Social media biedt kansen voor ZZP-er

Nieuws - 2016-10-17

ZZP’ers en bedrijven in het MKB zouden veel meer profijt kunnen hebben van social media. Maar dan moeten ze er wel bewust en consequent mee omgaan.

Dat vindt Roos van Vugt, die ondernemers met haar bedrijf Merkwerker vanaf januari volgend jaar gaat adviseren over het gebruik van kanalen als Twitter, Linkedin en andere social media.

Volgende stap

Na succesvol het social media beleid van haar werkgever Deloitte op poten te hebben gezet, stapte Roos van Vugt ruim twee jaar geleden over naar het gespecialiseerde bureau Social Embassy. Als senior mediastrateeg adviseerde ze daar grote corporate bedrijven over de do’s en don’ts van social media. Inmiddels is voor Roos de tijd rijp voor een volgende stap. Vanuit haar bedrijf Merkwerker gaat ze vanaf 1 januari ook kleinere bedrijven en ZZP’ers helpen om alles uit social media te halen, wat erin zit.

Dialoog aangaan

Welke mogelijkheden hebben social media dan zoal voor de ZZP-markt? En moet een ZZP’er zich op Facebook of Twitter bijvoorbeeld niet heel anders gedragen dan een grote multinational? “Als ZZP’er is je bereik met social media kleiner, maar je hebt ook veel minder klanten nodig dan bijvoorbeeld een merk als Coca-Cola. Wel is het belangrijk dat je weet waar je doelgroep zich bevindt, en waar ze online over praten. Als ondernemer kun je op die manier de dialoog aangaan met je klant. Ook daarom is het belangrijk dat je social media niet alleen ziet als zendkanaal”, aldus Roos.

Geen moeilijke strategie

Voor ZZP’ers en ondernemers in het MKB is het gebruik van social media vooral een kwestie van doen. Een ingewikkelde strategie is volgens Roos van Vugt helemaal niet nodig: “Je moet je vooraf wel afvragen wat je wilt bereiken en hoeveel tijd je in social media wilt stoppen. Het is een misvatting om te denken dat het veel tijd kost. Een kwartiertje per dag is meestal voldoende. Verder is het belangrijk om na te denken over je tone of voice en wat je met de buitenwereld wilt delen. Wat mij betreft is het vooral zaak om ook online dichtbij jezelf te blijven. Zeker als ZZP'er ben je de verpersoonlijking van je product, dus je Linkedin-profiel moet daar bijvoorbeeld goed op aansluiten. Voor bedrijven in het MKB geldt dat ze hun medewerkers meer kunnen stimuleren om hun verhaal op social media te vertellen. Medewerkers die trots zijn op wat ze doen, zijn de beste ambassadeurs voor je bedrijf. Je kunt er ook voor kiezen om helemaal geen social media te gebruiken, maar dat is voor mij hetzelfde als niet de telefoon opnemen.”

De 5 social media tips van Roos van Vugt

  1. Besteed dagelijks bewust wat tijd aan social media. Je hoeft niet alles te lezen en te volgen. 15 minuten per dag zou voldoende moeten zijn.
  2. Vraag tevreden klanten om hun tevredenheid over je dienst of product online te delen.
  3. Investeer in tools om het bereik en effect van je social media te meten. Er zijn diverse praktische tools – zowel gratis als betaald – te vinden, zoals Audiense.com en Fanpagekarma.com.
  4. Denk na over je tone of voice en blijf dicht bij jezelf. Gebruik bijvoorbeeld geen ingewikkelde vaktermen of formuleringen als dat niet bij je past.
  5. Onderzoek welke social media kanalen jouw klanten gebruiken en ga online zoveel mogelijk de dialoog met ze aan. Gebruik social media dus niet alleen om informatie over jezelf of je diensten te delen.