More2win brengt twee werelden samen

Nieuws - 2016-10-17

Evenementen als een WK Voetbal en Olympische Spelen zijn aantrekkelijk voor sponsoren. Maar hoe zit het met de mensen buiten de stadions, wat houden die eraan over? MKB’er Tim van Dooren brengt met More2Win deze werelden samen. Hij laat zien dat er wel degelijk een markt is voor sociale ondernemingen.

Gebrek aan inhoud

Als sportliefhebber en marketingdeskundige begrijpt Tim van Dooren (33) als geen ander waarom bedrijven graag geld steken in sportevenementen, zoals de Olympische Spelen. Maar in Londen 2012, waar hij verschillende Nederlandse bedrijven begeleidde bij hun bezoek aan de Spelen, verbaasde hij zich over het gebrek aan inhoud van de programma’s. “Die bezoeken draaien enkel om sport kijken en goed eten en drinken. Het verbaasde mij dat er zoveel budget beschikbaar was, terwijl daar inhoudelijk én maatschappelijk zo weinig tegenover stond. Toen heb ik More2Win opgericht. Omdat ik bij het WK Voetbal in 2010 in Zuid-Afrika al had ervaren dat bedrijven en publiek wel degelijk belangstelling hebben voor sociale projecten buiten de stadions. Daar is nog zoveel meer te winnen.”

Sociale sponsoring

Bij More2Win staat het sociale doel voorop, maar hoe maak je dat aantrekkelijk voor de markt? “Wij hebben een nieuw product in de markt gezet: sociale sponsoring. Wij selecteren in het organiserende land sociale projecten op het gebied van sport en educatie, en zoeken daar vervolgens bedrijven bij die wensen van het project kunnen vervullen. Zo levert Princess keukenapparatuur aan een school in een favela. Daarnaast organiseren we rondleidingen voor bezoekers, zodat ze zelf ook de wereld buiten de stadions ervaren. Dat hebben we voor het eerst gedaan bij het WK Voetbal (Brazilië, 2014) en dat doen we nu weer bij de Olympische Spelen in Rio. Dat wordt de mooiste dag van hun Olympische trip!”

Er is nog veel te winnen

Dat More2Win na 4 jaar op sociaal gebied een begrip is geworden, blijkt wel uit de samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. “Met de campagne ‘The Other Games’ willen we laten zien dat Nederland behalve medailles halen ook iets komt brengen. Dit is een eerste stap richting Tokio 2020.” En er zit nog veel meer in de pijplijn: “We gaan de vertaalslag maken naar Nederland, want ook hier valt nog veel te winnen rondom sportevenementen.”