'MVO doe je met je hoofd en je hart'

Nieuws - 02-06-2017

Duurzaamheid en MVO zijn voor veel bedrijven nog ‘ver van mijn bed’. Onterecht! Want het is niet alleen veel eenvoudiger dan men denkt om de switch te maken: het maakt je bedrijf ook succesvoller!

Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, benadrukt dat MVO niet alleen voor de grootzakelijke markt is weggelegd en juist voor het MKB veel kansen biedt.

Er is meer mogelijk dan je denkt

“MVO doe je met je hoofd en met je hart”, vertelt Lageweg. “Het begint met het hart: wat zijn je persoonlijke drijfveren op dit vlak? Denk aan energiebesparing, vaker de fiets nemen, zonnepanelen monteren, minder vlees eten. Als je dit vervolgens doortrekt naar je bedrijf kun je met MVO meer dan je denkt! Want wat doen je klanten op het gebied van duurzaamheid? Ga in gesprek. Als aannemersbedrijf of architectenbureau is het heel interessant om klanten duurzaam te adviseren. Zuiniger met energie omgaan kan bijvoorbeeld een behoorlijke kostenbesparing opleveren.”

Geen geitenwollen sokken

Het gaat niet over het woord ‘duurzaam’, maar wat er allemaal achter zit. Elk bedrijf kan zijn klanten of opdrachtgevers MVO tips geven die waarde toevoegen aan de marketingactiviteiten, of die de omzet vergroten. Dus geen preek of geitenwollensokkensfeer, maar je relaties op een heldere manier bewustmaken van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van MVO en duurzaamheid. Ze zullen het waarderen en dat zijn weer business opportunity’s voor je bedrijf.

MVO startertips

Wil je graag met MVO starten, maar weet je niet goed hoe? Lageweg geeft een aantal nuttige startertips: “Inventariseer allereerst wat je al doet op het vlak van MVO! Kijk dus vooral naar het halfvolle glas. Bekijk vervolgens welke bestaande activiteiten matchen met je bedrijf en business stijl. Op welk MVO-vlak kun je toegevoegde waarde bieden aan je klanten, opdrachtgevers en relaties? Maak een keuze die behapbaar is. Je mag gerust stevige ambities hebben, maar stel concrete en voor jouw bedrijf haalbare MVO-doelen.

Laat medewerkers en mensen in je omgeving ook meedenken over en reageren op wat je bedrijf doet. Je zult zien dat ze dit waarderen. Check de website van MVO Nederland. Een heel interessant platform om inspiratie op te doen over MVO en een fantastisch netwerk om je MVO ‘markt’ te vinden.”