Ondernemer op social media: make it personal!

Nieuws - 21-06-2017

Succesvolle ondernemers weten dat de ‘human touch’ steeds belangrijker is in het contact met klanten. De tijd van ‘zenden’ is voorbij. Fans en volgers verwachten dat je met hen communiceert, reageert op vragen, actief in gesprek blijft.

Communicatie- en social media consultant Anneke van der Voort ondersteunt al meer dan twintig jaar bedrijven in binnen- en buitenland om hun producten of diensten effectiever te promoten. Ze richtte in 2013 haar bedrijf PRminded op, waarmee ze MKB’ers en ZZP’ers helpt online kanalen succesvol in te zetten. 

Roos van Vugt, adviseert ondernemers met haar bedrijf Merkwerker over het gebruik van kanalen als Twitter, Linkedin en andere social media. 

Beide online pr-experts delen hier hun 5 top tips voor een goede zichtbaarheid op en optimale inzet van social media voor ZZP en MKB.

De social media tips van Anneke van der Voort

Tip 1: deel inpiratie

"Vakgerichte kennis delen, is natuurlijk goed. Wissel dat af met een verhaal waarin je iets meer van jezelf laat zien en je bereikt nog meer mensen. Hoe? Bijvoorbeeld door een blog te schrijven waarin je vijf websites opnoemt die jou inspireren en uitlegt waarom. Of door onderwerpen in je blogs op te nemen die jouw persoonlijke interesse hebben. Zo leert de ander je een beetje kennen en zal daardoor eerder iets van je kopen of je inschakelen. Dat betekent niet dat je álles wat je (privé) doet of laat online moet delen. Zoek de balans die bij je past en wees authentiek.”

Tip 2: geef eens een kijkje in de keuken

Veel ondernemers zijn product- of dienstgericht. Ze laten de klant alleen het eindproduct of -resultaat zien, terwijl het juist leuk is om te weten hoe het tot stand is gekomen. Als ondernemer ontmoet je mensen, ga je op pad, organiseer je activiteiten. Geef je fans en volgers een kijkje achter de schermen! Moet je dan met iedere klant op de foto? Nee, maar regelmatig een foto posten van je activiteiten werkt goed. Posts op Facebook met zo’n persoonlijk tintje doen het vaak beter dan een informatief blog. Op LinkedIn geven informatieve blogs (of bijvoorbeeld een artikel over een presentatie die je hebt gegeven) juist weer een beter resultaat.”

Tip 3: geef je bedrijf een gezicht

“Op bijna alle social mediakanalen is ruimte voor een beschrijving van je bedrijf. Vertel daar vooral ook waaróm je onderneemt en doet wat je doet. Maak het persoonlijk. Plaats er een foto van jezelf bij; mensen doen liever zaken met een persoon dan met een bedrijfsnaam. Jij bent onderdeel van je product, dus geef je bedrijf een gezicht.”

Tip 4: een eigen stijl

“Als je blogt is het prettig om echt een eigen manier van schrijven te ontwikkelen. Weet je niet zo goed hoe? Probeer dan te schrijven zoals je praat. Lees het nog eens na en check of er een logische structuur in zit. Laat het ook aan een ander lezen. Begin gewoon, je wordt er vanzelf beter in. Kom je er echt niet uit, dan zijn er allerlei cursussen die je kunnen helpen. En heb je er echt geen tijd, zin of talent voor? Dan is het voor je marketing de moeite waard om iemand anders voor je te laten schrijven.”

Tip 5: zorg voor interactie

“Interesse in elkaar is de basis van elke relatie. Zorg daarom voor interactie, ook (of juist) online. Volg de discussies, reageer, stel vragen, geef antwoord. Weet wat jouw (potentiële-) klanten bezighoudt. Meng je in het gesprek online. Vaak zie je dat bedrijven op social media de neiging hebben vooral te ‘zenden’. Maar een merk opbouwen kost tijd en energie. Wie niet alleen promoot, maar ook inspireert, bereikt meer.”

De social media tips van Roos van Vugt

Tip 1: Besteed dagelijks bewust wat tijd aan social media

Geen moeilijke strategie: Voor ZZP’ers en ondernemers in het MKB is het gebruik van social media vooral een kwestie van doen. Een ingewikkelde strategie is volgens Roos van Vugt helemaal niet nodig: “Je moet je vooraf wel afvragen wat je wilt bereiken en hoeveel tijd je in social media wilt stoppen. Het is een misvatting om te denken dat het veel tijd kost. Een kwartiertje per dag is meestal voldoende. Je hoeft niet álles te lezen en te volgen.

Tip 2: Durf de mening klanten te delen

Vraag tevreden klanten om hun tevredenheid over je dienst of product online te delen.

Tip 3: Investeer in de juiste tools 

Investeer tools om het bereik en effect van je social media te meten. Er zijn diverse praktische tools – zowel gratis als betaald, zoals bijvoorbeeld Audiense.com en Fanpagekarma.com.

Tip 4: Blijf dicht bij jezelf

Denk na over je tone of voice en over wat je met de buitenwereld wilt delen. Blijf dicht bij jezelf. Gebruik bijvoorbeeld geen ingewikkelde vaktermen of formuleringen als dat niet bij je past.

Tip 5: Ga een dialoog aan met je doelgroep

Onderzoek welke social media kanalen jouw klanten gebruiken en ga online zoveel mogelijk de dialoog met ze aan. Gebruik social media dus niet alleen om informatie over jezelf of je diensten te delen. Zeker als ZZP'er ben je de verpersoonlijking van je product, dus je LinkedIn-profiel moet daar bijvoorbeeld goed op aansluiten.

Voor bedrijven in het MKB geldt dat ze hun medewerkers meer kunnen stimuleren om hun verhaal op social media te vertellen. Medewerkers die trots zijn op wat ze doen, zijn de beste ambassadeurs voor je bedrijf. Je kunt er ook voor kiezen om helemaal geen social media te gebruiken, maar dat is voor mij hetzelfde als niet de telefoon opnemen.”