Luxe is booming!

Nieuws - 2016-10-17

De luxury-markt is wereldwijd goed voor een jaarlijkse omzet van zo’n 353 miljard euro. In de huidige aantrekkende economie kan het topsegment volgens kenners op termijn zelfs verdrievoudigen. Dat betekent ook dat er veel kansen liggen voor de ZZP’er. Maar hoe pakt u die kansen?

De luxury-markt is natuurlijk de wereld van exclusieve jachten, kunstwerken, de mooiste wijnen en chique horloges. Een wereld waarin sommigen hun rijkdom graag opzichtig etaleren, terwijl anderen liever discreet genieten van het goede leven. Wie in deze wereld van luxe succesvol klanten aan zich wil binden, krijgt veelal te maken met exclusieve merken, of geslaagde ondernemers met een voorliefde voor mooie dingen én goede service.

Vakmanschap en goede service

”Klanten in het topsegment zijn inderdaad heel verschillend, maar ze hebben ook één belangrijke overeenkomst: ze willen allemaal uniek zijn. Ze doen dan ook het liefst zaken met echte vakmensen, die iets kunnen bieden wat een ander niet kan of heeft. Des te belangrijker is het dat je altijd duidelijk bent over wat je wél, en wat je níet kunt leveren. Dat geldt natuurlijk in elke branche, maar hier zeker!”, stelt Mike van Kinderen van LUX-PR & More.

Mond-tot-mondreclame

Als manager van vijfsterrenhotels raakte Van Kinderen al op jonge leeftijd bekend met een wereld van luxe en weelde. Deze ervaringen kregen een extra dimensie toen hij aan de slag ging als PR-manager van het beroemde Franse juweliershuis Cartier. “Zo heb ik een mooi netwerk kunnen opbouwen waar ik nu als zelfstandig ondernemer veel profijt van heb“, aldus van Kinderen.

“Zonder goede contacten is het lastig om zaken te doen met gefortuneerde klanten. Mond-tot-mondreclame is in deze wereld heel belangrijk, dus je moet zorgen dat je heel goed bent in wat je doet. Uiteindelijk komt het neer op netwerken, door af te spreken met de juiste mensen en ze bijvoorbeeld uit te nodigen voor een polotoernooi of een Pro Am golftoernooi. Maar uiteraard ook door de juiste events te bezoeken. Zo ga ik op 18 juni zelf naar Royal Ascot voor een belangrijke afspraak.”

Mensenkennis en oog voor detail

Voor ZZP’ers zijn een brede algemene ontwikkeling en mensenkennis volgens Mike van Kinderen essentieel om klanten in het luxe segment goed te kunnen bedienen. Oog voor detail wordt ook op prijs gesteld, evenals de drive om een klant volledig te ontzorgen.

“Het is bijvoorbeeld prettig als je een goede wijn kunt uitzoeken bij een diner, of kunt bemiddelen bij de aankoop van een auto of jacht waar een lange wachttijd voor geldt. Je moet in elk geval bereid zijn en de kennis hebben om net dat stapje extra te zetten, en het lef hebben om er echt voor te gaan. Maar dan nog moet je soms geduldig wachten tot het balletje de goede kant op rolt.”

Mensenkennis en oog voor detail

Voor ZZP’ers zijn een brede algemene ontwikkeling en mensenkennis volgens Mike van Kinderen essentieel om klanten in het luxe segment goed te kunnen bedienen. Oog voor detail wordt ook op prijs gesteld, evenals de drive om een klant volledig te ontzorgen.

“Het is bijvoorbeeld prettig als je een goede wijn kunt uitzoeken bij een diner, of kunt bemiddelen bij de aankoop van een auto of jacht waar een lange wachttijd voor geldt. Je moet in elk geval bereid zijn en de kennis hebben om net dat stapje extra te zetten, en het lef hebben om er echt voor te gaan. Maar dan nog moet je soms geduldig wachten tot het balletje de goede kant op rolt.”

Hoe kom ik aan die gefortuneerde klanten?

  • We hebben een aantal tips op een rijtje gezet waarmee u uw kansen op gefortuneerde klanten aanzienlijk kunt vergroten:
  • Wees goed in wat u doet.
  • Onderscheid uzelf met service en vakmanschap.
  • Wees duidelijk in wat u kunt, en wat niet.
  • Netwerk op de juiste plekken.