media MKB: begin gewoon

Uit onderzoek blijkt dat ondernemers uit het MKB steeds vaker de mogelijkheden van social media kanalen inzien én inzetten in hun marketing- en wervingsactiviteiten. Veel bedrijven geven ook aan dat ze er wel iets mee willen doen, maar niet weten wat. Welke winst kun je behalen? Het advies luidt: begin gewoon. Experimenteren maakt namelijk effecten van bepaalde acties duidelijk. Start wel met een plan, een basis, een social media strategie. Maak bijvoorbeeld een keuze voor één of meerdere platforms. De meest bezochte en effectieve social platforms binnen de zakelijke markt zijn Twitter, LinkedIn en Facebook. Verwacht ook vooral niet te veel. Zeker niet in het begin.

Waarom social media?

Wat is het doel voor mij als MKB’er om social media in te zetten? Nieuwe klanten is het belangrijkste doel. Sales dus. Omdat de eigen website steeds minder belangrijk wordt om gevonden te worden, kan het ook een doel op zich zijn om via de sociale kanalen vindbaar te zijn. Twitter is bovendien een goed middel als verlengde van je klantenservice. Je kunt MKB social media marketing ook inzetten om marktonderzoek te doen, of om je marketingkosten te verlagen. Het draagt in elk geval ook bij aan de reputatie van je bedrijf.

Interactie binnen je social media strategie

Zorg wel dat je een goede mix vindt tussen ‘zenden’ en ‘interactie’. De neiging is namelijk al snel om enkel te zenden. Deze media zijn juist geschikt om contact te maken met klanten, relaties en potentieel nieuwe medewerkers. Wat hebben zij eraan? Met de juiste aanpak kun je meer bezoekers, leads, klanten en andere geïnteresseerden boeien en te binden. Uiteraard geldt hier ook: waar je tijd en aandacht aan besteedt, groeit vanzelf.

Bekijk meer MKB nieuws van Ziggo Zakelijk