'MVO doe je met je hoofd en je hart'

Nieuws - 2016-10-17

Duurzaamheid en MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) zijn termen die voor menig bedrijf nog ‘ver van mijn bed’ zijn.

Onterecht, want niet alleen kan elk bedrijf prima maatschappelijk verantwoord ondernemen, het maakt uw bedrijf ook succesvoller. Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, benadrukt dat MVO niet alleen voor de grootzakelijke markt is weggelegd en juist voor het MKB veel kansen biedt.

Er is meer mogelijk dan u denkt

“MVO doe je met je hoofd en met je hart”, vertelt Lageweg. “Het begint met het hart: wat zijn uw persoonlijke drijfveren op dit vlak? Denk aan energiebesparing, vaker de fiets nemen, zonnepanelen monteren, minder vlees eten. Als u dit vervolgens doortrekt naar uw bedrijf kunt u met MVO meer dan u denkt. Want wat doen uw klanten op het gebied van duurzaamheid? Ga in gesprek. Als aannemersbedrijf of architectenbureau is het heel interessant om klanten daarover te adviseren. Zuiniger met energie omgaan kan bijvoorbeeld een behoorlijke kostenbesparing opleveren.”

Geen geitenwollensokken

“Het gaat niet over het woord ‘duurzaam’, maar wat er allemaal achter zit”, vervolgt hij. “Elk bedrijf kan zijn klanten of opdrachtgevers MVO tips geven die waarde toevoegen aan de marketingactiviteiten of de omzet vergroten. Dus geen preek of geitenwollensokkensfeer, maar uw relaties op een heldere manier bewust maken van wat er allemaal mogelijk is op MVO gebied. Ze zullen het waarderen en dat zijn weer business opportunity’s voor uw bedrijf.”

MVO startertips

Wilt u graag met MVO starten, maar weet u niet goed hoe? Lageweg geeft deze nuttige startertips:

  • Inventariseer wat u al doet op dit vlak, kijk vooral naar het halfvolle glas.
  • Bekijk vervolgens welke bestaande activiteiten matchen met uw bedrijf en business stijl. Op welk MVO-vlak kunt u toegevoegde waarde bieden aan uw klanten, opdrachtgevers en relaties?
  • Maak een keuze die behapbaar is. U mag gerust stevige ambities hebben, maar stel concrete en voor uw bedrijf haalbare MVO-doelen.
  • Laat medewerkers en mensen in uw omgeving meedenken over en reageren op wat uw bedrijf doet. U zult zien dat ze het waarderen.
  • Check de website van MVO Nederland. Een heel interessant platform om inspiratie op te doen over MVO en een fantastisch netwerk om uw MVO ‘markt’ te vinden.