Ondernemer op social media : make it personal!

Nieuws - 2016-10-17

Succesvolle ondernemers weten dat de ‘human touch’ steeds belangrijker is in het contact met klanten. De tijd van ‘zenden’ is voorbij. Fans en volgers verwachten dat je met hen communiceert, reageert op vragen, actief in gesprek blijft.

De verschillende social media kanalen zijn daar bij uitstek geschikt voor, vindt communicatie- en social media consultant Anneke van der Voort van PRminded. En iedereen kan het op zijn eigen manier inzetten. “Doe wat bij je past, maar durf ook af en toe buiten je comfortzone te gaan.” Vijf tips!

Tip 1: deel inpiratie

"Vakgerichte kennis delen, is natuurlijk goed. Wissel dat af met een verhaal waarin je iets meer van jezelf laat zien en je bereikt nog meer mensen. Hoe? Bijvoorbeeld door een blog te schrijven waarin je vijf websites opnoemt die jou inspireren en uitlegt waarom. Of door onderwerpen in je blogs op te nemen die jouw persoonlijke interesse hebben. Zo leert de ander je een beetje kennen en zal daardoor eerder iets van je kopen of je inschakelen. Dat betekent niet dat je álles wat je (privé) doet of laat online moet delen. Zoekt de balans die bij je past en wees authentiek.”

Tip 2: geef eens een kijkje in de keuken

Veel ondernemers zijn product- of dienstgericht. Ze laten de klant alleen het eindproduct of -resultaat zien, terwijl het juist leuk is om te weten hoe het tot stand is gekomen. Als ondernemer ontmoet je mensen, ga je op pad, organiseer je activiteiten. Geef je fans en volgers een kijkje achter de schermen! Moet je dan met iedere klant op de foto? Nee, maar regelmatig een foto posten van je activiteiten werkt goed. Posts op Facebook met zo’n persoonlijk tintje doen het vaak beter dan een informatief blog. Op LinkedIn geven informatieve blogs (of bijvoorbeeld een artikel over een presentatie die je hebt gegeven) juist weer een beter resultaat.”

Tip 3: geef je bedrijf een gezicht

“Op bijna alle social mediakanalen is ruimte voor een beschrijving van je bedrijf. Vertel daar vooral ook waaróm je onderneemt en doet wat je doet. Maak het persoonlijk. Plaats er een foto van jezelf bij; mensen doen liever zaken een persoon dan met een bedrijfsnaam. Jij bent onderdeel van je product, dus geef je bedrijf een gezicht.”

Tip 4: een eigen stijl

“Als je blogt is het prettig om echt een eigen manier van schrijven te ontwikkelen. Weet je niet zo goed hoe? Probeer dan te schrijven zoals je praat. Lees het nog eens na en check of er een logische structuur in zit. Laat het ook aan een ander lezen. Begin gewoon, je wordt er vanzelf beter in. Kom je er echt niet uit, dan zijn er allerlei cursussen die je kunnen helpen. En heb je er echt geen tijd, zin of talent voor dan is het voor je marketing de moeite waard om iemand anders voor je te laten schrijven.”

Tip 5: zorg voor interactie

“Interesse in elkaar is de basis van elke relatie. Zorg daarom voor interactie, ook (of juist) online. Volg de discussies, reageer, stel vragen, geef antwoord. Weet wat jouw (potentiële-) klanten bezighoudt. Meng je in het gesprek online. Vaak zie je dat bedrijven op social media de neiging hebben vooral te ‘zenden’. Maar een merk opbouwen kost tijd en energie. Wie niet alleen promoot maar ook inspireert, bereikt meer.”

Over Anneke van der Voort

Communicatie- en social media consultant Anneke van der Voort ondersteunt al meer dan twintig jaar bedrijven in binnen- en buitenland om hun producten of diensten effectiever te promoten. Ze richtte in 2013 haar bedrijf PRminded op, waarmee ze MKB’ers en ZZP’ers helpt online kanalen succesvol in te zetten.