Rondje Ziggo Dome: alles draait om hospitality

Nieuws - 2016-10-17

Managers van hotelketens en directeuren van vakantieparken zijn wel wat gewend. Toch kijken zij met open mond rond in de Ziggo Dome tijdens een rondleiding na het event ‘Hospitality meets Technology’ van Ziggo Zakelijk. Voor even worden ze kind in een snoepwinkel waar behalve muziek vooral gastvrijheid de boventoon voert. Hoe worden bezoeker en artiest hier in de watten gelegd? In de poptempel wordt een tipje van de sluier opgelicht.

Buiten de nog gesloten deuren van de Ziggo Dome houden zich plukjes in rood geklede fans op. Binnen stoot de geluidsinstallatie flarden muziek de rood verlichte zaal in. Het podium is nog leeg. Bij een bar krijgen personeelsleden in rode kostuums en tule rokken de laatste instructies mee. "Rood, ja. Alles is rood vanavond", zegt directeur commerciële zaken Danny Damman. "Voor Marco Borsato’s Symphonica in Rosso passen we de gehele aankleding aan."

Customer touch points in kaart

Damman leidt de deelnemers aan het hospitality event rond door het gebouw en steekt in de hal beneden vlot het ene na het andere verhaal af. Ze gaan allemaal over hét thema van de dag: hospitality. "Alles wat we bij de Ziggo Dome doen, draait om de klantbeleving, zowel vóór, tijdens als na een concert. We hebben hiervoor een complete analyse gemaakt van de klantcontactmomenten of customer touch points."

Begin customer journey

De customer journey is gericht op een totaalbeleving, en die start al bij een aankondiging van een concert. Damman: "We maken bezoekers alvast warm met berichten via social media. Daarmee begint de voorpret en bouwen we een spanning op. Is de dag daar, dan maken we de bijzondere beleving waar met bijvoorbeeld een rode loper voor de ingang. Belangrijk is ook dat de security hen zeer vriendelijk aanspreekt. Eenmaal door de deur, valt de spanning van de bezoekers af. Hun vakantie is begonnen! En dat willen ze vieren. Vandaar dat we hun uitgelaten stemming binnen verder voeden met aantrekkelijke bars en food outlets."

Uitnodigende bars

We lopen naar de eerste ring. Het hele gebouw straalt gastvrijheid uit, benadrukt Damman. "Kijk naar onze bars. Ze zijn open en uitnodigend en het personeel staat altijd met het gezicht naar de bezoekers toe."

Hospitality bovenaan

De Ziggo Dome verwelkomt de grootste artiesten. Voor tickets betalen fans navenant. "Voor dat geld verwachten ze de avond van hun leven, en terecht”, zegt Damman. "Daarom staat hospitality bij ons bovenaan. Men komt natuurlijk voor de artiest, maar wij voegen er iets aan toe. De sfeer, de beleving en onze befaamde akoestiek."

Exclusief voor zakelijke klanten

Een roltrap hoger biedt toegang tot de Ziggo Dome Member Club. "Het exclusieve terrein van zakelijke klanten", legt manager David Kasten uit. "Op basis van de touch point-analyse hebben we een zo aantrekkelijk mogelijk concept voor hen ontwikkeld. Zij kunnen altijd een concertkaartje krijgen, altijd parkeren en hoeven nooit voor de deur te wachten. In de nabije toekomst bieden we hun bovendien overnachtingen aan in het nabijgelegen, nieuwe Jaz Hotel Amsterdam, een hotel waar de muziekbeleving verder is doorgevoerd."

72 nieuwe wc-brillen

We gaan even backstage en lopen dan de nog lege vloer van de immense maar toch intiem ogende concertzaal op. En ja, dat lokt verhalen uit over die andere doelgroep van de Ziggo Dome: de artiesten. Damman: "Wij steken minstens evenveel tijd en energie in hospitality voor hen. En dat kan vrij ver gaan. Zo hebben we voor een bekende popartiest eens 72 wc-brillen moeten vervangen omdat ze na elk toiletbezoek een nieuwe wilde hebben. Ook hebben we een complete jungle met chimpansees en een flipperkasthal ingericht voor een andere artiest."

Time of my “live”

Damman kan nog uren vertellen, maar het is tijd om naar de uitgang te gaan. "I’ve had the time of my live", staat er op de muur. Dat gaan de 17 duizend toestromende de Marco Borsato-fans vanavond vast beamen.